Jeg fik en udskrabning i går grundet et vindæg. Det blev opdaget tidligt omkring 6. uge i forbindelse med en terminsscanning.
Jeg fik at vide jeg skulle vente til efter 1. mens med at prøve at blive gravid igen.
Jeg synes det er lang tid at vente - især fordi jeg har lang cyklus på helt op til 35 dage. Min ÆL ligger som regel omkring 17.-20. dagen.
Desuden har jeg kun blødt en smule i går, og slet ikke blødt i dag. Jeg har det fint og har slet ingen smerter.
Jeg har født 2 gange før, blevet hurtigt gravid og har to sunde raske børn, ingen andre graviditeter.
Jeg har svært ved at forstå hvorfor jeg ikke bare kan kaste mig ud i at få barn nr. 3 med det samme. Jeg er 35 og har ikke meget tid at løbe på. Jeg er sund og rask og har ingen smerter efter indgrebet. Fordi min ÆL ligger så sent - måske endda senere denne måned grundet udskrabningen, synes jeg det giver nok ro (3-4 uger) til at min krop er på fode igen.
Føler lidt jeg fik et "standardiseret råd" i forhold til hvornår man skal gå igang igen på hospitalet - hvilket er helt som det skal være, men vil hellere have en lidt mere individuel vurdering.
Er der overhovedet nogen risici ved at blive hurtigt gravid lige bagefter? Øges fx risiko for abort igen? Jeg er uddannet psykolog så jeg føler jeg har styr på det følelsesmæssige aspekt, så det er ikke et issue. Der var aldrig et barn, så det er bare en irriterende udfordring på vejen.
Hilsner fra mor til to
Sonjas svar
Kære Mor til to.
Jeg kan fuldt ud forstå dig, og efter min mening kan I bare gå igang. Det kan som du selv skriver være, at du bliver gravid i den første ægløsning.
Det er meget forskelligt, hvad lægerne anbefaler. Når du har fået at vide, at du skal vente til efter den første menstruation, hænger det sikkert sammen med, at så har du en dato at regne fra i den næste graviditet - altså med henblik på, hvornår du har termin. Men den beregning kan man også en bekræftelse på ved en ultralydsskanning.
Så er der kvinder som anbefales at vente op til tre måneder, og det hænger sammen med de har måske brug for at få oplevelsen med aborten lidt på afstand. Altså for at samle både fysisk og psykisk kraft til en ny graviditet.
Så hvis I er klar, så kan I bare gå igang igen :-)
Venlig hilsen,
Sonja, jordemoder
Sonja er uddannet jordemoder og vil besvare spørgsmål omkring graviditet og fødsel samt spørgsmål omkring den første tid efter fødslen. Hos Sonja kan du få råd og vejledning, så du kan føle dig tryg i din graviditet og klar til din fødsel.
Se Sonjas hjemmeside: DenGodeBarsel.dk
Anmeld
Citér