Er vi en nation af klynkere?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

649 visninger
6 svar
29 synes godt om
22. marts 2016

Fru Hansen

Jeg hørte et spændende program i radioen for noget tid siden. En læge fortalte Hvordan hun oplevede at hun fik et stigende antal henvendelser fra mennesker der har ondt i livet og som ønskede sygemelding. Lægen mente at en del af disse mennesker ikke reelt var 'syge' men i stedet bare havde svært ved at håndtere de almindelige bump på livets landevej.

Jeg spekulerer på om jeg egentlig ikke er lidt enig med hende.

Jeg har selv en kronisk sygdom og har meldt mig ind i en facebook gruppe for andre med samme sygdom. I forbindelse med mit arbejde er jeg også med i en anden sygdoms-facebookgruppe.

Men hvor er jeg træt af at læse at flere klager over at omverdenen ikke kender til deres sygdom og ikke tager hensyn. Jeg bliver så frustreret over den der ego-navlepiller-adfærd som jeg oplever. Så jeg har besluttet at melde mig ud af grupperne igen.  

Jeg ved godt at man kan være påvirket af sygdom i forskellig grad og at der selvfølgelig er nogle der ikke kan passe et job. Men vi kan jo ikke køre et velfærdssamfund, hvis alle ligger på sofaen og piller i egen navle. 

Hvad siger du? Er vi blevet en nation af klynkere? Eller er det fordi der ikke længere er plads til forskellighed og rummelighed på arbejdsmarkedet og i samfundet? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. marts 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Fru Hansen skriver:

Jeg hørte et spændende program i radioen for noget tid siden. En læge fortalte Hvordan hun oplevede at hun fik et stigende antal henvendelser fra mennesker der har ondt i livet og som ønskede sygemelding. Lægen mente at en del af disse mennesker ikke reelt var 'syge' men i stedet bare havde svært ved at håndtere de almindelige bump på livets landevej.

Jeg har selv en kronisk sygdom og har meldt mig ind i en facebook gruppe for andre med samme sygdom. I forbindelse med mit arbejde er jeg også med i en anden sygdoms-facebookgruppe.

Men hvor er jeg træt af at læse at flere klager over at omverdenen ikke kender til deres sygdom og ikke tager hensyn. Jeg bliver så frustreret over den der ego-navlepiller-adfærd som jeg oplever. Så jeg har besluttet at melde mig ud af grupperne igen.  

Jeg ved godt at man kan være påvirket af sygdom i forskellig grad og at der selvfølgelig er nogle der ikke kan passe et job. Men vi kan jo ikke køre et velfærdssamfund, hvis alle ligger på sofaen og piller i egen navle. 

Hvad siger du? Er vi blevet en nation af klynkere? Eller er det fordi der ikke længere er plads til forskellighed og rummelighed på arbejdsmarkedet og i samfundet? 

Jeg hader generaliseringer i alle afskygninger. Og hvis det er den læge, jeg tænker på - hende LA-politikeren, Marianne Mørk, der har skrevet debatindlæg både om sygemeldinger på tvivlsomt grundlag og om, at der er gået prestige blandt helt unge ved at være psykisk sårbare - så er mit indtryk af hende, at hun er blottet for empati og i nogen grad udleverer sine patienter.

Men - jovist er der mennesker, som let lader sig vælte omkuld, og der er også dem, der udnytter systemet. Til gengæld er der også syge og psykisk sårbare, som hænger i med næb og kløer og driver rovdrift på sig selv, til de segner. Jeg vil nødigt gøre mig til dommer over andres tærskler, og ganske ofte tror jeg også, at det er et spørgsmål om selvværd og om social baggrund, der udgør forskellen på, om man sætter en ære i - og overhovedet formår - at kæmpe for fx at fastholde kontakten til arbejdsmarkedet. 

Jeg har sclerose, og jeg er til alt held mildt ramt. For mig er det næsten liv eller død at fortsætte med at arbejde, helst på fuld tid, for jeg elsker mit job og ville have umådeligt svært ved at slippe det. Jeg synes jo, jeg er heldig, at mit arbejdsliv er så vigtigt for mig - og at jeg har dét med i bagagen, at det er en værdi i sig selv at tage på job hver dag. Havde jeg nu et arbejde, som ikke tilførte mit liv noget positivt, ville jeg muligvis "klynke" mere. Havde jeg nu en baggrund, hvor jeg havde set fra barnsben, at det med at arbejde ikke var noget, der gjorde mine forældre glade, og at der ikke var brug for "sådan nogle som os" i samfundet, ville jeg måske også have en anden indstilling. 

