Eksperthjælp: Knapt tre år har fået tilbagefald efter bleen blev smidt.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.227 visninger
3 svar
0 synes godt om
7. marts 2016

Lisbeth Jess

Hej Lisbeth
Vi har en datter som bliver 3 år til maj. Men ikke bare har hun fødselsdag, hun skal også starte i børnehave og hun får en lillesøster lige omkring samme tid.
I december startede vi så småt med pottetræning, og det er gået så fint. Hun lærte hurtigt at lave både stort og småt på toilettet, og havde ingen skrupler med det. Vi har rost og hjulpet og støttet både herhjemme og i dp.
For et par uger siden begyndte hun så at lave stort i bukserne. Det er jo hvad der kan ske, tænkte vi. Indtil det blev til hver gang hun skulle lave stort. Hun gør det åbenlyst foran os, og hun siger nej hvis vi spørger om hun vil på toilettet.
Vi har forsøgt at tale om at man skal gøre det på toilettet, at det er ulækkert, at hun selv må lægge kuglerne i toilettet (hun har altid haft meget fast afføring - ingen problemer), at hun godt må få ble på igen osv. Men det hjælper ikke rigtig.
Vi ved at hun har styr på teknikken, så tænker selvfølgelig at der må ligge noget andet bag. Vi kan bare overhovedet ikke gennemskue hvad det kan være.
Der er et godt stykke tid til børnehave, fødselsdag og lillesøster - og alle tre ting taler vi meget om på en god måde, og hun glæder sig virkelig til det hele.
Hun trives fænomenalt i dp og herhjemme er alt som det plejer.
Kan du guide os til at finde ud af hvor skoen trykker? Vi aner ærligt talt ikke hvor vi skal starte og ende, eller hvordan vi skal tackle det når vi (forhåbentlig) finder kilden til problemet.
Venlig hilsen S

Ps. For god ordens skyld kan jeg lige oplyse at hun er helt normal. Udvikling og alt andet er efter bogen, og hun er en sød og dygtig pige

Lisbeths svar

Hej !

Det er frustrerende når ens barn efter at have været renlig begynder at lave i bukserne igen.

Det er ofte de små får tilbagefald og så efter en tid er de klar igen.

Hun er stadig lille og selvom teknikken er i orden er hun måske ikke helt klar alligevel.

Det bedste I kan gøre er at have tålmodighed og vise hende, I godt ved hun ikke gør det for at genere jer.

Det lyder som om hun har hård mave , når i beskriver afføringen.Kugler kan give smerter, når de trykkes ud, derfor er det bedre at holde på dem.Der kan komme rifter inde i endetarmen og det gør ondt, specielt når man sidder og presser.

Jeg vil råde jer til at få bedre gang i hendes mave, det kan klares ved mere grov kost evt udblødte svesker. God bevægelse og rigelig at drikke. Hjælper det ikke kan I give Laktulose , dosering står på flasken.

Indfør et fast wc besøg efter et måltid, tag en bog med og lav en hyggestund. ikke et pres. Lad hende hoppe op og ned nogle gange inden hun sætter sig. Hvis hun sidder på alm toilet skal hendes fødder støttes af en skammel. Undlad at spørge om hun skal lave eller tisse. Blot fortælle at det er godt for hende med nogle faste tider. 

Ros hvis der kommer noget , vær omsorgsfuld når der ikke kommer noget.Nå maven ville ikke lige nu, eller hvad I kan finde på.

Er der ikke gevinst, ville jeg give hende ble på igen.uden andre kommentarer  end det er bedst for hende. Det er bedre, end hun laver i bukserne. 

Hvis I er afslappede nu,vil det  sikkert lykkes igen og I kan  formentlig undgå et tilbagefald når børnehaven starter og den lille ny ankommer.

Rigtig meget held og lykke med hende og den lille ny der snart ankommer.

