Godaften. Jeg har har haft et forløb ved en fødselslæge på 3 samtaler på aalborg sygehus. Dette blev igangsat da min egen læge i min svangerskabsjournal skrev, at jeg grundet svære oplevelser i mine teenager år fik en fødselsdepression. Egen læge og min konsultationsjordemoder har ikke rigtig taget emnet op. Formentlig fordi de ved at fødselslægen har taget det op. Jeg var i dag igen på sygehuset til samtale med en ny læge som mente at vi kunne stoppe forløbet nu hvor jeg er i uge 33 og stadig har det godt. Jeg er helt enig og har aldrig rigtig følt jeg havde brug for samtalerne. Det jeg dog undrer mig over er hvorfor jeg skulle tale med en fødselslæge fremfor fx at have en specialjordemoder? Har nemlig hørt fra andre at fødselslægen primært har med fysiologiske komplikationer at gøre hvorimod der er specialuddannede jordmødre til de gravide med specielle udfordringer. Jeg vil derfor høre om andre har haft forløb med fødselslæge pga psykiske årsager?
Jeg har skullet tale med fødselslæge 2 gange -begge i forbindelse med scanning ... De ville være sikker på at jeg ikke var bange for selve fødslen Og helt sikker på at de hjælper os bedst muligt
Men herudover går jeg ved special jordemoder team - som har god tid og som ved lidt mere om problemstillinger man kan komme ud for som sårbar gravid ... Har haft en telefonisk samtale med en jordemoder med speciale i psykiatri - som vurderede at jeg ikke havde behov for at gå direkte ved hende - men ville være fint hjulpet i special teamet ...
Får besøg af sundhedsplejerske et par gange inden fødslen - så hun lærer os at kende inden og dermed har lettere ved at se hvis noget er anderledes, forandret eller ved siden af efter fødslen ...
Har ekstra samtaler med egen læge ... Hvis jeg føler behov
Det lyder af meget
men det skal nok nævnes at jeg havde en meget kraftig efterfødselsreaktion (kortvarig fødselsopsykose) kun 10 dage efter fødslen hvor jeg blev indlagt og kæresten tog over mht vores datter .. Jeg har dage i perioden dag 10 til dag 20 efter fødslen jeg ikke kan huske og har været meget skræmt ved tanken om at det kunne ske igen ..
derfor har min læge sat alt dette i værk - og jeg er bare mest af alt glad for at de lytter og at det bliver taget seriøst ....
I min verden kan depressioner og reaktioner gradbøjes
hvis du selv føler dig tryg er der vel ingen stor grund til at sætte mere i værk ?
Anmeld
Citér