Hej
Jeg har brug for lidt gode råd. Vi har en dejlig dreng på 19 mdr. men som tider bliver den dejlige dreng til et lille monster.
Vi er selvfølgelig godt klar over at han er nået trodsalderen og meget af det hænger nok sammen med det.
Vi prøver at vælge vores kampe med omhu så han ikke altid oplever et nej.
Men når han så får et nej, fx hvis han lige synes at han skal hive i en ledning eller tænde for komfuret, så bliver han simpelhen noget så hidsig. Han finder som regel noget han kan kaste med, ellers rydder han sofabordet, og hvis han ikke kan finde noget slå og kradser han sig selv, og så bliver han selvfølgelig ked af det.
Manden og jeg har snakket og er blevet lidt enige om at lille manden nok har arvet hans temperament og min stædighed. ikke den bedste kombi.
Jeg har enda oplevet at vores overbo spurgte om vores dreng fejlede noget fordi han skreg så højt nogen gange, kan kun sige at det gør han ikke, han har "bare" temperament og er stædig.
Så mit spørgsmål lyder hvordan kan vi hjælpe ham med at styrer sit temperament og ikke mindst hvordan kan vi få ham til at forstå at det ikke er en god ide at slå sig selv??
Mvh Moren til den lille hidsig prop.
Lindas svar
Kære Mor til "hidsigproppen"
Ja de der 1, knap 2-årige kan være en håndfuld. Barnet ønsker at kommunikere rigtig meget og gøre alt på en gang, men det er endnu meget lidt barnet formår at formidle eller få sin vilje.
Fortællingen om et barn
Når du nævner temperament og stædighed, så pas på du ikke allerede forventer og ubevidst understøtter en bestemt adfærd – fordi det ligesom bliver ”fortællingen” om ham. Bare begrebet Hidsigproppen (som selvfølgelig er et fuldstændigt legalt synonym for ens barn i et anonymt brevkasse spørgsmål!), sætter nogle billeder på og nogle forventninger op omkring, hvordan barnet ”plejer” gøre og være. Men uanset er det altid vigtig at have øje for, hvilken rolle vi tildeler vores barn/børn i familien.
Børn udspiller gerne den rolle vi sætter dem i, så mit første råd er, at I lige ser på jeres fortælling om sønnen. Det er rigtig godt, at I allerede nu, mens han er ret lille, kan skabe en positiv historie om ham, fx: Min søn er rigtig god til at udtrykke sine behov. Han giver aldrig op. Han har gennemslagskraft.
Selvom dette lige nu kunne lyde som en slags ironisk kommentar til hvor træls tingene er lige nu, så prøv at mene den positive fortælling. Og sørg for at den befordrende fortælling giver barnet mulighed for at udvikle sig positivt MED fortællingen (altså en historie om sig selv, der vil kunne bære ham positivt igennem resten af livet). For det vi lærer som børn tager vi med os resten af livet.
”Du må gerne…”
Når I har aftalt den positive fortælling om jeres søn, så øv jer i at anvise bedre måder at handle på mere end at sige nej. Jeg hører, at I forsøger at vælge jeres kampe, så I ikke siger så meget nej. Her skal I hellere skal øve jer i at sige ” Ja”. Hvad kan I sige ” ja” til at han GODT må gøre? Hvad må han GODT pille ved? Hvor må han I STEDET råbe henne (hvis ikke i stuen)? Hvordan må han GERNE blive vred (hvis de nuværende udtryksformer er for voldsomme)?
Det er fuldstændig i orden at sige nej. Men vi forældre skal huske at et nej kun bremser. Det viser ikke hvor fokus skal rettes hen i stedet. Derfor kan sætningen i stedet lyde: ” Nej du må ikke… men du må gerne… eller gerne… eller gerne…”. Og husk at kropssprog, mimik, tonalitet og pegefingeren skal vise barnet præcist hvad I mener - for jeres søn er stadig ALT for lille til en masse ord. Sætningerne skal stadig siges, men budskabet skal bæres af jeres fagter primært.
Tid, tålmodighed, kærlighed
Et sidste råd handler mere om jeres tålmodighed: Udviklingsfaser kommer og går. Konflikter kommer og går. Øv jer i at vise jeres søn tid og omsorg og kærlighed i alle hans udfordringer. Han kæmper mindst lige så meget som jer og synes sandsynligvis tingene er mere trælse end I gør. Forsøg at hygge jer sammen i fredstid: Familier der formår at skabe nærhed og god tid har i flere forskningsforsøg vist sig at få halveret konflikterne og gøre alle mere glade sammen.
Jeg ønsker jer alt det bedste.
Venlig hilsen Linda Stæhr
Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk
Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.
Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk