Jeg har en datter på 4 år som blev storesøster for 1,5 år siden.. Tilværelsen inden lillesøster kom til var lidt hektisk med flytning fra faren.
I dag er lillesøster 1,5 år. Vi har et rigtig godt forhold til far, som henter hver dag og kommer hjem til os og spiser og putter. Der er ingen dårlig stemning eller noget.
Vi arbejder begge langt væk, så de har desværre lange dage i institution:-(
Sagen er den at min datter på 4 år har meget temperement og prøver grænser af i stor stil. Så de få timer vi har sammen er plaget af konflinter og kan godt føle, at jeg skælder meget ud. Det er noget jeg virkelig arbejder med og føler også det går rigtig meget fremad og vi laver også rigtig mange gode/sjove ting sammen.
Men det der bekymre mig er at hun søger andre voksnes opmærksomhed rigtig meget. F.eks er vi sammen med andre ska hun hele tiden have deres opmærksomhed og kan nærmest klistre sig til en anden voksen. Jeg var f.eks. på tur med hende og hendes veninde fra børnehaven og dennes mor. Hun hang på venindens mor og jeg var nærmest som luft. Når vi er til gymnastik skal hun hele tiden have trænerens opmærksomhed og selvom jeg virkelig er nærværende og gerne vil lege og lave gymnestik med hende gider hun mig ikke...
det der virkelig bekymre mig er at jeg i dag har fået af vide, at når andre forældre kommer og henter deres børn i BH kan hun gå efter dem og ville have kram o.s.v så de dårligt kan koncentrere sig om deres eget barn.
Altså selvfølgelig skal hun dele opmærksomheden med sin lillesøster herhjemme, men jeg prøver virkelig at give hende alt der alene opmærksomhed jeg kan. Hun er ofte med til at lave mad, hver aften sidder vi og læser bøger sammen inden hun skal sove og når lillesøster sover til middag i weekenderne laver vi oftest noget alene sammen. Vi bager, spiller spil, læser, ser tegnefilm eller lign. ting...
så jeg er så ked og frustreret på min datters vegne. Hvordan kan jeg opfylder hendes opmærksomhedsbehov mere og hvad gør jeg forkert.
Jeg har tænkt på at kontakte børnehaven og høre om de evt. ser andre ting der tyder på hun ikke trives og om de evt. har nogen løsningsforslag.
er der nogen her der er klog på dette område som har gode råd?????