Til gengæld kører jeg i perioder mig selv så flad pga. sygdommen, at jeg ikke magter andet end at passe mit job og at sove. I ugevis. Det har haft omkostninger for mine børn og mit familieliv, og dér ville jeg nok nogle gange ønske, at jeg gav mig selv lov til at sætte barren lidt lavere og tage en sygedag i ny og næ. Jeg kommer fra en "klynkefri" familie, og det er altså heller ikke udelt positivt, når der nu faktisk er grund til at sige "Av" eller "Break!" engang imellem. 

Anmeld Citér

22. marts 2016

Fremad

ja....... Jeg må erkende jeg er fuldstændig enig med dig.....

Anmeld Citér

23. marts 2016

MinPrins

Jeg synes nærmere at vores samfund er blevet til at alle skal kunne det hele... at det er blevet så ego at "hvis jeg kan, så kan alle andre også"... 

Jo det er nogle som falder nemt, men generelt handler det jo ens opvækst... Hvad man er født med, opdraget med og støtte i livet... Der er SÅ meget forskel på hvad folk kan holde til og i forhold til hvad... Man kan ikk altid sige at folk klynker og burde tage sig sammen... Og fordi man går hjemme er det ikk ensbetydende med at man er navnepillere der laver ingenting... 

Vores samfund er virkelig blevet dømmende...

Anmeld Citér

23. marts 2016

Loa

Fru Hansen skriver:

Ærlig talt, så ja. I mere eller mindre grad.

Jeg synes jeg opfatter samfundet lige pt. med rigtig mange, unge som gamle, som kaster håndklædet i ringen, pga. lidelser/symptomer, som jeg tror rigtig rigtig mange danskere efterhånden oplever/lider af..

Uden tvivl, der er sikkert rigtig mange derude der lider mere alvorligt af noget - og ikke nødvendigvis er i stand til at arbejde, fuldtid eller på almindelige vilkår.

Meen jeg synes også det er blevet nemt bare at give op og hoppe på KH.

Og lad nu være med at gå amok - jeg angriber ikke ALLE på kontanthjælp eller ALLE der fejler noget. Jeg synes jeg har prøvet at sige at der er regler og undtagelser....

Anmeld Citér

23. marts 2016

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
Fru Hansen skriver:

Om vi er en nation af klynkere? Hmm, nej det tror jeg ikke. Altså, jeg tror da, der findes disse "klynkere" (Jeg HADER det ord), men de vil jo altid findes! Jeg tænker, at der er kommet mere fokus på sygdom måske?

At være syg kan være rigtigt svært, både psykisk og fysisk, især hvis omverdenen ikke forstår. Jeg forstår godt, at nogle har det svært ved at omverdenen ikke forstår, og dømmer dem. Jeg har selv prøvet det. Mange syge får jo bare at vide, at de skal tage sig sammen. 

Jeg ved ikke om, jeg er en af de her klynkere? - Jeg har måtte kaste håndklædet i ringen flere gange pga. psykiske ting. Jeg har været sygemeldt også. Min oplevelse er faktisk at man får hjælp for "sent" - og derfor ryger man ned i et dybere hul. Derudover er det ret svært at FÅ hjælp. (min erfaring). Der er en masse kassetænkning...

I dag kæmper jeg med næve og klør med at få min sidste uddannelse, så jeg kan komme ud på arbejdsmarkedet  

Anmeld Citér

23. marts 2016

Roselil

Profilbillede for Roselil

Synes det er en svær debat... Jeg tænker, at vi har de "klynkere" som vi som samfund producerer (og kan håndtere) Jeg er gift med en iraker, og i et samfund hvor der ingen social hjælp er, intet sikkerhedsnet, så bliver folk mere hårdføre. jeg oplever, at han og flere andre udlændinge jeg kender fra forskellige ustabile lande, er mindre fintfølende overfor andre og sig selv. De kører mere på overfladen og prøver ikke at grave dybt. Selvudvikling mv. Er en by i Rusland. Det handler om, at overleve. Har man mad på bordet, et hjem og nogenlunde tryghed så er det godt nok.

Synes de minder meget om danskere fra de ældre generationer fra før 2. Verdenskrig.

Handler det om overlevelse så kan det være direkte farligt at føle for meget!

jeg er ikke i tvivl om at rigtig mange har ondt i livet i Danmark og det opleves for den enkelte som fuldstændig forfærdeligt! Jeg er selv en af slagsen. I Danmark har vi haft fred og økonomisk tryghed i så mange år, at vi nu kan tillade os at åbne op og mærke efter. Så at mange har "ondt i livet" mener jeg er en form for velfærdssyndrom på godt og ondt.

Der kommer jo også noget positivt og udviklende ud af, når folk har mulighed for, at mærke efter...

men blev der krig imorgen, så er jeg ikke i tvivl om, at min mand har en del større overlevelsespotentiale end jeg og mange andre danskere har...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.