Jeg har selv en webshop, og det første du skal gøre, er at finde det produkt, du gerne vil sælge. Så skal du finde ud af, hvad der ellers findes på markedet inden for denne verden - både fysisk i dot område og på nettet.
Derefter skal du finde ud af, om der er en mangel inden for det område - f.eks I'm folk bliver nødt til af gå i en fysisk butik for at opfylde deres behov eller om de skal købe fra en udenlandsk webshop for at få produktet.
Du skal finde ud af, hvor mange kunder i Dk, du potielt kan have og hvor stor en andel af markedet, det er realistisk, du kan få del af.
Hvis du har konkurrenter -hvilket er tilfældet for langt de fleste, skal du finde ud af, hvordan du kan skille dig ud fra de andre, og hvordan du skal kunne tiltrække kunder.
DJ skal have en handleplan - business plan - for de første 6 måneder, 1 år, 3 år og 5 år for at finde ud af, om det er muligt at tjene noget fra din butik.
Lav evt en markedsundersøgelse for at se, hvor folk normalt køber dit produkt og hvor meget de vil være villige til af betale for det.
Du skal også finde ud af, hvordan du vil reklamere og blive "kendt" inden for den verden.
Så skal du have aftale i hus med producenten evt en lokal agent, der laver dit produkt og finde ud af, hvor meget og hvor ofte du skal købe, for at kunne forhandle deres produkter. Ofte er der klausuler, der forhindrer dig i at sælge visse steder, at tilbyde rabatter på visse varer osv.
Til sidst skal du have finanserne på plads - det er ikke billigt at åbne en butik, og du skal være sikker på, du ikke løber tør. Det tager ca 2 år at få plus i regnskabet, så det er ikke bare her og nu, du skal have penge til det men løbende under hele din butiks levetid.
Først når alt det er på plads, vil jeg anbefale dig at åbne din butik.
Jeg åbnede min i november sidste år. Jeg har haft ideen længe men det hele skulle på plads først, og jeg arbejder deltid ved siden af for at kunne få det til at løbe rundt.
Du må gerne skrive privat, hvis du har lyst.
Held og lykke med det