Vendingsforsøg

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

771 visninger
9 svar
5 synes godt om
21. februar 2016

Mortil2drenge<3

er der nogen herinde der ved hvordan et Vendingsforsøg foregår ? Og om det gør ondt at få fortaget, hvad hvis baby ikke vil vende sig ?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. februar 2016

Jegkiggerpåfugle

Jeg har fået foretaget et vendingsforsøg - jeg vil være ærlig og sige at på mig gjorde det ondt, de tager fat på din mave (der er gerne en 3 - 4 stykker om dette - læge, jordemoder og sygeplejerske) så har de en scanner på baby for at holde øje, efterfølgende kan der være ømhed omkring maven og kan pletbløde, i værste fald kan der komme bristninger på moderkagen men det er heldigvis sjældent.  

det tog 30 minutter at få baby vendt og der er jo ingen garenti på at baby bliver der, i den stilling - kan baby ikke vendes skal du enten føde i sædefødsel (altså benene først) eller kejsersnit og det variere fra sygehus til sygehus! 

Jeg ville for alt i verden ikke have et kejsersnit og måtte som førstegangs ikke føde i sædefødsel - mit lykkedes og fødte "normalt" - men hvis min næste baby vender forkert kan jeg finde på at takke nej, det var absolut ikke en behagelig oplevelse / lad dig ikke skræmme af mig men har også en lav smertetærskel

håber du kunne bruge det

Anmeld Citér

21. februar 2016

Mortil2drenge<3

Jegkiggerpåfugle skriver:

Jeg har fået foretaget et vendingsforsøg - jeg vil være ærlig og sige at på mig gjorde det ondt, de tager fat på din mave (der er gerne en 3 - 4 stykker om dette - læge, jordemoder og sygeplejerske) så har de en scanner på baby for at holde øje, efterfølgende kan der være ømhed omkring maven og kan pletbløde, i værste fald kan der komme bristninger på moderkagen men det er heldigvis sjældent.  

det tog 30 minutter at få baby vendt og der er jo ingen garenti på at baby bliver der, i den stilling - kan baby ikke vendes skal du enten føde i sædefødsel (altså benene først) eller kejsersnit og det variere fra sygehus til sygehus! 

Jeg ville for alt i verden ikke have et kejsersnit og måtte som førstegangs ikke føde i sædefødsel - mit lykkedes og fødte "normalt" - men hvis min næste baby vender forkert kan jeg finde på at takke nej, det var absolut ikke en behagelig oplevelse / lad dig ikke skræmme af mig men har også en lav smertetærskel

håber du kunne bruge det

Jeg lader mig ikke skræmme vil heller have et ærligt svar end det er pakket ind 

jeg ved ikke helt endnu om han skal vendes er kun i uge 35 så meget kan nå st ske endnu, hvilken uge vendte de baby hos dig? 

Anmeld Citér

21. februar 2016

4kløver

Jeg fik. Det lykkes ikke kun jeg havde fået nok ca 10 blå mærker på maven og at drengen var blevet stresset.. Så igen go historie herfra.  

Anmeld Citér

21. februar 2016

morlinen

Jeg har også prøvet det. De forsøgte ikke specielt længe, før de opgav, fordi hun kun kunne rykkes til et vist punkt. 

Det er da ikke det mest behagelige at ligge der med hovedet en anelse nedad, mens der bliver trykket rundt på maven, men det, der gjorde mest ondt, var hvordan der blev gnedet rundt på huden. Sådan ligesom hvis man laver en brændenælde, hvis du kender det. 

Så en ok oplevelse her fra, bortset fra, at det ikke lykkedes. Fødte hende derfor med numsen først, ved den mest fantastiske drømmefødsel

Anmeld Citér

21. februar 2016

Mortil2drenge<3

morlinen skriver:

Jeg har også prøvet det. De forsøgte ikke specielt længe, før de opgav, fordi hun kun kunne rykkes til et vist punkt. 

Det er da ikke det mest behagelige at ligge der med hovedet en anelse nedad, mens der bliver trykket rundt på maven, men det, der gjorde mest ondt, var hvordan der blev gnedet rundt på huden. Sådan ligesom hvis man laver en brændenælde, hvis du kender det. 

Så en ok oplevelse her fra, bortset fra, at det ikke lykkedes. Fødte hende derfor med numsen først, ved den mest fantastiske drømmefødsel

Okay dejligt at høre det måske er muligt at føde vaginalt hvis det ikke lykkes frygter kejsersnit 

Anmeld Citér

22. februar 2016

Skouboe

Jeg må også slutte mig til koret af folk der synes at at vendingsforsøg er smertefulde og temmeligt ubehagelige, men du bestemmer selv om du ønsker at fortsætte med forsøget eller ej. Efter ca 15 minutter, spurgte jeg dem, hvordan chancen var for at få hende vendt, og lægen sagde ærligt, at den nok ikke var voldsomt stor, så jeg bad dem om at stoppe, og det gjorde de med det samme og uden brok.

Anmeld Citér

22. februar 2016

lineog4

Jeg er så enten en af dem med en høj smertetærskel eller har været heldig. 

Mit ene barn blev vendt i uge 38 hvor hun havde ligget med numsen kilet ned i bækkenet i 6 uger og de startede med at være meget skeptiske og sagde de kun ville give det et hurtigt forsøg fordi hun sad så fast. 

Jeg startede led at få kørt en strimmel, fik muskelafslappende med sprøjte og blev så scannet så de vidste præcis hvordan baby lå. Der kom 2 voksne mennesker (kan ikke huske om de var læger eller hvad de var). Den ene stod op og den anden lige som nærmest sad hen over mig og så begyndte de at modellere med maven med hårde cirkelbevægelse. I de første 5-10 minutter skete  intet og de var ved at give op, men ville lige give det et sidste forsøg og vupti så begyndte hovedet at rykke sig, der efter var der en der mere mindre holdt på hovedet mens den anden flyttede på hende (svært st forklare, men de skulle sørge for hun ikke smuttede ned igen). Og så gik det faktisk stærkt følte jeg, ligesom om de smuttede noget på plads. Det var en enorm lettelse fa hun var vendt og de prøvede at placere hendes hoved i bækkenet. Jeg kunne bedre trække vejret, hvor før havde hovedet siddet oppe under ribbenene så fik jeg nu plads. 

Syntes slet ikke det gjorde ondt, kunne mærke der de gjorde men ikke som smerte. 

Egentlig var det værste bagefter hvor jeg hele tiden var aå bange for hun vendte sig igen og kan huske jeg græd en morgen fordi jeg var sikker på det var hovedet jeg kunne mærke igen... 

Jeg ville til hver en tid gøre det igen for at undgå kejsersnit 

Anmeld Citér

22. februar 2016

Jegkiggerpåfugle

Molly90 skriver:

Jeg lader mig ikke skræmme vil heller have et ærligt svar end det er pakket ind 

jeg ved ikke helt endnu om han skal vendes er kun i uge 35 så meget kan nå st ske endnu, hvilken uge vendte de baby hos dig? 

Her blev baby vendt da jeg var 37+0 - baby sad godt fast i bækkenet så lå med hovedet nedad i en halv time før de vendte baby og efterfølgende lå jeg og fik kørt strimmel 

men det er alt efter hvor meget plads, fostervand og størrelsen på baby der er vurderings faktorer for hvornår baby skal vendes

Anmeld Citér

22. februar 2016

tarkoflen

lineog4 skriver:

Jeg er så enten en af dem med en høj smertetærskel eller har været heldig. 

Mit ene barn blev vendt i uge 38 hvor hun havde ligget med numsen kilet ned i bækkenet i 6 uger og de startede med at være meget skeptiske og sagde de kun ville give det et hurtigt forsøg fordi hun sad så fast. 

Jeg startede led at få kørt en strimmel, fik muskelafslappende med sprøjte og blev så scannet så de vidste præcis hvordan baby lå. Der kom 2 voksne mennesker (kan ikke huske om de var læger eller hvad de var). Den ene stod op og den anden lige som nærmest sad hen over mig og så begyndte de at modellere med maven med hårde cirkelbevægelse. I de første 5-10 minutter skete  intet og de var ved at give op, men ville lige give det et sidste forsøg og vupti så begyndte hovedet at rykke sig, der efter var der en der mere mindre holdt på hovedet mens den anden flyttede på hende (svært st forklare, men de skulle sørge for hun ikke smuttede ned igen). Og så gik det faktisk stærkt følte jeg, ligesom om de smuttede noget på plads. Det var en enorm lettelse fa hun var vendt og de prøvede at placere hendes hoved i bækkenet. Jeg kunne bedre trække vejret, hvor før havde hovedet siddet oppe under ribbenene så fik jeg nu plads. 

Syntes slet ikke det gjorde ondt, kunne mærke der de gjorde men ikke som smerte. 

Egentlig var det værste bagefter hvor jeg hele tiden var aå bange for hun vendte sig igen og kan huske jeg græd en morgen fordi jeg var sikker på det var hovedet jeg kunne mærke igen... 

Jeg ville til hver en tid gøre det igen for at undgå kejsersnit 

Du er ikke den eneste, der ikke synes det gjorde ondt! Jeg synes ikke engang det var ubehageligt, bare mærkeligt at hun stod der og baksede med sved på panden  Men vendt det blev den lille bandit og det er jeg så glad for!

det værste der kan ske, er at det ikke lykkedes og så må man tage det derfra.

jeg begyndte at tude midt i det hele og hun spurgte om det gjorde så ondt, at hun skulle stoppe... Så man kan altid sige fra! I mit tilfælde tudede jeg, fordi jeg var bange for det ikke ville lykkedes da hun havde bakset med mig i 10-15 minutter  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.