Hej.
Jeg har set klip fra youtube, jeg har læst og læst pg i praksis kan jeg ikke finde ud af at lægge vores søn til brystet, sådan som det bliver vist, han får lavet hul hver gang og jeg græder næsten når han skal lægges til igen. Han bliver meget ivrig selvom jeg lægger ham til i god tid. Han ligger pg sutter med munden og vifte med armene, han er 2 uger gammel men født 42+1. Han bliver ikke utilfreds han bliver bare.. Meget begejstret! Han har et meget meget kraftigt sug, jeg giver ham en sut inden da jeg oplever det letter lidt at trykket. Kan han decideret suge hul? For så er teknikken vel nærmest underordnet eller hvad? Åh amning er frustrerende!
Catrines svar
Hej og tak for dit spørgsmål.
Har du prøvet nogle forskellige ammestillinger? Laid-back er fx en god ammestilling hvis barnet er meget ivrig/bruger armene meget ifm amning. Stillingen undertrykker den refleks der får barnet til at vifte med armene og ligge og virre hovedet fra side til side.
Du kan også prøve at bruge en suttebrik. Det kan nedsætte kraften på suget lidt, og samtidig aflaster det hvis du har sår. Det er også en fordel hvis du får mælken til at løbe inden din søn bliver lagt til. Suget fra din søn vil nemlig altid være kraftigst i starten, da han er nødt til at suge kraftigt for at få nedløbsrefleksen i gang. Du kan få mælken til at løbe ved at massere brysterne og gerne læner dig forover imens, sådan at tyngdekraften hjælper til. Du kan enten massere i cirkelbevægelser ned mod brystvorten eller stryge ned mod brystvorten.
Endelig skal du ikke tøve med at ringe til din sundhedsplejerske hvis du har brug for at hun kommer og hjælper dig.
Held og lykke med amningen
Mange hilsner Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk
Anmeld
Citér