Eksperthjælp: 1,5 år astmatisk bronchitis

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

610 visninger
1 svar
0 synes godt om
5. marts 2016

Lisbeth Jess

Min datter på 1 1/2 har i dag fået konstateret astmatisk bronkitis. Jeg kender selv meget lidt til sygdommen, og er derfor nu meget i tvivl om hvad jeg kan forvente fremover.
Er det en engangsforestilling, eller skal jeg forberede mig på noget mere permanent? ??
Jeg kan forstå, at nogle vokser fra det, og for andre bliver det til astma.
Vi er også meget i tvivl, om vi skal tage nogle særlige forholdsregler. Fx det at sove ude?
Jeg er egentlig bare meget forvirret over at få en diagnose og en spacer som 'skal bruges efter behov'. ??

Lisbeths svar

Hej !

Det er bekymrende når ens lille barn får en diagnose hæftet på sig.

Der bliver usikkerhed om, hvordan I skal forholde jer, om det går over.-

Det lyder som en mild astmatisk bronchitis i forbindelse med en forkølelse.I er ikke sat i fast forbyggende og hurtigtvirkende medicin.

I har fået en Spacer som I kan bruge ved behov. Derfor tolker jeg det er en mild form. Det er alligevel tungt når vejrtrækningen er besværet.

Når hendes vejrtrækning er besværet, hvæsende og pibende skal I bruge Spaceren, så vejrtrækningen lettes.

Hun vil formentlig protestere, alligevel er det vigtigt I bevarer roen, og kærligt vedholder masken. Hun vil hurtigt lære den hjælper hende.

Hun må godt sove ude i klart vejr. Tåge og regndis er ikke godt for hendes vejrtrækning.

Hvis hun har besværet vejrtrækning,. kan I hæve hendes hovedgærde, det letter vejrtrækningen.

Der skal  luftes godt ud, og ingen tøjtørring indenfor.det giver meget fugt.

Hun skal ikke udsættes for røg,Selvom der ryges udenfor sidder der røgpartikler i hår og tøj som kan forværre.

Omgang med pelsdyr er ikke optimalt, det kan også forværre.

30 % af alle børn får på et tidspunkt astmatisk bronchitis.mest de små børn.

Det er kun 5-10% der  fortsat gennem livet kan have astmasymptomer. Ofte er der allergier, det kan undersøges når barnet bliver større.

Heldigvis er der rigtig god medicin, så livet kan leves normalt.

De fleste vokser fra det.

I mangler lidt vejledning om hvordan I skal forholde jer, kan I mon  kontakte børneafdelingen og få en grundigere vejledning:

Det er vigtigt I er godt rustet, og ved besked om hvornår den (Spaceren)skal bruges.

Håber dette giver lidt ro, og lad os håbe hun vokser fra det.

God bedring med hende.

Varme Hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. marts 2016

Mor1986

Vores datter har været meget ramt af astmatisk bronkitis. Hun er 3 år. Og vi begyndte at gå til tjek på Randers sygehus. Og derefter er det faktisk blevet meget bedre. Hun bruger ikke så meget medicin mere. Og kan sagtens gå igennem en forkølelse uden at bruge masken. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.