Hej, jeg har en baby på 10 måneder som jeg stadig ammer. Han vil ammes ret mange gange om natten, og så om morgen vil han ikke ha nogen former for grød overhovedet . Senere på dagen ammer jeg kun efter han har spist lidt mad. Han er glad for kartoffelmos med kødsovs, hvor jeg så kommer masser grønsager i. Han kan også spise nogen brød hapser. Men han spiser ikke særlig meget, i hvertfald ikke så meget at han bliver mæt af det. Jeg har forsøgt at give ham variet lidt oftere så han ikke bliver for sulten, men det hjælper ikke så meget og så bliver han alligevel meget sulten og skriger og så bliver han selfølgelig ammet. Problemet er også at han ikke tage sut og den eneste måde jeg kan putte ham om aften er at amme og det samme om natten. Har forsøgt med mindre amning, mælk i kop osv. Men det hjælper ikke. Han vil heller ikke ha noget fra flaske . Han kan faktisk ikke finde ud af det med flaske sut. Nu skal han i vuggestue om en måned og jeg ved ikke rigtigt hvad skal jeg gør.
Catrines svar
Det lyder som om du er lidt frustreret over at din søn snart skal i vuggestue, og lige nu får det meste af sin næring gennem amning, og at du derfor kan frygte hvordan det vil gå ham i vuggestuen.
Jeg er sikker på at det vil komme til at gå rigtig godt alligevel. Man kan have en masse bekymringer når ens barn starter i vuggestue, men ofte løser tingene sig selv hen ad vejen.
Mange børn begynder automatisk at spise mere når de kommer i vuggestue. For det første er du der ikke til at give mælk, og for det andet ser de andre børn der sidder og spiser ved bordet. Det er meget motiverende og plejer at hjælpe småtspisende børn.
Selv om han starter i vuggestue, så kan du godt amme om morgenen, eftermiddagen og aftenen. Det vil være synd at stoppe amningen i forbindelse med vuggestuestart. Her vil han trænge til det velkendte og trygge.
Mht natamningerne, så kan de meget vel blive færre efter han starter, da han så vil få mere mad i løbet af dagen. Du kan også, med god samvittighed, stoppe med at amme ham om natten, når han er blevet kørt ind i vuggestuen og er faldet godt til. Men vent til han er faldet til. Han behøver som sagt trygheden og nærheden fra dig og brysterne til at starte med.
Held og lykke med det nye kapitel i jeres liv.
Mange hilsner Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk
Anmeld
Citér