Eksperthjælp: 16 måneder vågner ofte om natten og skriger.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.045 visninger
2 svar
0 synes godt om
2. februar 2016

Lisbeth Jess

Kære Lisbeth.
Jeg er efterhånden en ret træt mor.

Jeg har en dreng på 16 mdr, der ikke sover godt om natten. Han bliver puttet mellem kl. 19-20. Han skriger når jeg går fra ham. Hvis jeg bliver hos ham, vil han ikke falde til ro, ligemeget hvad jeg gør. Vi har faste putteritualer. Når jeg går fra hans værelse, lader jeg ham ligge et par minutter og skrige inden jeg går ind igen og lægger ham ned igen og siger godnat. Efter 20-30 minutter falder han i søvn (ikke i skrig).

Der går max 2 timer. Så er han vågen igen og skriger i 20-30 minutter. Sådan er det hele natten igennem. Hvis jeg tager ham ind i vores seng, tror han, at han skal vågne op - ligemeget hvor træt han er. Mellem kl. 4-5 kan jeg slet ikke få ham til at ligge i sin seng mere. Han skriger som en sindssyg. Og det ender med, at jeg mere eller mindre må stå op med ham. Selvom han overhovedet ikke er frisk!! Men han nægter at ligge sig til at sove. 

Jeg aner ikke hvad jeg skal stille op. Det har stået på i et par uger nu. Inden da, var han meget nem at ligge, faldt hurtigt i søvn og kunne snildt sove 10 timer i streg, uden nogle opvågninger.
Han bruger sut og vil ikke have bamse.
Jeg er sgu lidt desperat efterhånden!

På forhånd tak for svar.

Lisbeths svar

Kære trætte Mor!

Sådan som natten forløber hos jer, er det så klart at du må være udmattet . Så afbrudt nattesøvn er svær at blive ved med at klare.

Når han skriger, er der noget ,der generer ham, ubehag, smerter eller andet.

Jeg vil som det første nævne hans ører, har set i tråden at det er nævnt.Væske i mellemøret generer mest om aftenen  og natten.

Det giver store smerter og børn kan kun skrige. Han forstår jo ikke hvorfor han har ondt. En ørelæge som du selv kan bestille tid hos er en god ide.

Han har sikkert også tandfrembrud, som kan genere.Hans gummer kan smøres med noget gel, som får på apoteket.

Når han skriger , og du oplever du ikke kan hjælpe ham.og give ro, giver det  afmagt og frustration hos dig, deter helt normalt. Han mærker det og græder endnu mer.

Selvom deter hårdt  er det meget vigtigt at kunne rumme gråden,udstråle tryghed og kærlighed , mens du holder ham og messer med din bedste morstemme. Alt er godt mor er her ,vug og bare vær. Hvis far er der, kan I skiftes.En dyb mandestemme som messer. Alt er godt, far er her, mens han holder ham i en fast kærlig favn,det virker også.

Jeg vil foreslå du istedet for han græder en halv time inden han falder i søvn uden gråd. Ændrer det, så du sidder der med en fast kærlig hånd på hans bryst mens du messer. Alt er godt mor er her.

Jeg tror hans grædetid vil ændres og hans søvn bliver roligere.

Han vil ikke have bamse, forstår jeg. Der findes andre dyr,med lidt beroligende musik i, som kan give lidt ro til det lille barn. En beroligende lyd som gentages, giver ofte god hjælp. Det er det samme du gør, når du messer for ham.

En lille pude han kan nulre,  en stofble oppe ved hans hovede

under hagen, kan måske hjælpe. En blød vaskeklud,kan være en ide. Berøring af noget blødt giver tryghed og ro.

Jeg formoder hans mave er i orden så det ikke er den der giver gener?

Har du mon nogen der kan aflaste så du får en god nattesøvn,  Bedsteforældre eller en veninde?

Ønsker der snart kommer nattero både for ham og for dig.

Varme Hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. februar 2016

Ztine

Kære Lisbeth.

Tak for dit hurtige svar.

Ørelæge er der allerede bestilt tid til og han mangler kun et par enkelte tænder.

Han vil desværre ikke have noget at putte med i sengen. Enten begynder han at lege med det, eller kaster det af H til.

Han har sart tarm og har fået movicol i 7 mdr nu. Hans aff er normal og vi følges af Næstved børneamb. Så heller ikke der, synes at kunne findes en årsag.

Måske jeg bare skal acceptere at han er meget utryg?

Kan børn i den alder være decideret mørkeræd? Han sover jo alene på sit værelse uden lys, men det har han jo altid gjort.

Der er desværre ingen andre der kan tage over, så vi kan få en nattesøvn. Men hvis det er fordi, at han er utryg, så har jeg det egentlig også bedst med, at det er min mand og jeg selv der er hos ham. Det er meget vigtigt for mig, at han ved, at han ikke er alene og at vi ikke "forlader" ham. Hvorfor jeg heller ikke lader min søn mærke, at jeg er skide træt, da jeg godt ved at han vil blive påvirket af det.

Anmeld Citér

2. februar 2016

lisbeth jess

Profilbillede for lisbeth jess

Godt du allerede har bestilt tid hos ørelægen.

Ja små børn kan være mørke ræde, deres hjerne er ikke moden til at fortælle at alt er trygt. Sæt lidt lys på samt lidt blid musik. Nogen børn sover bedre når der er lidt støj.

Håber snart det vender så overskuddet kommer tilbage.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.