Eksperthjælp: At få barnet tilbage til brystet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.102 visninger
0 svar
0 synes godt om
14. marts 2016

Catrine Hansen

Hej!

Jeg har en dejlig dreng på snart 14 uger. Han har altid været rigtig godt til at spise ved brystet. Men han har også sagtens kunne finde ud af at tage flaske, når han skulle passes. Han bruger også gerne sut.

De sidste 3-4 uger har han dog oftere og oftere afvist brystet om dagen og aftenen - natten og morgenen har ikke været noget problem. Jeg har selvfølgelig talt med min sundhedsplejerske om problemet. Jeg fik at vide, at jeg ikke skulle presse ham til at spise og at det nok skulle gå. Jeg kan dog godt mærke, at jeg er meget nervøs for, om han får nok at spise (særligt her på det sidste, hvor hans lure er blevet kortere). Jeg har derfor malket ud og givet ham min mælk på flaske. Nu er problemet så eskaleret og jeg tror mere og mere, at han er blevet "doven" og derfor ikke gider brystet mere. Når jeg forsøger at lægge ham til, så bliver han tosset og vrider sig og græder.

Hvad vil du råde mig til at gøre? Jeg har prøvet suttebrik, at skærme ham, når han spiser, liggende ammestilling, laid back, den traditionelle, sådan hvor han mere sidder op og også, hvor jeg går rundt med ham. Intet virker.

Jeg ønsker virkelig at amme - eller at han som minimum får min mælk og ikke erstatning. Men efter sår og vabler og en periode med alt for lidt mælk, som virkelig trak tænder ud, så orker vi snart ikke mere.

Jeg håber virkelig, at du kan hjælpe os!

- Amanda

Catrines svar

Hej Amanda

Jeg vil foreslå at du i første omgang prøver at skifte den almindelige flaske ud med Medelas flaske "Calma". Det er en sutteflaske der tvinger barnet til at bruge de samme muskler som det bruger ved brystet, og mælken løber ikke bare ud, men skal ud vha vacum ligesom ved brystet. Det vil gøre det lettere at få din søn tilbage til brystet.

Der er også den mulighed at prøve med "lact-aid" systemet, der går ud på at barnet får supplement samtidig med at det ammes vha to tynde silikoneslanger, der går fra en flaske og ned til brystet. Prøv at søge på ordet "lact-aid" eller "hjælpebryst", så finder du information om det. Lact-aid er også et system fra Medela (dem der også laver brystpumper).

Og bliv ved med at malk ud så længe din søn ikke ammes mindst 8 gange i døgnet, for på den måde at opretholde din mælkeproduktion.

Og endelig - ring gerne til en af ammerådgiverne fra Forældre og Fødsel og få hjælp, sparring og vejledning ift din problematik.

Held og lykke.

Mange hilsner Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.