vi har brug for gode råd, vi - mor og far- kan næsten ikke hænge sammen mere....
Vores datter på 5 år har ændret adfærd, drastisk og vi er bekymrede.
Hun oplevede at bedsteveninden i børnehave flyttede, hun havde sidste dag der d.1/12. Min datter var i Spanien og var syg op til vores juleferie og mærkede derfor ikke savnet. Da hun startede i børnehave igen efter jul er alt eskaleret... Hendes adfærd har ændret sig markant og det er aå slemt nu, at vi snart ikke kan hænge sammen herhjemme mere!
For at gære en lang historie kort, har vores datter altid været stædig og temperamentsfuld. Hun har haft raserianfald her og der, ikke noget vi ikke har kunnet håndtere. Men den sidste 1,5 måned har været et helvede... Hun begyndte at rase når hun kom hjem fra børnehave, ville ikke afsted, gav udtryk for at hun savnede veninden og følte sig alene der. Vi har forsøgt at snakke med hende om de ting hun finder svære og har kunne nå hende på mange områder. pludselig bliver hun taktil hyper sensitiv - tøjet skal være det samme hver dag, strømpebukser skal sidde på en bestemt måde, bluser må ikke krølle i ærmerne mm. og det er et helvede at få hende i andet tøj end det sæt hun går i nu... Det har voldt mange konflikter om morgenen og jeg kommer efterhånden for sent på job hver dag.
Vi har forsøgt med belønning - hun vil ikke afsted om morgenen og har skabt konflikter hver morgen ved skiftet der hedder hjemmefra til børnehave. Når hun havde fået tøj på og vi var klar til at komme ud ad døren, fik hun et bolsje. Det fungerede for en stund, men ikke mere...
Vi har brugt ur/alarm til at styre morgenerne for at tage styringen, så vi undgår at vi konstant er i konflikt med hinanden. Det fungerede meget kort og altid er eskaleret, virkelig meget...
Fra at hun rasede ud herhjemme i ny og næ og vores tanker var, at hun var i sorg/krise over at bedste og eneste veninden flyttede og vi har givet hende masse af omsorg og kærlighed, brugt masser tid sammen med hende og haft en masse gode hyggestunder er hun simpelthen blevet så rasende på os... Hun er gal og vred hele tiden i vores samvær, hun vil ikke berøring: knus, kram mm. reagerer kraftigt på larm og sover mere end hun plejer. Samtidig oplever vi, at hun ikke vil spise og at hun generelt ikke trives særlig godt.
for tiden "gemmer" hun sig fx. på badeværelset om morgenen med Ipad'en og vil ikke ud derfra. Banker jeg på eller siger godmorgen til hende, råber og skriger hun: Du må ikke snakke til mig, gå væk.. snakker jeg til hende, råber og skriger hun, sparker til ting og bliver rasende.
vi er gået fra at raserianfald var engang imellem, det er nu desværre blevet hverdags kost og gerne flere gange om dagen. De eskalere og benovet voldsommere og voldsommere - vi giver hende timeout på værelset og hun har snart ødelagt alt derinde i arrigskab, da hun sparker, slår og kaster med ting, når hun er gal. Vi kan ikke nå ind til hende når hun er der, generelt kan bi overhovedet ikke nå ind til hende for tiden... For tiden kører den på, at vi ikke må snakke til hende. Hver gang jeg åbner min mund, holder hun sig for ørerne og skriger: du må ikke snakke til mig... Jeg kan simpelthen ikke finde ud af, om hun fra os af har fået for meget "skæld og smæld" og hun defor ikke vil snakket, om hun ikke kan rumme det hele, om hun bare er voldsomt grænsesøgende, om hun er i dyb sorg og krise - og hvad Søren vi kan stille op?
Vi har forsøgt at give hende tid og rum, det hjælper til dels men kræver en tidslomme på 2-3 timer, hvilket jeg ikke har om morgenen - står alene med hende hver morgen! Vi er også nød Til at tage hensyn til, at vi har underboen , som bliver trampet godt og grundigt op hver gang der pt. bliver sagt et ord til hende...
Vi er tyndslidte herhjemme, vi har haft nogle voldsomme ture med hende som har drevet os ud i steder vi ikke ønsker at være - vi har måtte Tage hende med tvang (hun er stærk!) hver gang hun får raserianfald og sætte hende ind på værelset. Vi har sågar måtte gøre samme, når hun skal i seng og hun har et par dage i sidste uge ligget og skreget sig selv i søvn af arrigskab - over at vi har snakket til hende!
Hun er meget rigid i sin tankegang og - har egentlig altid været det, det er bare mere markant nu, da hun ikke har overskud til at komme videre - hun kan fx. gå tilbage eller bede os gå tilbage, hvis vi ikke lige kom/gjorde det hun havde tænkt sig. hun kan fx. bede os diktere, hvad hun siger og siger vi ikke det, brydes hendes mønstre hvilket kan få hende til at flippe helt ud... ved ikke om det giver mening? For tiden må vi ikke snakke med hende og gør vi det, "starter hun forfra" inde i hovedet. hvis hun fx. skulle til at børste tænder og vi siger noget til hende, bryder det hele sammen og hun starter forfra... Alt er en konflikt og det er eskaleret og det samme er vi, da vi ikke har overskud til hende mere... vi forsøger at være imødekommende, vi forsøger at være positie og sætte ord på hendes følelser. Vi forsøger alt hvad vi kan og mødes med konstant vrede og aggressivitet og har efterhånden svært ved at finde energien Til hende...
Vi er i vildrede og har været omkring om vi snakker særlig sensitiv, ADHD, et barn i sorg/krise og mange andre ting.
Det der er lidt påfaldende er, at de i børnehaven og når hun bliver passet af bedsteforældre, ikke oplever hende sådan.. Er klar over, at følelserne nemmere kommer ud når man er hjemme og i trygge omgivelser... vi kan bare snart ikke rumme hende mere, da alt er konfliktfyldt, selv vanlige rutiner vil hun ikke følge mere.
Vi magter ikke mere og det tager sig desværre også ud i vores adfærd samt lunte... Vi føler os isoleret, da vi ikke føler at vi kan tage nogle steder fordi vi frygter raserianfald. indtil for 2 uger siden tog de sig kun ud herhjemme, men efterhånden kommer de desværre også udenfor hjemmet...
Vi er i vildrede og frustreret til op over begge ører - Nogle gode råd?
hilsen den meget fortvivlede mor