Hej!
Jeg er ny på siden, og ved ikke helt om jeg stiller spørgsmålet til den rette, men vil nu prøve alligevel :-)
- jeg er en pige på snart 22, som ønsker graviditet. Jeg har altid haft regelmæssig menstruation. Jeg havde samleje med min mand på æggeløsningsdagen, i håb om et lille mirakel. Det er nu en uge siden, men har vågnet 2 nætter med smerter som minder om menstruationssmerter. Har taget 2 graviditetstester, som begge viste negativ.. Jeg kan ikke komme til egen læge da hun er gået på ferie.. Er jeg gravid, er det for tidligt at teste, eller er det bare ønsken om en graviditet som spiller en kæmpe rolle??
Sonjas svar
Hej!
Når du har en regelmæssig menstruation, så kan det være en god ide at have samleje på 10.-12.-14. og 16. dagen efter sidste første menstruation dag, så er man godt dækket ind :-) Sædceller kan leve i op til tre dage. Det du beskriver kan godt være tegn på at ægget sætter sig fast. Hvornår man kan teste positivt er meget individuel, og det anbefales derfor at vente til 14 dage efter befrugtning skulle være sket. Der er dog nogle teste, som kan anvendes allerede efter 8 dage efter befrugtningen, som svarer til 5 dage før forventet menstruation. Det er en såkaldt digital graviditetstest. Du kan teste på alle tidspunkter af døgnet, men det er bedst at teste om morgenen, da koncentrationen af HCG i urinen er højest på dette tidspunkt af dagen.
Så du må væbne dig med lidt tålmodighed endnu, inden du kan teste sikkert.
Held og lykke!
De bedste hilsner,
Sonja, jordemoder
Sonja er uddannet jordemoder og vil besvare spørgsmål omkring graviditet og fødsel samt spørgsmål omkring den første tid efter fødslen. Hos Sonja kan du få råd og vejledning, så du kan føle dig tryg i din graviditet og klar til din fødsel.
Se Sonjas hjemmeside: DenGodeBarsel.dk
Anmeld
Citér