Hej alle
Ja her kommer bare et lille hygge spørgsmål 
Ja sidder lige og har haft lidt undervisning i genetik i dag, og så gik jeg for sjov hjem og begyndte at regne lidt på sandsynligheden for hvad vores børn arver fra mig og min mand. Er så blevet lidt i tvivl omkring hvordan arveligheden er af grønne øjne. Sådan som jeg har forstået det er grøn og brun dominerende og blå er vigende.
B=brun b=blå og G=grøn
Min mand har en far med brune øjne (udfra han forældre må han være en Bb) og en mor med blå øjne (udfra hendes forældre er hun en bb) og min mands fænotype er brune øjne dvs. at han må have genotype Bb. Hans bror har blå øjne og må derfor være en bb
Jeg har en mor med blå øjne (udfra vores familie sammensætning må hun bære genet for grøn og være en bG. Hendes mor havde grønne øjne og de er 2 søskende med blå øjne og en med grønne øjne) og en far med blå øjne (fra hans mor og far må han være en bb). Vi er 3 søskende med blå øjne og en med grønne øjne og har (efter mine forældres påstand ihvertfald
) de samme forældre. Men er det ikke umuligt at min ene søster har fået grønne øjne når begge mine forældre har fænotype blå? Hvis de bar genet for grøn burde det vel vise sig hos en af dem når det nu er dominerende?
Og mit andet spørgsmål; hvad er chancen for at vores næste barn får grønne øjne? Jeg regner med at det er umuligt, men det skete da for mine forældre
Vi en søn med blå øjne og en søn med brune øjne hvilket passer rent statistisk
Håber at det giver mening, og det ikke er et alt for dumt spørgsmål 
Anmeld
Citér