Vi venter os nummer 3, og fandt ud af vi var gravide for 4 dage siden. Vi har skændtes konstant lige siden. Han reagerede ved at sige "åh nej en masse gange for sjov, et fåmælt tillykke og ellers ikke andet. Han fik et chok og havde brug for tid til at bearbejde og jeg var lykkelig og havde behov for støtte og samtale. Han afviste at tale med mig i dagevis. De to ting er gået fuldkommen galt, og vi er nu begge helt ulykkelige over situationen, der burde være lykkelig og et ønske for os begge ??
Det skal siges jeg gennem 1,5 har ønsket et 3. barn men han har først nu gået med på ideen - ellers dvs ar dømme efter hans reaktion skulle han ikke have sagt ja. Nu tænker jeg abort og alt muligt andet. Det er kørt helt fast
Lindas svar
Kære mor.
Øv hvor er det altså en ubehagelig situation. Han VAR ”gået med” på at få nummer 3 barn, og du har ventet og måske presset bevidst eller ubevidst på i 1,5 år. Så kommer dagen du har ventet på og han har indvilliget i. Men hans reaktion er chock, som han forsøger at skjule med sarkasme (som sjældent virker positivt), for pludselig går alvoren op for ham. I et forsøg på at vise omsorg for dig forsøger han at sige tillykke… hvilket klinger hult, når det lige så meget er ham der skal være far som dig der skal være mor.
I havde hver sine tanker med dette før. Måske han ikke var 100 % overbevidst, selvom han havde ”gået med på ideen”… men for ham var det ikke et personligt ønske. Du derimod havde tænkt: Siger man ja, så går man all-in og glæder sig – I har simpelthen haft for forskellige forventninger.
Selv med de vigtigst ting her i livet, som fx at få et barn sammen, kan vi let tale forbi hinanden i et parforhold.
Løsningen er som altid at få talt om det på en respektfuld måde og forsøge at ”høre hinanden”.
Sig derfor ærligt til ham, hvad du havde håbet på og ønsket af hans reaktion. Og lyt åbenhjertigt til hans bekymringer, men også hans kærlighed til dig bag sit mislykkede forsøg på at vise støtte. Forsøg at pakke dine bebrejdelser lidt til side, så han får plads til at udtrykke det der er vigtigt for ham at sige. Mennesker kan ikke åbne op, hvis de forventer modstand.
At vælge abort på baggrund af en (om end stor) misforståelse – eller måske snarere en ikke-færdig-aftalt-situation giver ikke mening for mig. Jeg kan godt forstå du føler dig forurettet eller skuffet. Men situationen KRÆVER efter min mening at I hanker op i jer selv og tager de dybe tunge samtaler og følger dem til dørs.
Hvis dette er kørt for meget fast til at I kan tale sammen om tingene må I få hjælp udefra. En terapeut eller en fælles fortrolig kan evt. hjælpe jer med, at I hører og forstår hinanden og finder en fælles løsning.
Måske denne artikel giver mening for jer, selvom den primært er skrevet til mødre.
Jeg ønsker jer alt det bedste
Venlig hilsen Linda Stæhr
Familierådgiver ved Trivsel i familien
Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.
Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk