Har mit barn det skidt???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.821 visninger
14 svar
3 synes godt om
29. februar 2016

Anonym trådstarter

Jeg har en datter på 4 år som blev storesøster for 1,5 år siden.. Tilværelsen inden lillesøster kom til var lidt hektisk med flytning fra faren. 

I dag er lillesøster 1,5 år. Vi har et rigtig godt forhold til far, som henter hver dag og kommer hjem til os og spiser og putter. Der er ingen dårlig stemning eller noget.

Vi arbejder begge langt væk, så de har desværre lange dage i institution:-( 

Sagen er den at min datter på 4 år har meget temperement og prøver grænser af i stor stil. Så de få timer vi har sammen er plaget af konflinter og kan godt føle, at jeg skælder meget ud. Det er noget jeg virkelig arbejder med og føler også det går rigtig meget fremad og vi laver også rigtig mange gode/sjove ting sammen. 

Men det der bekymre mig er at hun søger andre voksnes opmærksomhed rigtig meget. F.eks er vi sammen med andre ska hun hele tiden have deres opmærksomhed og kan nærmest klistre sig til en anden voksen. Jeg var f.eks. på tur med hende og hendes veninde fra børnehaven og dennes mor. Hun hang på venindens mor og jeg var nærmest som luft. Når vi er til gymnastik skal hun hele tiden have trænerens opmærksomhed og selvom jeg virkelig er nærværende og gerne vil lege og lave gymnestik med hende gider hun mig ikke...

det der virkelig bekymre mig er at jeg i dag har fået af vide, at når andre forældre kommer og henter deres børn i BH kan hun gå efter dem og ville have kram o.s.v så de dårligt kan koncentrere sig om deres eget barn. 

Altså selvfølgelig skal hun dele opmærksomheden med sin lillesøster herhjemme, men jeg prøver virkelig at give hende alt der alene opmærksomhed jeg kan. Hun er ofte med til at lave mad, hver aften sidder vi og læser bøger sammen inden hun skal sove og når lillesøster sover til middag i weekenderne laver vi oftest noget alene sammen. Vi bager, spiller spil, læser, ser tegnefilm eller lign. ting...

så jeg er så ked og frustreret på min datters vegne. Hvordan kan jeg opfylder hendes opmærksomhedsbehov mere og hvad gør jeg forkert. 

Jeg har tænkt på at kontakte børnehaven og høre om de evt. ser andre ting der tyder på hun ikke trives og om de evt. har nogen løsningsforslag.

er der nogen her der er klog på dette område som har gode råd?????

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. marts 2016

Mami

jeg ville tage en snak med bh, måske de har gode råd. 

det må ikke være ret at føle sådan for dig 

Anmeld Citér

1. marts 2016

Anonym trådstarter

Mami skriver:

jeg ville tage en snak med bh, måske de har gode råd. 

det må ikke være ret at føle sådan for dig 

Tak for dit svar

Anmeld Citér

1. marts 2016

Mami

Jeg fik egentlig lyst til at prøve at give dig et råd alligevel. 

I min søns børnehave er der også en pige der krammer meget, og vil på skødet, med hjem osv. det var slemt i en periode men er meget bedre nu. 

Jeg vil gerne spørge moren om råd? en anden ting der slår mig er du laver meget alene med hende, har du prøvet at inkludere hende mere? 

Jeg tænker måske hun søger voksne meget fordi hun ikke helt ved hvordan hun skal agere og intrigere med andre børn uden voksen støtte? 

Det lyder måske lidt skørt, men hvad hvis du igangsætter lege og trækker dig? anderkender legen/bagningen/andet på siden linjen? så hun lærer at kunne selv, og få en bedre selvværdfølelse når hun er alene? umiddelbart lyder det som om hun søger anderkendelse fordi hun ikke helt "kan være sig selv". 

Hjælper hun med lillesøster og hvordan går det? 

Anmeld Citér

1. marts 2016

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Hvad siger pædagogerne omkring hendes trivsel i børnehaven generelt? 

Leger hun med andre? Tager hub intitativ til at invitere andre børb til leg? Har hun nogle børn hun leger meget med - nogle hun kalder for sind venner? Er hendes grundstemning i børnehaven glad og tilfreds? 

Og så til derhjemme:

jeg har selv en på fire og en på 1,5 år. Jeg prøver at lave noget begge kan være med til frem for kun den ene. Så sidder vi og laver perler/puslespil så sidder den lille også ved bordet med puslespil eller andet. Tegne og modellervoks er også en god fælles altivitet. 

Vi har et legetelt fra tiger som er nemt at slå op og ned. Den leger de begge to med - på hver sin vis

Tigbane - en lille til den lille og et større du kan bygge med din datter. Osv.

Nu skriver du at hun jar nogle lange dage - hvor lange er de? Min dreng kan også have svært ved at overskuenogst hvis han har haft en lang dag - ganske enkelt fordi han er træt. 

kan bedsteforældre giv hende fri en dag om ugen?  

Anmeld Citér

1. marts 2016

Anonym trådstarter

Mami skriver:

Jeg fik egentlig lyst til at prøve at give dig et råd alligevel. 

I min søns børnehave er der også en pige der krammer meget, og vil på skødet, med hjem osv. det var slemt i en periode men er meget bedre nu. 

Jeg vil gerne spørge moren om råd? en anden ting der slår mig er du laver meget alene med hende, har du prøvet at inkludere hende mere? 

Jeg tænker måske hun søger voksne meget fordi hun ikke helt ved hvordan hun skal agere og intrigere med andre børn uden voksen støtte? 

Det lyder måske lidt skørt, men hvad hvis du igangsætter lege og trækker dig? anderkender legen/bagningen/andet på siden linjen? så hun lærer at kunne selv, og få en bedre selvværdfølelse når hun er alene? umiddelbart lyder det som om hun søger anderkendelse fordi hun ikke helt "kan være sig selv". 

Hjælper hun med lillesøster og hvordan går det? 

Tak for dine råd..

hun er egentligt god nok til at lege alene og kaster sig ud i mange ting selv. Er mere hvis de børn hun leger med har kontakt til en voksen.. Så møver hun sig ligesom ind på den voksne. 

Anmeld Citér

1. marts 2016

Anonym trådstarter

mor:) skriver:

Hvad siger pædagogerne omkring hendes trivsel i børnehaven generelt? 

Leger hun med andre? Tager hub intitativ til at invitere andre børb til leg? Har hun nogle børn hun leger meget med - nogle hun kalder for sind venner? Er hendes grundstemning i børnehaven glad og tilfreds? 

Og så til derhjemme:

jeg har selv en på fire og en på 1,5 år. Jeg prøver at lave noget begge kan være med til frem for kun den ene. Så sidder vi og laver perler/puslespil så sidder den lille også ved bordet med puslespil eller andet. Tegne og modellervoks er også en god fælles altivitet. 

Vi har et legetelt fra tiger som er nemt at slå op og ned. Den leger de begge to med - på hver sin vis

Tigbane - en lille til den lille og et større du kan bygge med din datter. Osv.

Nu skriver du at hun jar nogle lange dage - hvor lange er de? Min dreng kan også have svært ved at overskuenogst hvis han har haft en lang dag - ganske enkelt fordi han er træt. 

kan bedsteforældre giv hende fri en dag om ugen?  

Jeg har ikke hørt så meget fra børnehaven. Men har indtrykket af af hun leger med mange. Og har nogle gode venner som vi også leger med uden for BH engang imellem. 

Synes vi også prøver at lege noget alle sammen, kan godt bare føle hun godt kan være lidt træt af at lillesøster skal være med til alt. 

Hun har meget lange dage. De fleste fra kl. 06-16.... Prøver dog alt hvad jeg kan at hente tidligt, holde fri m.m... Vi har snart 2 ugers ferie som vi ser frem til og jeg håber snart at få arbejde tættere på, så dagene bliver noget kortere... Jeg overvejer en barnepige, men tænker at hun så skal forholde sig det skift også... 

Er bare dødforvirret for synes virkelig jeg gør hvad jeg kan. Men en træt og travl hverdag kan der godt være en del skæld ud og konflikter

Anmeld Citér

1. marts 2016

Mami

Anonym skriver:

Jeg har ikke hørt så meget fra børnehaven. Men har indtrykket af af hun leger med mange. Og har nogle gode venner som vi også leger med uden for BH engang imellem. 

Synes vi også prøver at lege noget alle sammen, kan godt bare føle hun godt kan være lidt træt af at lillesøster skal være med til alt. 

Hun har meget lange dage. De fleste fra kl. 06-16.... Prøver dog alt hvad jeg kan at hente tidligt, holde fri m.m... Vi har snart 2 ugers ferie som vi ser frem til og jeg håber snart at få arbejde tættere på, så dagene bliver noget kortere... Jeg overvejer en barnepige, men tænker at hun så skal forholde sig det skift også... 

Er bare dødforvirret for synes virkelig jeg gør hvad jeg kan. Men en træt og travl hverdag kan der godt være en del skæld ud og konflikter

Jeg tænker det er der problematikken ligger, at hun har så lange dage og så savner voksen kontakt fordi der ikke er nok 1-1 kontakt i bh. nu nævner du også gymnastik, måske det skulle droppes? 

Du kan selvsagt ikke give kortere dage, for så havde du gjort det, så det er der ingen grund til at tvære i, men måske kunne du omstruktuere? så du laver lette rette, du fryser ned sammen med ungerne hver søndag, så 3-5 dage om ugen  står den på optøgningsmad med hurtigt/let tilbehør? så der max går 30 min med det  

Rengøring osv. til en inklusion, så hun har 1-1 kontakt

Anmeld Citér

1. marts 2016

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Jeg er enig med Mami. Hub lyder til at trives fint i børnehaven, så er det måske de lange dage. 

Jeg tænker også du kunne overveje om fritidsaktivitet er nødvendig? 

Det er meget tidligt hun skal være oppe så hun må være træt når hun kommer hjem - måske I ikke skal lave for meget og lade hende se tegnefilm på skødet af dig f.eks. hvis hun har lyst til det? (Hvis det er muligt - min den lille på samme alder tuller meget rundt, ved ikke om din også gøre det?)

Anmeld Citér

1. marts 2016

Småbørnsmor

Hej med dig.

Jeg har en søn på 3 1/2, som gør præcis det samme. Han søger ekstremt meget voksenkontakt, både pædagogerne og de andre børns forældre.

Vi har for nylig haft et møde med børnehaven omkring bl.a. det. De mener at han sådan helt basalt ikke har den grænse der skal til for at sortere i hvem man inviterer med hjem, hvem man kysser, krammer osv.

Vi har aftalt at de tager ham til side, når de ser det og snakker med ham om hvem det nu er man kysser og krammer og forklarer at de andre børn selvfølgelig gerne vil have deres mor og far for sig selv, ligesom han gerne vil have os.

Det er kun en lille måned siden vi har haft mødet og jeg ved faktisk ikke om der er fremgang.. og det er dybt frustrerende.

Har din datters børnehave sagt noget om hvad de vil gøre for at hjælpe hende?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.