Hvordan får jeg min datter på 3 mdr. til at ligge på maven? Hun bliver ked af det efter 2 sek. og så vender jeg hende om på ryggen. Men hun skal jo lære det og det er jo vigtigt i forhold til at lære at kravle. Det lærte hendes storebror ikke og jeg vil helst ikke begå samme fejl, da det har kostet mange knubs :-(.
En frustreret mor
Lisbeths svar
Hej !
Du har helt ret, deter vigtigt de små lærer at ligge på maven. Rygsøjlens krumning er afhængig af mavelejring.
Hun kan ikke lide det, græder og du vender hende.
Hovedet er stort på babyer i forhold til resten af kroppen, det er tungt og det kan være svært at løfte.
Du skal igang med at hjælpe hende(det gør du sikkert allerede).
Når du skifter hende, læg hende kortvarigt på maven og styg hende op ad ryggen, hun må gerne brokke sig. Når du er færdig vender du hende med hovedet ned mod dig.
Hjælp hendes hovede op, og sid foran hende og lav sjov, pust grin syng eller, hvad hun kan lide.Fold evt en stofble som en rulle og læg under hendes brystkasse ved armhulerne.
Øg hendes tid på maven. Det skal være stille og roligt. Hun protesterer sikkert. og deter ok. Hun skal ikke græde utrøsteligt.
Når du sidder med hende, læg hende på maven på dine lår og vug frem og tilbage mens du synger eller andet.
Nede på gulvet lægger du dig foran hende. saml hendes hænder under brystet, brug evt bleen, hjælp hendes hoved op og lad hende holde det selv, længere og længere tid.Når du er med i processen tror jeg det stille og roligt kommer.
Flyv med hende. .Hvor du holder begge arme under hende og i flyver lidt frem og tilbage, mens hun ligger på maven. Det synes de fleste babyer er sjovt.
En bæresele eller slynge , hvor hun selv løfter hovedet fra din krop hjælper også på styrken i nakken.
Hvis ikke det bliver bedre, kan det være du skal besøge en kiropraktor, måske er der en låsning i nakken.
Vender hun hovedet til begge sider ?
Fortsat held og lykke med hende.
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk