Eksperthjælp: 8 måneder svær at få til at sove om aftenen.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

638 visninger
0 svar
0 synes godt om
10. februar 2016

Lisbeth Jess

Hej Lisbeth
Vi har en datter på 8 mdr. Som indtil nu har sovet i samme seng som os. Til musik. Mere sådan at vi ligger ved hende til hun flader i søvn. Tit er det mig der ligger der. Fra ca. 19/20 tiden. Det er bare det at det er ved at være for meget for mig. Hun er begyndt at være urolig og kalver rund i sengen og over mig sådan en times tid... vi kan godt ligge hende i hendes seng også sover hun, når hun er rigtig træt. Men det kan være alt fra 19-22-23 og det synes jeg er forsent.
Vi er begyndt at gør hendes klar 19.30 og vi forsøger at ligge hende i sengen. Men hun vil bare ikke og hun græd bare helt vildt som om hun er blevet forladt. Jeg og min kæreste prøver at tage hende op og trøst hende, ligge hende igen også græder hun igen. Hun kan slet ikke trøste hende hvis hun ligger i sengen. Så står hun op ad sengen så og bare græder
Hvad skal vi gør. ?
Jeg har læst en del om søvnritualer. Ved bare ikke hvad vi skal gør mere. Nogle gang tænker jeg At jeg overhovedet med det hele og jeg ikke ved hvad jeg laver. Li det med at sove... håber du kan hjælpe os. For vil ikke tilbage til at ligge i hvor seng mere. Vil gerne kunne gå ned og slappe af. Altså uden at skulle ligge i sengen fra 19-5.30

Lisbeths svar

Hej !

Forstår du er træt og også frustreret, for dine aftener går med at få ro og søvn til hende.

Når de små græder kan der være en fysisk grund, det skal udelukkes.

Hun kan have væske i  mellem øret det giver smerter, når hun bliver lagt ned. Et check hos ørelægen kan afgøre det.

Hvis hun har hård mave, kan det give smerter og søvnproblemer.

Det kan løses ved hjælp af ændret kost og evt laktulose.

Hun er vel i gang med tand frembrud. Du kan købe gel på apoteket til at smøre med. Røde ømme gummer nyder at blive børstet med en blød tandbørste.

I to skal tage en beslutning,   Sove i egen seng, I skal lave en plan, hvor I deler jer op, så det lykkes bedst muligt for jer alle tre.

Inden Hun er klar til putning  er det en god ide at give fysisk udfoldelse. Masser af nærvær , sang og leg på gulvet. Det gør i sikkert i forvejen. Hun skal blive godt træt.

I kan give hende en gang babymassage, eller massere hendes hænder og  fødder. Evt et dejligt bad.

Mens hun bliver gjort klar til at sove i egen seng, småsnak med hende og fortæl at nu er det aften, hun er træt og om lidt skal hun puttes. Udvis ro, kærlighed og tryghed. Tro selv på det.

Fordelen ved at snakke og fortælle , hvad der skal ske, med din kærlige mor stemme er u viser med stemme og krop at alt er trygt og godt, og det mærker hun.  Du hører dine kærlige  ord, og det gør dig rolig.

Når I har gjort det I plejer inden hun skal sove, skal hun lægges roligt og kærligt ned. Du kan sidde  med din kærlige tunge hånd på hendes bryst og messe. Alt er godt, mor er her og nu skal du sove. Lav stemme og gentagelser. Hun må gerne brokke lidt, du skal kunne rumme, hun protesterer. Hvis du sidder ned,kan du lægge en flad hånd under hendes rumpe og vugge hende blidt, det giver ro.

Græder hun utrøsteligt skal hun op og trøstes, og I starter forfra, samme metode.

På et tidspunkt vil roen forplante sig til hende ,og hun overgiver sig til søvnen. Det kan tage noget tid. Det er derfor I skal skiftes, så den ene får sovet, når den anden er på.

Når forældre udviser ro og tillid til de gør det rigtige, smitter det af på barnet. Der kommer ro.

Rigtig meget held og lykke med sove i egen seng projekt.

Varme Hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.