Måske anderledes dagpleje?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.104 visninger
8 svar
12 synes godt om
15. marts 2016

Anonym trådstarter

God sent aften piger 

Jeg starter op som private dagplejer, ligeså snart jeg finder nogle skønne børn. Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at være lidt "anderledes" end andre private dagplejer, men uha  ja, syntes ikke jeg kan komme på hvad det lige skulle være, ætylen kunne lave, som ikke alle andre dagplejer laver? 

Har i nogle forslag? 

Altså vi bor i et ganske almindelig parcel hus, i et villakvarter, i haven har vi katte, som elsker at blive leget med, redt og sove

Så har vi høns, som går inde i en hønsegård, og havde tænkt, at børnene selv skulle være med til at hente æg derfra. 

Vi har drivhus, og tænker her, at børnene skal være med til at vande, hente frugt og grønt, plante blomster hist og her, som de selv forspirer i drivhuset. 

Et stykke af haven, hvor der er græs, var tanken at jeg ville lave en stor urtehave, hvor børnene og jeg planter grøntsager kartofler osv, og så skal de selv være med til at hente grøntsagerne ind nogle dage mm ugen, til deres mad, og tilberede dem til deres frokost/eftermiddags mad.

Jeg har gjort det muligt, at kunne kører med børnene, så vi kan kører til stand, skov osv, selvfølge hvis forældrene accepterer dette.

Men alle de ting laver en dagplejer jo nok allerede, så helt anderledes er det jo nok ikke. 

Men hvad kunne jeg ellers lave/Gøre af anderledes ting? Har i nogle forslag til noget? 

Ville så gerne have noget at min dagpleje blev kendt ved at jeg gjorde her. 

Kom med gode råd, lige fra at tage i cirkus en gang om ugen, til at lave bål hver dag

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. marts 2016

ErDuHerIkkeSnart

Jeg tror at det vil virke mere oprigtigt, hvis du vender bøtten lidt på hovedet. Der er ikke noget interessant ved at ville være "anderledes" alene for at ville være "anderledes".

Find ud af hvad det er du kan tilbyde, som netop er anderledes - og hvorfor - hvilke pædagogiske pointer og principper vil ligge bag - hvordan skal tingene gøres hos dig, for at leve op til netop dette.

Hvis jeg som forældre opleve denne form for autenticitet hos en dagplejemoder, så ville jeg finde det interessant. Hvis hun bare af princip ville skille sig ud fra andre, uden nogen særlig grund, så ville jeg nok ikke...

Held og lykke

Anmeld Citér

16. marts 2016

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

God sent aften piger 

Jeg starter op som private dagplejer, ligeså snart jeg finder nogle skønne børn. Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at være lidt "anderledes" end andre private dagplejer, men uha  ja, syntes ikke jeg kan komme på hvad det lige skulle være, ætylen kunne lave, som ikke alle andre dagplejer laver? 

Har i nogle forslag? 

Altså vi bor i et ganske almindelig parcel hus, i et villakvarter, i haven har vi katte, som elsker at blive leget med, redt og sove

Så har vi høns, som går inde i en hønsegård, og havde tænkt, at børnene selv skulle være med til at hente æg derfra. 

Vi har drivhus, og tænker her, at børnene skal være med til at vande, hente frugt og grønt, plante blomster hist og her, som de selv forspirer i drivhuset. 

Et stykke af haven, hvor der er græs, var tanken at jeg ville lave en stor urtehave, hvor børnene og jeg planter grøntsager kartofler osv, og så skal de selv være med til at hente grøntsagerne ind nogle dage mm ugen, til deres mad, og tilberede dem til deres frokost/eftermiddags mad.

Jeg har gjort det muligt, at kunne kører med børnene, så vi kan kører til stand, skov osv, selvfølge hvis forældrene accepterer dette.

Men alle de ting laver en dagplejer jo nok allerede, så helt anderledes er det jo nok ikke. 

Men hvad kunne jeg ellers lave/Gøre af anderledes ting? Har i nogle forslag til noget? 

Ville så gerne have noget at min dagpleje blev kendt ved at jeg gjorde her. 

Kom med gode råd, lige fra at tage i cirkus en gang om ugen, til at lave bål hver dag

Jeg synes det lyder fedt med de tilbud du har - men jeg savner lidt pædagogiske ord. Så når du skriver at de skal være med til at plante kartoflet og detefter lave maden, så kunne du skrive hvad tankerne bag er - hvad mener du det giver børnene? 

Og hvad vægter du højt? Hvilken tilgang har du til børnene osv.? 

Anmeld Citér

16. marts 2016

Hyggemor24

Min datter har været hos en privatdagplejer i 1 1/2 år, og hun havde sådan en Christiania cykel, som de så brugte næsten hver dag. De tog i legestue, tog rundt på legepladser, så på tog osv. Og børnene elskede det. 

Anmeld Citér

16. marts 2016

Hyggemor24

Min datter har været hos en privatdagplejer i 1 1/2 år, og hun havde sådan en Christiania cykel, som de så brugte næsten hver dag. De tog i legestue, tog rundt på legepladser, så på tog osv. Og børnene elskede det. 

Anmeld Citér

16. marts 2016

Tiggi

Jeg synes at du tænker at børnene kan meget .

I min datters dagpleje er de tre børn på henholdsvis 10 mdr, 13 mdr og 17 mdr. 

Drengen på 17 mdr. kan gå, men ikke super stabilt, og de to små er kravlebørn. Så tænker ikke at de f.eks. ville kunne forstå at hente æg, plante planter osv. Så hvad ville du kunne tilbyde de små? Hjælper jo ikke meget hvis dit fokus er noget som børnene selv ikke formår endnu, fordi at de simpelthen er for små Tænker dit lyder rigtig hyggeligt, men kræver jo netop en vis alder

Anmeld Citér

16. marts 2016

Miti's mama

Det lyder som et godt projekt. Men med alt det ville jeg ikke turde sætte min datter derhen - simpelthen fordi hun ville ødelægge din have mere end noget andet. Hun er 15 mdr og går helt fint, men forstår stadig ikke rigtig nej - hun synes destruktion er sjovere. Så hellere noget hvor ungerne kan tulle rundt og opdage ting uden at der blev sagt nej 500 gange - det bliver både du og børnene trætte af meget hurtigt.

Anmeld Citér

16. marts 2016

migxher

Jeg synes du skal læse lidt om det der hedder kontinuum begrebet. Det er en tilgang til børn hvor inddragelse af børn i det daglige liv og de daglige gøremål osv er i højsæde. Kort fortalt. Det lyder lige som noget for dig.
Og så vil jeg anbefale dig disse grupper:
https://www.facebook.com/groups/1698316110415278/
https://www.facebook.com/groups/1611020195853331/?fref=ts

Det lyder som en skøn ide du har! klart noget jeg ville benytte mig af.
I det kontinuum miljø jeg færdes i er der klart efterspørgsel på dagplejer som dig. Med masser af udeliv, børnene er en del af de daglige gøremål, og hjælper med det praktiske, osv. Børn kan meget når de får lov og når man viser dem tillid til at de kan (:

Anmeld Citér

16. marts 2016

migxher

https://www.facebook.com/okohulen/?fref=ts

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.