Eksperthjælp: Nygravid og blødning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

593 visninger
0 svar
0 synes godt om
4. februar 2016

Sonja Eskandari

Hej Sonja
Vi har for en uge siden fundet ud af at vi er gravide! Jubii efter 1,5 års prøven og mig med PCO er jeg bare helt vildt oppe og køre!! Jeg har været ved lægen og de mener at jeg er omkring 5+0 henne. (Min sidste menstruation startede den 28 december 2015)

Men her i mandags efter jeg havde været på arbejde opdager jeg at jeg har blødt en brunlig plet på størrelse med en 2 krone, jeg har så blødt ca 2 gange om dagen siden men kun disse små brunlige pletter som nu kun er på størrelse med en 1 krone. Jeg har lagt mærke til at det kun er når jeg bevæger mig meget, altså er ude at gå eller på arbejde (arbejder i butik) at der kommer disse brunlige pletter, men også ind i mellem når jeg tørrer mig, efter toilettbesøg.

Dette gjorde mig self helt vild nervøs! Så jeg bestilte en tid hos lægen til om tirsdagen, hvor hun lavede et tidligt underlivstjek på mig. Det eneste jeg fik at vide var at hun kunne se en lille blødning, altså en dråbe blod. Andet sagde hun ikke. Hun sagde at jeg skulle komme igen om 2 uger også skulle vi tage nogle blodprøver som ville vise mit graviditetshormon.

Mit spørgsmål til dig er, skal jeg bare forholde mig roligt? Jeg er jo mega bange for at miste. Hvornår er der tidligst mulighed for at blive scannet?
Og hvad med blødningerne, er det noget jeg skal være meget bekymret over når det er flere dage i træk at der er disse små blødninger?

Det skal lige siges at jeg ingen smerter har i ifht blødningerne, men jeg oplever at om aftenen har jeg mere ondt i maven end om morgnen?

Mvh den førstegangsfødende.

Sonjas svar

Kære du,

Tillykke med din graviditet! Man kan nærmest mærke din lykke gennem skærmen :-)

Små pletblødning kan godt opstå i den tidlige graviditet, og er gangske harmløse. Jeg hæfter mig ved, at du skriver at du ikke har smerter. Det er positivt.  Men der er desværre ikke så meget at gøre på nuværende tidpunkt end at vente nogle uger på, at din læge kan tage en blodprøve, som viser hvad dit hcg niveau er (graviditetshormornet). 

Med hensyn til en tidlig scanning, så kan det gøres fra 5+0, men hvis du ikke vil vente på, at lægen henviser dig, så kan du få det foretaget på de utallige private scanningsklinikker. 

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Venlig hilsen,

Sonja

Sonja er uddannet jordemoder og vil besvare spørgsmål omkring graviditet og fødsel samt spørgsmål omkring den første tid efter fødslen. Hos Sonja kan du få råd og vejledning, så du kan føle dig tryg i din graviditet og klar til din fødsel.

Se Sonjas hjemmeside: DenGodeBarsel.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.