stofskiftesygdom og graviditet.. hjælp!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.302 visninger
8 svar
3 synes godt om
31. januar 2016

Rsa

jeg står i en situation, som jeg ikke lige helt kan finde hovede og hale i.... 

D.3 november blev jeg indlagt med et stofskifte der var så højt, at det ikke var målbart. Jeg var med lægens ord, toxic! Jeg responderer godt på medicinen og blev allerede der adspurgt, om vi brugte beskyttelse da graviditet og stofskiftesygdomme (i tidligt stadig) ikke altid er så hensigtsmæssigt. Efter at have været i behandling i 3 måneder er mit stofskifte nu stabilt og jeg er nede på en almindelig dosis af medicin - jeg har fået diagnosen Graves sygdom.

Vi har de sidste knap 2,5 år forsøgt at blive gravid uden held... min sygdom spiller også ind her. 

Vores sexliv har det sidste år absolut ikke været sprudlende, men skæbnen ville, at jeg igår stod med en positiv test i min hånd! Vi har haft sex én gang de sidste 4 måneder og selvfølgelig kommer det, når det er mest ubelejligt! 

Jeg kan ikke finde ud af og jeg skal grine eller græde.. Mit stofskifte er langt fra på et stadie, hvor man kan kalde det stabilt! - Er der andre herinde der er blevet gravid med forholdsvis ny-diagnosticeret Graves og hvordan er graviditeten gået? Nogle komplikationer og har barnet Fået mén af jeres sygdom? 

håber der er nogle af jer der kan hjælpe, på forhånd tak.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. januar 2016

MorTilN

Jeg kan ikke svare på dine spørgsmål om Graves påvirker baby. Men vis jeg var dig ville jeg ringe til egen læge hurtigst muligt  og sige du har testet positivt og gerne vil have en samtale med din læge om "hvad nu?"

Du får lige en kæmpe fra en i den modsatte ende med Hashimotos Thyreoiditis altså autoimun for lavt stofskifte, jeg har dog været stabil et års tid nu men desværre ikke gravid endnu.

Anmeld Citér

31. januar 2016

Rsa

Viventerpådig skriver:

Jeg kan ikke svare på dine spørgsmål om Graves påvirker baby. Men vis jeg var dig ville jeg ringe til egen læge hurtigst muligt  og sige du har testet positivt og gerne vil have en samtale med din læge om "hvad nu?"

Du får lige en kæmpe fra en i den modsatte ende med Hashimotos Thyreoiditis altså autoimun for lavt stofskifte, jeg har dog været stabil et års tid nu men desværre ikke gravid endnu.

tak for omsorgen 

lægen bliver også den første jeg ringer til mandag morgen! Er ikke blevet afskrækket af alt jeg har læst, men det sætter en masse tanker igang! 

Krydser fingre for, at det snart lykkedes for jer 

Anmeld Citér

31. januar 2016

MorTilN

Rsa skriver:

tak for omsorgen 

lægen bliver også den første jeg ringer til mandag morgen! Er ikke blevet afskrækket af alt jeg har læst, men det sætter en masse tanker igang! 

I lige måde, håber også snart det lykkes os

Anmeld Citér

31. januar 2016

sandramor

Rsa skriver:

tak for omsorgen 

Jeg har forhøjet stofskifte og det havde jeg også da jeg blev gravid med min datter...... Inden hende blev jeg også gravid og da var mit stofskifte ikke velbehandlet og det gjorde jeg mistede i uge 13....

men hvis du er rigtig medicineret så skulle der ikke været noget galt! Får du tycapzol?? Det skal dog bemærkes at du gerne må få den medicin selvom du er gravid dog kun i små mængder da det passerer moderkagen.... Men den har du jo ikke endnu hvis du er meget ny gravid...... 

Har du været tilknyttet endokrinologer? Her var det dem der styrede min medicin og i sær i min graviditet... Herudover blev jeg tilknyttet en fødselslæge og ekstra scanninger hvor de scanner barnets skjoldbugskirtel da man kan overføre sygdommen til barnet...... 

