Gammel gæld - hvad kan vi gøre?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.243 visninger
10 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
2. februar 2016

Anonym trådstarter

Hejsa  

Skriver lige som anonym, da jeg ikke vil udstille nogen  

Min kæreste har været gift før og de havde sammen et hus. De går fra hinanden og det ender med at blive ret grimt. Hun flytter fra huset og vil ikke betale og det ender med at huset bliver solgt med et tab. Nu er der jo så gået nogle år og der er ikke blevet betalt af på gælden til banken. 

Min kæreste har kontaktet banken nogle gange for at få dem til at dele gælden, så vi kan begynde at betale af på hans del af den. Hans eks-kone kan ikke/vil ikke betale af. Banken vil ikke dele gælden (forståeligt) og har tilbudt at lave sådan en aftale, hvor min kæreste betaler det han kan og de så afvikler noget af gælden. Men han ejer en bil og det kan han ikke når de skal lave den aftale - det er ikke noget problem, da den bare kan komme over i mit navn. Men vi har begge sådan en lidt øv fornemmelse over det da det føles lidt som snyd og vi egentlig bare helst vil have at de deler den gæld og vi kan komme videre. 

Men hvad kan vi gøre? Er der nogen, der har prøvet noget lignende? Skal vi bare æde den med bilen? 

Håber virkelig på et par gode råd... 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. februar 2016

Sedigfor

Hive fat i eks konen, hun SKAL betale, om hun kan eller ej, det vil være noget andet hvis det var sin kærestes hus altså ham der havde købt det. 

Så hiv fat i hende. Jeg kan ikke snuppe sådan nogle mennesker..

Anmeld Citér

2. februar 2016

Zelinasmor

Hvis i vil være gældfri, ja så skal i "æde" den med bilen.

Det er selvfølgelig rigtig trist at i skal betale for en gæld som også er en andens, men sådan er vores lovgivning nu engang. Gælden bliver hverken mindre eller forsvinder ved at i af ren princip ikke vil betale hvis ikke den bliver delt op.

Selvom man er 2 til at sætte sin underskrift på en gæld, så er det sådan at stopper den ene med at betale, så hæfter den anden og omvendt. Betaler ingen ryger der bare en masser renter på og gælden bliver unødvendigt stor.

Jeg har selv haft fælles gæld med min x pga en lejlighed. Efter 4 år havde han stadig ikke betalt en krone. Jeg har ærget mig hver gang jeg har indbetalt til gælden, men den er væk nu og det er en kæmpe lettelse.

Surt at den anden part ikke betaler - men hvis man sætter sig ind i tingene før man låner sammen eller køber noget sammen som man kan få et tab på, så ved man jo at det kan ende ud i at man selv kommer til at betale hele lortet tilbage.

Unfair? Ja, gu er det så. Men sådan er det bare.

Anmeld Citér

2. februar 2016

Zelinasmor

Sedigfor skriver:

Hive fat i eks konen, hun SKAL betale, om hun kan eller ej, det vil være noget andet hvis det var sin kærestes hus altså ham der havde købt det. 

Hun SKAL ikke betale. De kan ikke tvinge hende. Der hvor gælden ligger, kan de vælge at hive hende i fogedretten, men har hun intet af værdi og en indtægt der ikke er særlig høj, så kan de ikke gøre mere.

Jeg har været igennem møllen. De tager pengene hvor de kan få dem. Hvis ikke fra dem begge, så fra den ene.

Hvis man så lader helt vær med at betale bliver gælden endnu højere og det er da det dummeste man kan gøre.

Vi kan godt blive enige om at hans x er en idiot. Men det ændre ikke på det fact at hun ikke vil betale.

Hvis man ikke vil risikere at ende i sådanne situationer, så må man lade vær med at købe og/eller låne noget sammen. Hvilket selvfølgelig er svært hvis man køber et hus. Men ellers må man tage med at det kan blive realitet at man selv alene hæfter for gælden.

Anmeld Citér

2. februar 2016

Sedigfor

Zelinasmor skriver:

Hun SKAL ikke betale. De kan ikke tvinge hende. Der hvor gælden ligger, kan de vælge at hive hende i fogedretten, men har hun intet af værdi og en indtægt der ikke er særlig høj, så kan de ikke gøre mere.

Jeg har været igennem møllen. De tager pengene hvor de kan få dem. Hvis ikke fra dem begge, så fra den ene.

Hvis man så lader helt vær med at betale bliver gælden endnu højere og det er da det dummeste man kan gøre.

Vi kan godt blive enige om at hans x er en idiot. Men det ændre ikke på det fact at hun ikke vil betale.

Hvis man ikke vil risikere at ende i sådanne situationer, så må man lade vær med at købe og/eller låne noget sammen. Hvilket selvfølgelig er svært hvis man køber et hus. Men ellers må man tage med at det kan blive realitet at man selv alene hæfter for gælden.

Så det da sjovt at min eks kunne gøre det, hun havde omkring 9000 udbetalt.

Anmeld Citér

2. februar 2016

Anonym trådstarter

Sedigfor skriver:

Det er forsøgt - der er ikke noget at gøre... 

Anmeld Citér

2. februar 2016

nielsen80

Anonym skriver:

Hejsa  

Skriver lige som anonym, da jeg ikke vil udstille nogen  

Min kæreste har været gift før og de havde sammen et hus. De går fra hinanden og det ender med at blive ret grimt. Hun flytter fra huset og vil ikke betale og det ender med at huset bliver solgt med et tab. Nu er der jo så gået nogle år og der er ikke blevet betalt af på gælden til banken. 

