Eksperthjælp: Amning, søvn og mad - baby 4 mdr

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.493 visninger
2 svar
4 synes godt om
16. februar 2016

Catrine Hansen

Hej Catrine
Jeg har en datter, Ella. Hun er 4 måneder og har ammet fuldt ud indtil for 14 dage siden hvor vi startede op med lidt grød til frokost og er nu også i gang med lidt grønsagsmos til aften. Årsagen til dette var i forhåbningen om at hun ville sove lidt længere om natten og at hun viste interesse for maden min mand og jeg fik. Det har dog ikke hjulpet på nattensøvnen og jeg syntes at der er gået rod i amningen. Jeg er oppe på næsten 12-14 amninger i døgnet hvoraf 5 ligger om
Natten. I starten ammede jeg altid fra begge bryster når hun vågnede fra en lur om dagen og ammede så fra et bryst lige inden hun skulle sove næste lur (hun er vågen ca 2 timer af gangen nogle gange længere). Men nu falder hun altid i søvn ved brystet uanset hvornår jeg ligger hende til, hvilket resultere i meget gråd når jeg tager hende fra brystet for at putte hende i barnevogn eller seng. Så nu ammer jeg når hun vågner og så igen 1 time efter og putter så uden mælk. Det går godt med at sove om dagen nu uden mælk inden, men der går nogle gange meget længere end 3 timer imellem og andre gange ingen tid imellem pga. Lurenes varierende længde. Jeg ammer fra begge bryster til putningen om aftnen og derefter sover hun 3-4 timer. Derefter ammer jeg kun fra et bryst af gange om natten fordi hun sover imens og vil ikke vække hende ved at tilbyde det andet bryst. Derefter sover hun alt imellem 1-2 timer mellem hver amning resten af natten.
Så mit spørgsmål er om jeg ammer for lidt om dagen og derfor har mange om natten eller og jeg ammer for meget i løbet af dagen så hun aldrig rigtig bliver sulten og derfor heller ikke tømmer brystet ordentlig, som resultere i hyppige amninger om natten?
Beklager den lange forklaring ????. Iøvrigt har jeg forsøgt at pumpe ud, men får kun omkring 50 ml pr. Bryst! Og det skal die at Ella vejer 7022g og er 64 cm.

Hilsen
Hende den forvirrede Og meget trætte Ellamor

Catrines svar

Hej Ellamor

Jeg vil give dig ret i at du ammer ret meget. Og at det er lige i overkanten med 5 amninger på en nat. Det er ikke meget sammenhængende søvn du får! Jeg vil foreslå at du ammer fra begge bryster om natten for at gøre hende mere mæt. Prøv det i et par nætter for at se om det gør en forskel, og om hun ikke falder i søvn igen alligevel.

Derudover ville jeg give hende grød om morgenen i stedet for mælk. Så kan hun få en tår mælk bagefter, når hun ikke vil spise mere.

Gad vist om det er nødvendigt at hun ammes så hyppigt om dagen? Du skriver at du ammer hende lige når hun vågner og så igen en time efter. Kunne du mon vente lidt når hun vågner eller skriger hun af sult? For så kunne du nøjes med én amning inden næste lur. Hvis det passer med mad-tiden kan hun jo også få grød/mos efterfulgt af en amning.

Det er umiddelbart mine bedste råd. Jeg vil også foreslå dig at tage en snak med din sundhedsplejerske om det. Måske har hun nogle andre ideer.

Mange hilsner fra Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. februar 2016

Babygirl2014

Et lille input herfra:

Det er helt normalt at amme mange gange både dag og nat! Lille Ella er kun 4 mdr., så mor du kan bare fortsætte med at amme hende - evt. liggende amning om natten (det har virket her) 

Vent gerne med grød til 6 mdr., da babys tarme ikke er sikre på at være klar før (følger også SST's anbefaling). Grød/mos giver ikke bedre søvn for baby, det er der ingen evidens for - det kan tvært imod give dårligere søvn, hvis maven endnu ikke er klar til at håndtere anden mad end modermælk.

Jeg anbefaler altid www.ammenet.dk, der er fantastisk information at finde der!

Kram til dig og Ella

Anmeld Citér

17. februar 2016

modesty

Det er helt normalt at babyer begynder at vågne oftere om natten omkring de 4 mdr. og det har oftest intet med sult at gøre, men udviklingsspring i hjernen. At vågne hver 1-2 timer er normalt for den alder.

TS - har du prøvet at give en sut i stedet for at amme om natten? Hvad sker der så?

Det kan sagtens være at din datter er sulten, det kan også være at hun har behov for brystet af tryghedsårsager, men det kan også være at en sut og noget nus kan gøre tricket (ikke at hun ikke vågner, men måske hun kan falde i søvn lidt hurtigere igen). Hvis du ikke har prøvet det, foreslår jeg i hvert fald at gøre forsøget. 

Men en baby på den alder skal ammes når hun er sulten, så du skal ikke decideret afvænne natamningen.

Og så vil jeg også lige indskyde at I er startet MEGET tidligt på fast føde. Jeg ville bestemt ikke optrappe den faste føde, det er ikke godt for hendes mave-/tarmsystem.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.