Samtidig er man i risiko for at få graviditetssukkersyge når man her forhøjet stofskifte så jeg skulle også igennem en glykose belastning i uge 25...

men alt det må din læge vide ellers sender han/hun dig videre 

Anmeld Citér

31. januar 2016

sandramor

Viventerpådig skriver:

Nu så jeg lige du skrev du har hashimoto? Jeg går og har mistanke om at mit er blevet for lavt efter min graviditet... Kan se i min journal at min endokrinolog også har skrevet at jeg bar i risiko for at det blev for lavt.... Har fået taget blodprøve ved lægen men kun mit TSH og den sagde så vidt jeg husker 1,6 så hun sagde det så fint ud... Uden at måle T3 og T4 :-( 

hvad er symptomerne? Jeg går og er sindsyg træt!!!( har dog også stress såååå kan også være den der driller) jeg fryser rigtig ofte og pludselig sveder jeg..... Undskyld detaljerne men problemer med afføring.... Svimmelhed og følelsen af at gå inde i en klokke..... 

Anmeld Citér

31. januar 2016

MorTilN

Da jeg ikke var på medicin var mit stofskifte helt ekstremt lavt, jeg sov konstant, jeg kunne på ingen måde holde mig vågen lige meget hvad jeg gjorde, havde ingen appetit, øgning i vægt og forstoppelse samtidig. Jeg havde ofte migræne og svære hovedpiner. Vis jeg gav mig selv love sov jeg gerne 23 timer i døgnet og sov minimum 16 timer, dårlig konsentration og besværet vejrtrækning, træthed i musklerne og frøs tit .

TSH skal ligge mellem 0.3 og 4.0 men anbefales at ligge under 2.5 vis man vil være gravid.

Anmeld Citér

31. januar 2016

Rsa

sandramor skriver:

Jeg har forhøjet stofskifte og det havde jeg også da jeg blev gravid med min datter...... Inden hende blev jeg også gravid og da var mit stofskifte ikke velbehandlet og det gjorde jeg mistede i uge 13....

men hvis du er rigtig medicineret så skulle der ikke været noget galt! Får du tycapzol?? Det skal dog bemærkes at du gerne må få den medicin selvom du er gravid dog kun i små mængder da det passerer moderkagen.... Men den har du jo ikke endnu hvis du er meget ny gravid...... 

Har du været tilknyttet endokrinologer? Her var det dem der styrede min medicin og i sær i min graviditet... Herudover blev jeg tilknyttet en fødselslæge og ekstra scanninger hvor de scanner barnets skjoldbugskirtel da man kan overføre sygdommen til barnet...... 

Samtidig er man i risiko for at få graviditetssukkersyge når man her forhøjet stofskifte så jeg skulle også igennem en glykose belastning i uge 25...

men alt det må din læge vide ellers sender han/hun dig videre 

tusind tak for svar - jeg er nylig diagnosticeret i starten af november, får pt. 10 mg tycapzol om dagen og er trappet ned fra en startdosis på 40 mg om dagen! Sagt med andre ord, var jeg for 3 måneder siden ret højt flyvende. 

Jeg responderer godt på medicinen, men landede på den lidt lavere side i julen og efter en regulering der, har mit stofskifte været stabilt og ligger rigtig pænt den sidste 1,5 måned. jeg er meget nylig gravid, vil tro jeg er i 6.uge. Er heldigvis tilknyttet en endo på stofskifteafdelingen, som følger mig. Pt. har jeg fået taget blodprøver hver 10 dag , da vi har skulle finde den rette dosis medicin...

• jeg ringer til min endo samt læge i morgen og håber på at blive lidt klogere på hele forløbet. Tak for din respons 

Anmeld Citér

1. februar 2016

Flødebollen

Viventerpådig skriver:

Da jeg ikke var på medicin var mit stofskifte helt ekstremt lavt, jeg sov konstant, jeg kunne på ingen måde holde mig vågen lige meget hvad jeg gjorde, havde ingen appetit, øgning i vægt og forstoppelse samtidig. Jeg havde ofte migræne og svære hovedpiner. Vis jeg gav mig selv love sov jeg gerne 23 timer i døgnet og sov minimum 16 timer, dårlig konsentration og besværet vejrtrækning, træthed i musklerne og frøs tit .

TSH skal ligge mellem 0.3 og 4.0 men anbefales at ligge under 2.5 vis man vil være gravid.

Inden jeg blev medicineret lå mit på 23. Det var ret sindssygt. Havde det præcist som dug. Endeløs træt med træt på!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.