Hej Linda
Jeg skriver til dig, fordi vores datter på snart 3 år har usandsynligt svært ved at falde i søvn, både til lur og om aftenen. Hun basker rundt og kan slet ikke finde ro, og det tager oftest op mod 1,5 time fra hun bliver puttet til hun sover om aftenen. Det går en smule nemmere til lur, her tager det oftest 30-45 minutter.
Hun er sprogligt langt foran sine jævnaldrende og vi har fået at vide i vuggestuen, at hun faktisk har så mange nuancer i sit sprog, at hun sagtens kan følge med børn der er 1-2 år ældre. Hun er en forsigtig pige, der ser tingene an, og som ikke springer ud i noget selv før hun har styr på det! Hun begyndte først at gå, da hun havde helt styr på det, og er først nu begyndt at tage skamler hen, for at kravle op for at få fat i ting, der er udenfor hendes rækkevidde.
Hun kan uden problemer sidde stille og fordybe sig i leg og elsker at få læst bøger og kan også her sagtens holde koncentrationen til relativt lange bøger.
Vores putterutiner er stort set de samme som de har været siden hun stoppede med at amme til nat.vi spiser aftensmad, leger lidt, hun får børstet tænder og får nattøj på, tit får hun også et fodbad, da hun er ret pjattet med at hygge om det. Når alt det er klaret, finder hun en bog, sin bamse og sin sut, så læser vi, snakker lidt om dagen der er gået og synger nogle gange en sang og så er det godnat. Den seneste tid har vi været hos hende, når hun har lagt sig til at sove, da hun bliver meget ulykkelig, når vi går, men det er selvsagt opslidende at skulle bruge 1,5 time fra vi går ind i soveværelset til hun sover. Og det værste er, at hun tydeligvis mangler søvnen om morgene. Hun er svær at få op og nogle dage er det svært at være i vuggestuen om formiddagen, fordi hun er træt. Hun sover 1-2 timer i vuggestuen og har helt sikkert brug for denne lur, for de få gange hun ikke har sovet deromme, så er hun segnefærdig kl 17-18 stykker og det dur jo ikke.
I weekenderne kan hun nogle gange klare sig uden lur, men det er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at hun falder hurtigt i søvn om aftenen.
Jeg ved ikke om det var nok info, men ellers må du skrive, så svarer jeg gerne på spørgsmål.
På forhånd tak for dine input.
Mange hilsner
En træt mor 
Lindas svar
Kære trætte mor
Umiddelbart er der ikke noget unaturligt i det du skriver. Jeg hører her om en pige der trives trods lidt forsigtighed (som indimellem følges med høj sproglig intelligens). Jeg genkender her mønstret fra et barn, der er på vej til at trappe ud af middagsluren og over til kun at sove om natten. Og PUHA, det trækker tænder ud! Alle bliver trætte i det virvar.
Jeg synes I gør alt det rigtige. I giver hende ro og kærlighed, følger hendes interesser og er gode til at lave et forudsigeligt dagsskema og et roligt aften skema for hende, som hun kender og er tryg ved.
Det bedste råd jeg kan give jer er at fortsat følge hendes tegn på behov for søvn/hvile. Overvej om hun nogle dage kan nøjes med at hvile i stedet for at sove. Overvej at putte lidt tidligt, hvis hun faktisk er træt. Vær ikke for bekymret for, at hun så vågner alt for tidligt, hvis ellers alle rammer er som de plejer.
Et udhvilet barn sover godt om natten – et overtræt barn har ekstra svært ved at falde i søvn. Denne periode gør, at hun konstant er lidt træt og at det er svært for hende at finde en rytme der passer. Giv tid og gå selv tidligt i seng, så I har overskud til at vise omsorg i denne periode!
Hold ud! (Og til andre mødre/fædre der læser med er her linket til mine artikler om børn og søvn).
Jeg ønsker jer alt det bedste
Venlig hilsen Linda Stæhr
Familierådgiver ved Trivsel i familien
Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.
Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk