Gravid studerende, barsel og økonomi.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.014 visninger
6 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
27. februar 2016

Anonym trådstarter

Hej, måske der er nogle her der kan svare på mit spørgsmål. Jeg har kun råd til at holde "barsel" i et halvt år da jeg er studerende og ikke vil kunne få økonomien til at hænge sammen med mindre at jeg tager de 12 ekstra klip som dobbeltklip.

Vil der være mulighed for på et senere tidspunkt at afholde den resterende barsel?

Allerhelst ville jeg gerne holde barsel i et år, synes det er virkelig tidligt at skulle sende sit barn i institution 6 mdr. gammel. For at have råd til at holde barsel i et år, så ville det kræve at jeg meldte mig ud af uddannelsen og i stedet modtager kontanthjælp, men så ville jeg skulle søge ind på min uddannelse igen for at få lov til at afslutte den når jeg engang er færdig med at holde barsel. 

Som jeg har forstået det har man under "barsel" på SU mulighed for at få 12 ekstra SU klip. Et enkelt klip svarer til de ca. 5200 kr. om måneden, derudover er der mulighed for at få boligstøtte ca. 2000 kr. pr. måned. Børnecheck fordelt ud ca. 1300 om måneden, bidrag fra far ca. 1000 kr. pr. måned. Er der mon noget jeg har glemt eller nogle tal der er forkerte ? Det er dårligt nok til at dække mine udgifter på nuværende tidspunkt. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. februar 2016

Ai sha

Hvad med forsørger su? 

Eksisterer den ikke mere?

Eller su lån? 

Anmeld Citér

27. februar 2016

Anonym trådstarter

Ai sha skriver:

Hvad med forsørger su? 

Eksisterer den ikke mere?

Eller su lån? 

Jeg synes bare at jeg har hørt at det først er noget man kan søge om efter endt barsel. Synes et jeg har læst og læst, har kigget på det så mange gange efterhånden uden at have kunne finde frem til flere muligheder. 

Efter endt barsel vil økonomien intet problem være overhovedet da det både er muligt at få alm. lån + ekstra lån osv. 

Anmeld Citér

27. februar 2016

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Jeg tror godt du kan få su-lån under barsel. Hvis jeg var dig ville jeg opsøge en su-vejleder (der skulle gerne være en tilknyttet dit uddannelsessted) for at være helt sikker på hvad og hvor meget du kan få.

Anmeld Citér

27. februar 2016

Ai sha

Anonym skriver:

Jeg synes bare at jeg har hørt at det først er noget man kan søge om efter endt barsel. Synes et jeg har læst og læst, har kigget på det så mange gange efterhånden uden at have kunne finde frem til flere muligheder. 

Efter endt barsel vil økonomien intet problem være overhovedet da det både er muligt at få alm. lån + ekstra lån osv. 

OK. Jeg ved ikke helt hvordan det hænger sammen. Ved bare at min veninde fik det for nogen år siden 

Anmeld Citér

27. februar 2016

Marts17

Hej, 

Man kan ikke få forsørgertillæg under barsel, den kan du først søge om efter endt barsel. 

Der er noget med, at der er nogle specifikke regler omkring det at afmelde sig studie for herefter at indmelde sig igen på samme studie senere. Det er bare til orientering, hvis du vælger at melde dig ud af studiet. Kender desværre ikke så meget til det, men kender en, som gjorde det, og som ikke kunne få SU i de første 2-3 måneder efter han var begyndt igen, som en slags "karantæneperiode" eller straf, hvad man nu vælger at kalde det 

Held og lykke med det hele 

Anmeld Citér

27. februar 2016

Fremad

Anonym skriver:

Det er rigtigt ja, under barsel svare det til ikke forsørger... Medmindre man tager dobbelt klip... Og forsøger lån kan man heller ikke få.  Kun Alm lån 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.