Varme Hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. marts 2016

Jupiter

lisbeth jess skriver:

Hej Lisbeth
Vi har en datter som bliver 3 år til maj. Men ikke bare har hun fødselsdag, hun skal også starte i børnehave og hun får en lillesøster lige omkring samme tid.
I december startede vi så småt med pottetræning, og det er gået så fint. Hun lærte hurtigt at lave både stort og småt på toilettet, og havde ingen skrupler med det. Vi har rost og hjulpet og støttet både herhjemme og i dp.
For et par uger siden begyndte hun så at lave stort i bukserne. Det er jo hvad der kan ske, tænkte vi. Indtil det blev til hver gang hun skulle lave stort. Hun gør det åbenlyst foran os, og hun siger nej hvis vi spørger om hun vil på toilettet.
Vi har forsøgt at tale om at man skal gøre det på toilettet, at det er ulækkert, at hun selv må lægge kuglerne i toilettet (hun har altid haft meget fast afføring - ingen problemer), at hun godt må få ble på igen osv. Men det hjælper ikke rigtig.
Vi ved at hun har styr på teknikken, så tænker selvfølgelig at der må ligge noget andet bag. Vi kan bare overhovedet ikke gennemskue hvad det kan være.
Der er et godt stykke tid til børnehave, fødselsdag og lillesøster - og alle tre ting taler vi meget om på en god måde, og hun glæder sig virkelig til det hele.
Hun trives fænomenalt i dp og herhjemme er alt som det plejer.
Kan du guide os til at finde ud af hvor skoen trykker? Vi aner ærligt talt ikke hvor vi skal starte og ende, eller hvordan vi skal tackle det når vi (forhåbentlig) finder kilden til problemet.
Venlig hilsen S

Ps. For god ordens skyld kan jeg lige oplyse at hun er helt normal. Udvikling og alt andet er efter bogen, og hun er en sød og dygtig pige

Lisbeths svar

Hej !

Det er frustrerende når ens barn efter at have været renlig begynder at lave i bukserne igen.

Det er ofte de små får tilbagefald og så efter en tid er de klar igen.

Hun er stadig lille og selvom teknikken er i orden er hun måske ikke helt klar alligevel.

Det bedste I kan gøre er at have tålmodighed og vise hende, I godt ved hun ikke gør det for at genere jer.

Det lyder som om hun har hård mave , når i beskriver afføringen.Kugler kan give smerter, når de trykkes ud, derfor er det bedre at holde på dem.Der kan komme rifter inde i endetarmen og det gør ondt, specielt når man sidder og presser.

Jeg vil råde jer til at få bedre gang i hendes mave, det kan klares ved mere grov kost evt udblødte svesker. God bevægelse og rigelig at drikke. Hjælper det ikke kan I give Laktulose , dosering står på flasken.

Indfør et fast wc besøg efter et måltid, tag en bog med og lav en hyggestund. ikke et pres. Lad hende hoppe op og ned nogle gange inden hun sætter sig. Hvis hun sidder på alm toilet skal hendes fødder støttes af en skammel. Undlad at spørge om hun skal lave eller tisse. Blot fortælle at det er godt for hende med nogle faste tider. 

Ros hvis der kommer noget , vær omsorgsfuld når der ikke kommer noget.Nå maven ville ikke lige nu, eller hvad I kan finde på.

Er der ikke gevinst, ville jeg give hende ble på igen.uden andre kommentarer  end det er bedst for hende. Det er bedre, end hun laver i bukserne. 

Hvis I er afslappede nu,vil det  sikkert lykkes igen og I kan  formentlig undgå et tilbagefald når børnehaven starter og den lille ny ankommer.

Rigtig meget held og lykke med hende og den lille ny der snart ankommer.

Varme Hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Tak for dit svar Lisbeth  Jeg er stadig ikke afklaret...

Selvom hun laver kugler, så har hun ikke problemer med afføringen. Det er fast, men ikke stenhårdt, og hun har ikke svært ved at komme af med det. Hun spiser helt almindeligt og drikker en hel masse væske.

Når hun er på toilettet har hun en skammel under fødderne til støtte.

Vi har forsøgt at lave faste tider, men hun skaber sig og vil absolut ikke når vi siger at hun skal. Og hvis vi endelig får hende derud, så rejser hun sig med det samme og vil hverken læse bog eller snakke med os eller yndlingsdukken eller noget som helst. Så det gik vi væk fra, og "tvinger" hende kun derud når vi fx skal køre langt eller lign.

Vi spørger hende aldrig om hun skal på toilettet, og vi kommenterer ikke på når hun gør det i bukserne, andet end at hun skal ha nye trusser på. Vi skælder ikke ud over det, og vi taler bare om noget andet.

