Hvordan får jeg sagt det på en pæn måde?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.504 visninger
7 svar
2 synes godt om
7. februar 2016

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Jeg bor i lejlighed og er rigtig glad for det, og har egentlig nogle søde naboer. Der er dog en familie der går mig meget på! 

Jeg kender dem ikke, snakker ikke med dem og de hilser ikke på nogen overhovedet, hvis man tilfældigvis støder på dem i opgangen. Det er sådan set også ok, each to their own. Det der går mig på er at de stiller deres skrald ud i opgangen! 

Når skraldespanden er fuldt stiller de bare posen ud i opgangen. Og ikke bare sådan "Vi skal ud af døren lige om lidt, og tager den med". Heller ikke "Vi tager den med næste gang vi går ud af døren".

Den kan stå der LÆNGE! Nogle gange så længe at de stiller flere poser ud så der står 2-3 fyldte skraldeposer i opgangen. Og det LUGTER! Jeg synes det er så klamt når jeg af og til træder ud af min lejlighed og direkte ud i affalds-lugt. Ad sgu!

Jeg har tænkt mig at skrive en seddel og ligge i deres postkasse (eller måske hænge den på deres dør), men jeg ved ikke hvad jeg skal skrive. Vil gerne holde en nogenlunde pæn tone, men på den anden side synes jeg bare det er så fundamentalt respektløst af dem, at jeg har svært ved ikke at lyde meget, meget gal. Jeg vil ikke sige det direkte til dem, både fordi jeg aldrig når at "fange" dem i opgangen (de løber nærmest op og ned af trappen hvis der er andre, som om vi bidder) og fordi jeg ikke rigtig ved hvor meget dansk de kan. I det område jeg bor er der mange indvandrer, og mange af dem har problemer med det danske sprog (Intet ondt ment, men sådan er det altså).

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. februar 2016

Sprit25

Gjorde vores underbo også. Jeg gik ned og bankede på. Sagde at det simpelthen stank i hele opgangen så vinduerne var nød til at stå åbne. Så de skulle altså tage deres affald med ned. De gjorde det ikke siden

Anmeld Citér

7. februar 2016

Aleah

Jeg ville smide en anonym seddel i deres postkasse. Hvis de ikke forstår dansk, ville jeg tage et billede af deres skrald og lave et rødt kryds henover - det forstår alle vel.

Hvis problemet fortsatte, ville jeg klage til boligselskabet.

Anmeld Citér

7. februar 2016

Junipige15

Jeg ville også bare hænge en seddel på døren og skrive: lad venligst være med at opbevare jeres skrald på opgangen - det lugter og er til gene. På forhånd tak. 

:-)

Anmeld Citér

7. februar 2016

MamaGulloev

Sprit25 skriver:

Gjorde vores underbo også. Jeg gik ned og bankede på. Sagde at det simpelthen stank i hele opgangen så vinduerne var nød til at stå åbne. Så de skulle altså tage deres affald med ned. De gjorde det ikke siden

Jeg vil ikke konfrontere dem direkte, delvist fordi de er svære at få fat på, og delvist fordi jeg ikke ved hvor meget dansk de kan.

Jeg vil skrive en seddel til dem, men jeg ved ikke hvad jeg skal skrive for ikke at lyde sådan mega gal i skralden. Så det er lidt det jeg mangler hjælp/inspiration til..

Anmeld Citér

7. februar 2016

MamaGulloev

Junipige15 skriver:

Jeg ville også bare hænge en seddel på døren og skrive: lad venligst være med at opbevare jeres skrald på opgangen - det lugter og er til gene. På forhånd tak. 

:-)

Det var en god måde at skrive det på, tak for svar

Anmeld Citér

7. februar 2016

Mor i Aarhus

MummiT skriver:

Jeg bor i lejlighed og er rigtig glad for det, og har egentlig nogle søde naboer. Der er dog en familie der går mig meget på! 

Jeg kender dem ikke, snakker ikke med dem og de hilser ikke på nogen overhovedet, hvis man tilfældigvis støder på dem i opgangen. Det er sådan set også ok, each to their own. Det der går mig på er at de stiller deres skrald ud i opgangen! 

Når skraldespanden er fuldt stiller de bare posen ud i opgangen. Og ikke bare sådan "Vi skal ud af døren lige om lidt, og tager den med". Heller ikke "Vi tager den med næste gang vi går ud af døren".

Den kan stå der LÆNGE! Nogle gange så længe at de stiller flere poser ud så der står 2-3 fyldte skraldeposer i opgangen. Og det LUGTER! Jeg synes det er så klamt når jeg af og til træder ud af min lejlighed og direkte ud i affalds-lugt. Ad sgu!

Jeg har tænkt mig at skrive en seddel og ligge i deres postkasse (eller måske hænge den på deres dør), men jeg ved ikke hvad jeg skal skrive. Vil gerne holde en nogenlunde pæn tone, men på den anden side synes jeg bare det er så fundamentalt respektløst af dem, at jeg har svært ved ikke at lyde meget, meget gal. Jeg vil ikke sige det direkte til dem, både fordi jeg aldrig når at "fange" dem i opgangen (de løber nærmest op og ned af trappen hvis der er andre, som om vi bidder) og fordi jeg ikke rigtig ved hvor meget dansk de kan. I det område jeg bor er der mange indvandrer, og mange af dem har problemer med det danske sprog (Intet ondt ment, men sådan er det altså).

Det er ikke rigtig svar på dit spørgsmål, men jeg vil alligevel fortælle om en vietnamesisk familie, der flyttede ind i 'vores' område for nyligt; de smed ris i haven flere gange om dagen. Risene blev nærmest strøet ud, som om der var et formål med det eller en rituel handling. Det tiltrak selvfølgelig mange rotter og det var ret ulækkert. Naboer talte i krogene om det og sendte irriterede blikke. En dag lykkedes det en af os at forklare dem, at det var en rigtig dårlig ide. Familien blev meget overraskede og flove. De anede ikke, det var et problem, fordi det gør man, der hvor de er fra... De havde været lidt utrygge over de ubehagelige blikke, men vidste overhovedet ikke, hvad de havde skyldtes. 

Som udgangspunkt ville jeg gå ud fra at de ikke stiller skrald ud og er bevidste om at det generer. Det generer ikke alle. 

Anmeld Citér

7. februar 2016

Mullesmith

MummiT skriver:

Bank på og sig at det lugter sådan SF affald når de lader skraldet stå i opgangen, om ik de lige kan gå i containeren med det istedet for 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.