dagpenge-aktivering

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

375 visninger
9 svar
0 synes godt om
26. februar 2016

hannetheis

Profilbillede for hannetheis

lige nu er jeg på barsel som slutter sidst i maj.

derefter hedder det dagpenge.

spørgsmålet er når man er over 30 år hvornår sender de så en i aktivering. Jeg er uddannet pædagog.

vi står lige nu med drømme inst til vores datter hvor dem mellemste også går. Men vi kan først få plads 1/8.

hun har dagpleje plads men vi vil helst vente med at sende hende afsted.

hvornår begynder job centeret at sende en i aktivering.

får jeg ikke en fair chance for at søge job enden de sender mig ud.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. februar 2016

Anja82

hannetheis skriver:

spørgsmålet er når man er over 30 år hvornår sender de så en i aktivering. Jeg er uddannet pædagog.

vi står lige nu med drømme inst til vores datter hvor dem mellemste også går. Men vi kan først få plads 1/8.

Da jeg skulle i aktivering - i 2012 måtte der max gå 7 uger, men meget har sikkert ændret sig siden da... Men du skal på dp stå til rådighed på arbejdsmarkedet og det gør du ikke, når dit barn er hjemme - ved ikke om de tjekker op på det...

Anmeld Citér

26. februar 2016

De3Guldklumper

hannetheis skriver:

Jeg blev ledig i december 2014 og i start januar 2015 blev jeg sendt i aktivering - så en lille måneds tid. Men jeg vil vove den påstand at det kommer an på hvilken kommune du høre under - dog tror jeg ikke du skal regne med at du får lov at gå så længe. 

Anmeld Citér

26. februar 2016

SandraXOXO

To en halv uge her. Lige midt i sommerferien endda. Det tar de ikke så tungt  tvivler meget på du får lov at gå derhjemme i flere måneder. 

Anmeld Citér

26. februar 2016

ErDuHerIkkeSnart

Det går forholdsvis hurtigt - og det smarte vil jo være at du søger job nu, når du ved at du er arbejdsløs om et øjeblik.

Aktivering eller ej, er kravet for at modtage dagpenge jo at du "står til rådighed" for arbejdsmarkedet på ethvert tidspunkt - hvilket betyder at du ikke kan bruge din tid på dagpenge på fx at passe din datter, da du skal kunne "smide hvad du har i hænderne", deltage i møder, kurser osv.

God vind med jobsøgningen! 

Anmeld Citér

26. februar 2016

Abracadabra

Hvad med at holde forældreorlov indtil august? 

Anmeld Citér

26. februar 2016

lineog4

Abracadabra skriver:

Hvad med at holde forældreorlov indtil august? 

Der findes ikke decideret forældreorlov mere, man kan som ledig forlænge sin barsel med 8 uger (tror jeg det er), men man får kun den pose penge der svarer til 52 uger i det hele dvs. Man får mindre pr måned, så der svarer til man kan gå hjemme 8 uger mere. Men man kan jo altid vælge orlov hvis man selv finansierer det. 

Til ts, jeg ved ikke hvor hurtigt du kommer ud. Men hvis mig ville jeg køre ind i dagpleje og så have korte dage, se om manden kunne tage ferie i juli osv. Så du kan komme til de møder du skal, få skrevet ansøgninger, komme til samtaler, kan sige ja til arbejde dagen efter, kan blive aktivitetet - dvs. Være til rådighed for arbejdsmarkedet og være jobsøgende (ville jeg så allerede være nu hvis min barsel stoppe i maj). Og ellers ville jeg ikke melde mig aktiv ledig og heller ikke modtage dagpenge, men jeg er også utrolig autoritetstro på det område og mener man skal værne om det sikkerhedsnet vi har ved at bruge det netop som sikkerhedsnet.

Anmeld Citér

26. februar 2016

Abracadabra

lineog4 skriver:

Der findes ikke decideret forældreorlov mere, man kan som ledig forlænge sin barsel med 8 uger (tror jeg det er), men man får kun den pose penge der svarer til 52 uger i det hele dvs. Man får mindre pr måned, så der svarer til man kan gå hjemme 8 uger mere. Men man kan jo altid vælge orlov hvis man selv finansierer det. 

Til ts, jeg ved ikke hvor hurtigt du kommer ud. Men hvis mig ville jeg køre ind i dagpleje og så have korte dage, se om manden kunne tage ferie i juli osv. Så du kan komme til de møder du skal, få skrevet ansøgninger, komme til samtaler, kan sige ja til arbejde dagen efter, kan blive aktivitetet - dvs. Være til rådighed for arbejdsmarkedet og være jobsøgende (ville jeg så allerede være nu hvis min barsel stoppe i maj). Og ellers ville jeg ikke melde mig aktiv ledig og heller ikke modtage dagpenge, men jeg er også utrolig autoritetstro på det område og mener man skal værne om det sikkerhedsnet vi har ved at bruge det netop som sikkerhedsnet.

Min gamle læsemakker forlængede sin barsel med 14 ugers forældreorlov sidste år, selvfølgelig uden løn. Hun havde et arbejde, der ventede. 

Det er da værd at undersøge! 

Nu er det mange år siden, at jeg havde min måned som arbejdsløs, men det husker jeg som så krævende mht. møder mm., at jeg ikke ville have haft tid til at passe barn. Jeg tror, at TS må vælge: Passe barn uden løn eller stå til rådighed for arbejdsmarkedet med datteren i dagpleje. Sidstnævnte på dagpenge. 

Anmeld Citér

26. februar 2016

Carina:-)

Har du ikke ferie til gode? 

Så du evt kan holde ferie og så kan din mand snuppe hans ferie 

Så kan der ikke være lang tid tilbage indtil august 

Så kunne du evt betale den sidste tid selv

Alternativt kunne du hyre en ung pige  til at træde til når du skal afsted. 

Og endelig ville jeg søge ALT Mange steder tager man vikarer ind i sommerferie perioden .

Anmeld Citér

26. februar 2016

lineog4

Abracadabra skriver:

Min gamle læsemakker forlængede sin barsel med 14 ugers forældreorlov sidste år, selvfølgelig uden løn. Hun havde et arbejde, der ventede. 

Det er da værd at undersøge! 

Nu er det mange år siden, at jeg havde min måned som arbejdsløs, men det husker jeg som så krævende mht. møder mm., at jeg ikke ville have haft tid til at passe barn. Jeg tror, at TS må vælge: Passe barn uden løn eller stå til rådighed for arbejdsmarkedet med datteren i dagpleje. Sidstnævnte på dagpenge. 

Så forstår jeg, troede du mente forældre orlov som i gamle dage hvor man kunne få jeg tror jeg helt op til 1 år på 70%. 

Men ja orlov uden løn er jo en god mulighed

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.