Jeg er meget i tvivl om det er det rigtige at give hende bleen på igen. Jeg læser og hører mange sige at det kan blive et nederlag for hende, især fordi hun er god til at tisse og også godt ved hvordan og hvorledes med stort. Og når jeg en sjælden gang har spurgt pænt om hun vil have ble på, siger hun meget bestemt nej eller bliver ked af det.

Vi er helt klar over at tilbagefald sker, og det er derfor vi tager det så roligt. Det er simpelthen det her med at finde årsagen som er så svært. Jeg går ud fra at der må være forskellige "løsninger" alt efter hvilken årsag vi har med at gøre, og hvis vi kan undgå at tvinge bleen på igen, så synes jeg det er det bedste for hende... 

Anmeld Citér

10. marts 2016

lisbeth jess

Profilbillede for lisbeth jess

Hej Igen !

Kan forstå nu når jeg får endnu mere at vide at I har været rundt om de forslag jeg gav.I gør det på den rigtige måde læser jeg.

Fint hun ikke har hård mave.

Du har nok  ret i at bleen ikke er en god ide, idet den kan give hende en nederlagsfølelse.

Når I vil finde en årsag ,er der flere ting I kan overveje. Når børn holder igen med deres afføring, kan det skyldes et pres på en eller anden måde.

At holde igen med afføring er en af de sidste bastioner, hvor barnet kan protestere, ubevidst, på en eller anden problemstilling.

Er der kommet nye børn i dagplejen, er der sket ændringer i relationer omkring jer.?

Er der ting du her sidst i graviditeten ikke fysisk kan lave med dit barn.?

Hun er en kvik pige læser jeg. Har I spurgt ind til, hvad hun selv tænker omkring problemet?Om hun er bange for at give slip, for hvad sker der så.?

Der findes en børnebog skrevet af en børnepsykolog omkring renlighedstræning. Den forklarer på en fin måde hvad der sker.

Kroppen er en forunderlig ting, jo mere viden omkring den jo større tryghed.

Når I fortsat viser stor tålmodighed og ikke tvinger, skal det nok blive bedre. Det kan være I finder en årsag. Tag en snak, det har I sikkert allerede gjort, med dagplejemor, måske har hun en ide.

Fortsat held og lykke med  jeres barn.

Anmeld Citér

10. marts 2016

Jupiter

lisbeth jess skriver:

Hej Igen !

Kan forstå nu når jeg får endnu mere at vide at I har været rundt om de forslag jeg gav.I gør det på den rigtige måde læser jeg.

Fint hun ikke har hård mave.

Du har nok  ret i at bleen ikke er en god ide, idet den kan give hende en nederlagsfølelse.

Når I vil finde en årsag ,er der flere ting I kan overveje. Når børn holder igen med deres afføring, kan det skyldes et pres på en eller anden måde.

At holde igen med afføring er en af de sidste bastioner, hvor barnet kan protestere, ubevidst, på en eller anden problemstilling.

Er der kommet nye børn i dagplejen, er der sket ændringer i relationer omkring jer.?

Er der ting du her sidst i graviditeten ikke fysisk kan lave med dit barn.?

Hun er en kvik pige læser jeg. Har I spurgt ind til, hvad hun selv tænker omkring problemet?Om hun er bange for at give slip, for hvad sker der så.?

Der findes en børnebog skrevet af en børnepsykolog omkring renlighedstræning. Den forklarer på en fin måde hvad der sker.

Kroppen er en forunderlig ting, jo mere viden omkring den jo større tryghed.

Når I fortsat viser stor tålmodighed og ikke tvinger, skal det nok blive bedre. Det kan være I finder en årsag. Tag en snak, det har I sikkert allerede gjort, med dagplejemor, måske har hun en ide.

Fortsat held og lykke med  jeres barn.

Det er heller ikke nemt, når man ikke får alle informationerne med fra starten af - jeg beklager mit mangelfulde indlæg 

Jo der er kommet en ny dreng i dagplejen, og ja jeg er mere begrænset her sidst i graviditeten. Så det er helt sikkert muligheder.

Vi har forsøgt at spørge hvorfor hun ikke laver det på toilettet, men der kommer ikke rigtigt et svar: "Jeg har lavet adr" siger hun bare.

Næste skridt er endnu en snak med dp-mor idag. Jeg håber hun har nogle observationer vi kan gå ud fra.

Og ellers føler jeg mig beroliget når du skriver at vi gør det rigtige.

Mange tak 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.