Eksperthjælp: Urolig søvn, baby 3,5 mdr

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

913 visninger
0 svar
0 synes godt om
26. februar 2016

Catrine Hansen

Hej Lisbeth Jess

Min søn på 3,5 mdr sover lige for tiden rigtig dårligt om natten. Jeg ligger ham for natten kl. 21.30 og så plejer han at sove til kl. 07.30 med ca. 2,5-3 timer mellem amningerne. De sidste 4 dage er han vågnet vågnet op efter 1-2 timer og har været helt ulykkelig, hvor det eneste, der virker er at give ham mad igen.
Før kunne jeg ligge ham igen efter at have ammet og så sov han med det samme - nu er han langt mere urolig og vågner flere gange og knirker lidt eller skal have sin sut. Han prutter også meget mere end han plejer og virker nogle gange til at kæmpe med luft i maven. Andre gange virker dette ikke til at være tilfældet. (Det skal måske lige siges, at der er en sammenhæng ml at før havde han aff hver dag, flere gange om dagen og nu er det kun hveranden dag).
Har du en ide om hvad der kan være årsagen til dette? Og hvad jeg kan gøre for at hjælpe ham?

Mange hilsner fra en lidt frustreret mor

Catrines svar

Kære frustrerede mor

Du beskriver at din søn er begyndt at vågne op om natten oftere end før, og at han virker som om han har ondt i maven pga luft.

Der kan være flere årsager til at en baby pludselig vågner oftere end før. For det første kan hans alder have lidt at sige. Han er i en periode hvor han syn udvikler sig, og han begynder at være mere og mere social om dagen, hvor han vil følge med i det hele. Nogen kan få udfordringer med at amme i denne periode, da barnet ofte slipper brystet for at følge med i omgivelserne. Denne udvikling foregår hele døgnet, og når din søn sover vil hans hjerne bearbejde dagens indtryk. Dette kan give flere opvågninger, hvor han skal beroliges/trøstes - og dette er oftest nemmest med brystet.

I din søns alder er det også helt normalt at der pludselig går flere dage imellem afføring, da hans tarme bliver bedre og bedre til at udnytte din mælk. Der er derfor ikke så mange affaldsstoffer der skal ud igen. Dette er ganske almindeligt, men kan, som du er inde på, i starten give lidt mavekneb/luftdannelse. Prøv at massere maven lidt og evt giv en smule sukkervand, hvis han ikke kan trøstes på anden vis. Han vil ikke blive ved med at have ondt i maven - tarmene modnes og udvikles stadig, og omkring 6 mdr's alderen er tarmene modne og klar til andet mad end mælk. 

Jeg håber du fik svar på dit spørgsmål, og ellers er du velkommen til at skrive igen.

mange hilsner Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.