Min kæreste har kontaktet banken nogle gange for at få dem til at dele gælden, så vi kan begynde at betale af på hans del af den. Hans eks-kone kan ikke/vil ikke betale af. Banken vil ikke dele gælden (forståeligt) og har tilbudt at lave sådan en aftale, hvor min kæreste betaler det han kan og de så afvikler noget af gælden. Men han ejer en bil og det kan han ikke når de skal lave den aftale - det er ikke noget problem, da den bare kan komme over i mit navn. Men vi har begge sådan en lidt øv fornemmelse over det da det føles lidt som snyd og vi egentlig bare helst vil have at de deler den gæld og vi kan komme videre. 

Men hvad kan vi gøre? Er der nogen, der har prøvet noget lignende? Skal vi bare æde den med bilen? 

Håber virkelig på et par gode råd... 

Æv en situation! Er det fordi, hun ikke vil betale, eller fordi hun reelt sidder så hårdt i det, at hun ikke kan?

Mit råd ville være at æde den med bilen, og komme af med gælden så hurtigt som muligt. Kan godt forstå det er møgsurt at skulle betale for en anden, men desværre er der nok ikke så meget at gøre. Og lidt fedt banken har indvilliget i at afvikle noget!.

Anmeld Citér

2. februar 2016

Zelinasmor

Sedigfor skriver:

Så det da sjovt at min eks kunne gøre det, hun havde omkring 9000 udbetalt.

Hvis den ender så langt at man kommer i fogedretten, så ber advokaten om et budget og dokumentation over dine faste udgifter.

Min eks havde kun kontanthjælp = 7000 udbetalt

og han havde udgifter for 5000kr.

Derudover havde han intet af værdi og derfor kunne de ikke tvinge ham til at betale her og nu. Hvordan skulle de tvinge ham? Bare gå ind på hans konto og tage pengene? - Det må man ikke.

Dog fik han selvfølgelig at vide at med det samme hans indtægt så bedre ud, så skulle han betale. 

Men han er stadig på kontanthjælp den dag i dag, og jeg havde allerede betalt mere end halvdelen af vores fællesgæld. 

Jeg gad ikke fortsætte med afdrag når han alligevel ikke kom videre med at betale, så derfor betalte jeg gælden ud.

Men alle kan komme i fogedretten hvis ikke de betaler af på gæld. Men alle får også lov til at dokumentere hvor meget deres rådighedsbeløb er på hver måned. I danmark skal man have x-antal kr at leve for i måneden. Og hvis rådighedsbeløbet ikke er over det beløb, så kan de ikke "tvinge" penge ud af dig her og nu.

Anmeld Citér

2. februar 2016

Anonym trådstarter

Zelinasmor skriver:

Hvis i vil være gældfri, ja så skal i "æde" den med bilen.

Det er selvfølgelig rigtig trist at i skal betale for en gæld som også er en andens, men sådan er vores lovgivning nu engang. Gælden bliver hverken mindre eller forsvinder ved at i af ren princip ikke vil betale hvis ikke den bliver delt op.

Selvom man er 2 til at sætte sin underskrift på en gæld, så er det sådan at stopper den ene med at betale, så hæfter den anden og omvendt. Betaler ingen ryger der bare en masser renter på og gælden bliver unødvendigt stor.

Jeg har selv haft fælles gæld med min x pga en lejlighed. Efter 4 år havde han stadig ikke betalt en krone. Jeg har ærget mig hver gang jeg har indbetalt til gælden, men den er væk nu og det er en kæmpe lettelse.

Surt at den anden part ikke betaler - men hvis man sætter sig ind i tingene før man låner sammen eller køber noget sammen som man kan få et tab på, så ved man jo at det kan ende ud i at man selv kommer til at betale hele lortet tilbage.

Unfair? Ja, gu er det så. Men sådan er det bare.

Tusind tak for svar - det er også det vi selv er kommet frem til. Det er bare SÅ surt! Vi vil gøre rigtig rigtig meget for at holde os gode venner allesammen, får vi har både dine mine og vores børn, og det er ikke deres skyld at deres mor er et stort fjols når det kommer til penge. Det nemmeste ville bare være at vi tager halvdelen af gælden og hun tager den anden halvdel... Øv øv, men vi må bare stramme ballerne og få betalt hvad vi kan... 

Anmeld Citér

2. februar 2016

Zelinasmor

Anonym skriver:

Tusind tak for svar - det er også det vi selv er kommet frem til. Det er bare SÅ surt! Vi vil gøre rigtig rigtig meget for at holde os gode venner allesammen, får vi har både dine mine og vores børn, og det er ikke deres skyld at deres mor er et stort fjols når det kommer til penge. Det nemmeste ville bare være at vi tager halvdelen af gælden og hun tager den anden halvdel... Øv øv, men vi må bare stramme ballerne og få betalt hvad vi kan... 

Jeg kan sagtens forstå jer!

Det er pisse surt og urimeligt! Men desværre deler man ikke gælden op selvom der er 2 der hæfter for den.

Så enten skal i lade det stå til og se gælden vokse eller også bide i det sure æble og betale som i jo har tænkt jer.

I vælger det rigtige. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.