Eksperthjælp: Tør jeg stole på graviditetstesten?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

694 visninger
0 svar
0 synes godt om
19. marts 2016

Sonja Eskandari

Kære brevkasse!
Jeg ville egentlig bare spørge dig/jer om i vil mene jeg godt kan stole på min graviditetstest taler sandt, da teststregen ikke er ligeså tydelig som controlstregen? Begge steger kom indenfor tid. Sidst jeg var gravid testede jeg i uge 5 hvor begge streger var lige tydelige. Endte dessvære i en MA i uge 9. Hvor stor er chancen for at dette vil ske igen? Og har i nogle gode råd til hvordan man evt. Kan nyde en ny graviditet uden at leve i frygt for at det skal ske igen?

Mvh Louise

Sonjas svar

Kære Louise,

En streg er en streg, så derfor tør jeg godt at sige tillykke med graviditeten. Hvor tydelig teststregen er i forhold til controlstregen mener jeg ikke har nogen betydning. Vil du dog være helt sikker, så kan du købe en digital test. Der får du i hvert fald 100% svar. Den siger nemlig: gravid eller ikke gravid.

Mange gravide oplever at abortere. Faktisk omkring 25%, og det er værd at vide at langt de fleste aborter skyldes kromosomfejl  (80 %) og dermed ikke øger risikoen for abort ved evt. ny graviditet.

Jeg er klar over, at du bekymret, og lige nu er der desværre ikke så meget du kan gøre end at forsøge at glæde dig over din graviditet. Mange betaler sig til en tryghedsscanning, men efter min personlig mening giver det blot en falsk tryghed - for det kan desværre alligevel gå galt. Men får nogle, kan det give ro i sindet, og så skal man da gøre det. Men jeg synes du skal sige til dig selv at på nuværende tidspunkt er der ikke så meget du kan gøre, og se tiden an, også selvom det er svært.

Jeg ønsker dig al held og lykke, og krydser fingre for at den lille spire bliver ved med vokse.

De kærligste hilsner,

Jordemoder Sonja

Sonja er uddannet jordemoder og vil besvare spørgsmål omkring graviditet og fødsel samt spørgsmål omkring den første tid efter fødslen. Hos Sonja kan du få råd og vejledning, så du kan føle dig tryg i din graviditet og klar til din fødsel.

Se Sonjas hjemmeside: DenGodeBarsel.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.