Nogle der har lidt forstand på genetik?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.549 visninger
14 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
20. marts 2016

AogA

Hej alle  

Ja her kommer bare et lille hygge spørgsmål 

Ja sidder lige og har haft lidt undervisning i genetik i dag, og så gik jeg for sjov hjem og begyndte at regne lidt på sandsynligheden for hvad vores børn arver fra mig og min mand. Er så blevet lidt i tvivl omkring hvordan arveligheden er af grønne øjne. Sådan som jeg har forstået det er grøn og brun dominerende og blå er vigende.

B=brun b=blå og G=grøn

Min mand har en far med brune øjne (udfra han forældre må han være en Bb) og en mor med blå øjne (udfra hendes forældre er hun en bb) og min mands fænotype er brune øjne dvs. at han må have genotype Bb. Hans bror har blå øjne og må derfor være en bb

Jeg har en mor med blå øjne (udfra vores familie sammensætning må hun bære genet for grøn og være en bG. Hendes mor havde grønne øjne og de er 2 søskende med blå øjne og en med grønne øjne) og en far med blå øjne (fra hans mor og far må han være en bb). Vi er 3 søskende med blå øjne og en med grønne øjne og har (efter mine forældres påstand ihvertfald) de samme forældre. Men er det ikke umuligt at min ene søster har fået grønne øjne når begge mine forældre har fænotype blå? Hvis de bar genet for grøn burde det vel vise sig hos en af dem når det nu er dominerende? 

Og mit andet spørgsmål; hvad er chancen for at vores næste barn får grønne øjne? Jeg regner med at det er umuligt, men det skete da for mine forældre  Vi en søn med blå øjne og en søn med brune øjne  hvilket passer rent statistisk  

Håber at det giver mening, og det ikke er et alt for dumt spørgsmål 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. marts 2016

ung-mor-2014

AogA skriver:

Hej alle  

Ja her kommer bare et lille hygge spørgsmål 

Ja sidder lige og har haft lidt undervisning i genetik i dag, og så gik jeg for sjov hjem og begyndte at regne lidt på sandsynligheden for hvad vores børn arver fra mig og min mand. Er så blevet lidt i tvivl omkring hvordan arveligheden er af grønne øjne. Sådan som jeg har forstået det er grøn og brun dominerende og blå er vigende.

B=brun b=blå og G=grøn

Min mand har en far med brune øjne (udfra han forældre må han være en Bb) og en mor med blå øjne (udfra hendes forældre er hun en bb) og min mands fænotype er brune øjne dvs. at han må have genotype Bb. Hans bror har blå øjne og må derfor være en bb

Jeg har en mor med blå øjne (udfra vores familie sammensætning må hun bære genet for grøn og være en bG. Hendes mor havde grønne øjne og de er 2 søskende med blå øjne og en med grønne øjne) og en far med blå øjne (fra hans mor og far må han være en bb). Vi er 3 søskende med blå øjne og en med grønne øjne og har (efter mine forældres påstand ihvertfald) de samme forældre. Men er det ikke umuligt at min ene søster har fået grønne øjne når begge mine forældre har fænotype blå? Hvis de bar genet for grøn burde det vel vise sig hos en af dem når det nu er dominerende? 

Og mit andet spørgsmål; hvad er chancen for at vores næste barn får grønne øjne? Jeg regner med at det er umuligt, men det skete da for mine forældre  Vi en søn med blå øjne og en søn med brune øjne  hvilket passer rent statistisk  

Håber at det giver mening, og det ikke er et alt for dumt spørgsmål 

Ja hvis jeg så bare havde min bog hvor der var masse genetik i... Men den kan jeg desværre ikke finde frem lige nu, ellers kunne jeg non have forklaret lidt, men kan det desværre ikke på stående fod :/

Anmeld Citér

20. marts 2016

Fremad

Her 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

20. marts 2016

Trine89

Uden der vist er den store forklaring på det. Viser dette billede  meget godt hvordan det hele kan ende

Anmeld Citér

20. marts 2016

Vivienne

Trine89 skriver:

Uden der vist er den store forklaring på det. Viser dette billede  meget godt hvordan det hele kan ende

Mine forældre har blå og brune øjne. Både min søster og jeg har grønne. Så den holder ikke 

Anmeld Citér

20. marts 2016

MinPrins

Jeg tror ikk helt på den der ��

Men... Min far har brune øjne, min mor har blå øjne og jeg har blågrønne med lidt brun...

Min søns far har blå øjne og min søn har blå øjne 

Anmeld Citér

20. marts 2016

Anonym

Mine forældre og begge mine søster har brune øjne jeg har blå 

min søster har 2 børn 1 med blå 1 med brune begge forældre har brune 

Anmeld Citér

20. marts 2016

Trine89

Vivienne skriver:

Mine forældre har blå og brune øjne. Både min søster og jeg har grønne. Så den holder ikke 

Der er jo altid undtagelsen der bekræfter reglen :p 

Anmeld Citér

20. marts 2016

Mullemus86

Min mor og far har begge blå øjne.

jeg har blå øjne, min søster har grønne.

min søster og hendes mand har begge grønne øjne.

de har tre piger; 1 med grønne øjne og to med blå øjne.

jeg har som sagt blå øjne og begge mine forældre ligeså. Min søns far har brune(sorte) øjne, begge hans forældre ligeså.

min søn har brune øjne. Når pupillen er lille er de dog grønne.. 

Anmeld Citér

20. marts 2016

Monski

Jeg har grøn/grå/blå øjne - jep det skal ikke være let 

min søns far har brune øjne. Han er Sri lankianer og er derfor også meget mørk med sort hår. Jeg havde altså forventet en lille lækker brun baby med kæmpe brune øjne og sort hår.  Men man skal virkelig kigge godt efter for at se min søn er mulat. Han er kun meget lidt lys brun, har mørkeblond hår og hans øjne er brune omkring pupillen men ellers min farve.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.