Eksperthjælp: Far er farlig for mor og barnet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.281 visninger
1 svar
1 synes godt om
30. januar 2016

Linda Stæhr

Hej. jeg står i den situation at jeg er gravid i uge 14 hvilket jo er super dejligt, men her kommer mit dilemma. Jeg er ikke længere sammen med faderen da han er psykisk ustabil. efter vi er gået fra hinanden truede han mig på livet og blev ved med at kræve penge af mig eftersom jeg var flyttet fra ham den 1 januar. Han startede med at sige han ik ville ha noget med os at gøre og han ville hænge sig selv og hvis jeg på noget tidspunkt fandt mig en ny kæreste som blev en del af mig og barnet ville han ende med at dræbe og opsøge mig også tog han gerne de 16 år i fængsel for at have dræbt et andet menneske. Han har skræmt mig for vid og sands og er utrolig bange for at have noget med ham at gøre og tør slet ikke lade mit barn se ham alene. Har forslået vi kunne starte med at jeg fik fuld forældre myndighed og at barnet sku være hos mig også han ku se det et par timer under opsyn fordi jeg er så bange for ham. men han vil på ingen måde samarbejde og har stadig en truende adfærd overfor mig. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, ingen tvivl om han skal stå som far men manden er jo syg og har gjort mig rigtig bange. Jeg glæder mig til at blive mor, men fortryder virkelig jeg har valgt at sætte et barn til verden når han opfører sig på denne måde og er direkte psykisk ustabil. manden har røget hash siden han var 10 og gjorde det stadig efter vi gik fra hinanden første januar.
Hvad skal jeg gøre? Håber i kan hjælpe mig.

Lindas svar

Kære mor. Sikke en situation du er endt i.
Det er væmmeligt at nogle mennesker er så sårede fra barns ben, at de kan finde på at true andre for at holde på relationer... Ofte uden at opdage at de ikke fastholder den kærlighed de oftest længes efter - tværtimod. Men forståelse og indsigt i den type adfærd hjælper sjældent de som rammes af den.

Jeg overlader hermed til med-læserne at give denne mor råd i denne sag: personlige erfaringer, opmuntringer og juridisk viden.

Jeg ønsker dig og dit barn alt det bedste.
Venlig hilsen Linda Stæhr
Familierådgiver ved Trivsel i familien

Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.

Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. februar 2016

Linda Stæhr

Kære mor

Det virker ikke til at der kommer det antal kommentarer, som der plejer med denne type opslag. Derfor vil jeg selv skrive lidt mere til dig.

1. Jeg tror ikke far ser det som du ser det. Fx foreslår du ham at du alene har forældremyndigheden. Hvis ikke han ser sig selv som "truende" eller "farlig" er det ren volapyk, som kun afviser ham yderligere. Jeg ved ikke hvem der kan give ham et større perspektiv på hans adfærd, men du skal være bevidst om at "farlig" og "bange" og "opsyn" måske slet ikke giver mening for ham.

2. Du skal have hjælp og netværk. Mødrehjælpen er et godt sted at starte, da de har kontakter til flere instanser som kan hjælpe dig i din situation. Du kan finde dem via nettet... og evt. en lokalafdeling. Det jeg ønsker er, at du og dit barn fysisk og mentalt kan være i sikkerhed og få vurderet din sag af en udefra stående, som er vant til at håndtere den slags sager.

3. Hvis du på et tidspunkt vurderer det nødvendigt ved jeg at Dansk Anti-stalking Forening sammen med Sydøstjyllands politi har udviklet app'en "Skytsengel", som du kan tilkalde hjælp hos dine venner og bekendte med, hvis du nogensinde ender i en farlig situation. Det er værd at undersøge.

4. Trusler på livet eller andres liv er kriminelt og kan meldes til politiet. I dit tilfælde bør du måske i det mindste tage dem med på råd. De vil også lettere kunne vurdere sagen ud fra et trussels-perspektiv, så du får lettere overblik over dine muligheder.

Igen ønsker jeg dig og dit barn alt det bedste.

Venlig hilsen Linda Stæhr

Familierådgiver ved Trivsel i familien

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.