Eksperthjælp: Hvor meget TV må mit barn se hver dag?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.266 visninger
0 svar
0 synes godt om
27. februar 2016

Linda Stæhr

Jeg ved godt det nok lidt er et "smag og behag" spørgsmål...men jeg vil alligevel gerne spørge om din mening angående hvor meget tv du synes er ok for en 3,5 årig. Min søn på den alder vågner mellem kl.7-8 og får lov at se Ramasjang imens han spiser morgenmad (cirka 30min), han bliver hentet fra børnehaven mellem 14.30-16.00 i hverdage og han "gider" ikke rigtigt andet end at se tegnefilm (han får lov at se hvad han har lyst til af de der er tilgængelige på min computer. Som alle er alderspassende...Peter Pedal, Pokoyo, Lille rød traktor osv). Dette gør han fra vi kommer hjem mellem 15-16.30 og så frem til aftensmad kl.17.30...dvs et sted mellem 1 time til 2,5 time hver eftermiddag. Derefter er der slukket! Til gengæld ser han alt mellem 2 og 5 timer lørdag og søndag, alt efter vejr, humør osv osv. Jeg spørger selvfølgelig fordi (som du nok har gættet) jeg har dårlig samvittighed over at han ikke får lært at lege "selv", at kede sig osv...det er ikke fordi vi ikke får leget med ham, for det gør vi meget, men er bange for at han er blevet lidt afhængig af tv kiggeriet!? Eller overreagerer jeg? Kh den lidt nervøse mor

Lindas svar

Hvor meget TV må mit barn se?

Kære lidt nervøse mor

Du kan tro jeg kender dilemmaet selv (mine børn er 2 og 4). Her vil jeg give dig en forkortet version af mine egne retnings linier for TV kigning for børn ( som du kan læse uddybende her på min hjemmeside).

Børn har brug for at bevæge sig, opleve verden, lære at underholde sig selv og have meget tid med deres forældre, så de lærer at forstå sig selv og verden gennem os. Når vi lader vores børn bruge meget tid foran et TV eller en tablet, så frarøver vi dem muligheden for netop dette… MEN samtidig er det sjovt, underholdende og i begrænset omfang også lærerigt for børn at se TV/tablets, og selv forældre kan bruge en pause indimellem
Så derfor er TV kigning ikke bare af det onde.

Tilbage til dit spørgsmål

Det korte svar er: Ja MIN vurdering er, at I måske skal skrue lidt ned for TV-kiggeriet derhjemme, hvis din søn noget af tiden er nok frisk og glad til at kunne lege selv i stedet. Hjælp dit barn til at lære at underholde sig selv igen, men accepter at forældre OG børn har brug for at trække stikket og bare hænge foran TV’et indimellem, og at det ikke er direkte skadeligt i bevidste mængder. Du kan lade dig guide af: ”Hvornår er min søn egentlig så frisk at han hellere burde lege?”.

Jeg ønsker jer alt det bedste.

Venlig hilsen Linda Stæhr

Familierådgiver ved Trivsel i familien

Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.

Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.