Hej jeg skriver angående kløe. Jeg er gravid 30+1 og har den sidste uges tid kløet flere steder på kroppen. På min underarm har jeg noget udslæt som jeg har døjet med i mange år. Jeg ved ikke om det har en sammenhæng, men husker ikke, at jeg har kløet generelt over kroppen før. Jeg kontaktede egen læge som foreslog mig at tage Alnok. Jeg googlede klør og jeg kunne læse at det kunne være pga belastning af leveren. Min læge nævnte det slet ikke og lød heller ikke bekymret. Er det fordi leverbetinget kløe kun er farligt efter uge 38? Nu er der jo lukket ved lægen indtil mandag og føler mig lidt utryg.
Sonjas svar
Kære Babysoon,
Nu beskriver du, at du især har kløe ved underarmen. Det er normalt at man kan have noget kløe i sin graviditet. Er der tale om leverbetinget kløe, som opstår oftest i 3. semester i graviditeten, er det især i håndflader og fodsåler, hvor kløen allermest er lokaliseret.
Får man konstateret leverkløe (som er en ophobning af galdesyrer i blodet pga nedsat funktion af leverfunktion) vil man blive fulgt på sit fødested, og anbefalet igangsættelse omkring i 38. uge.
Du kan forsøge at tage noget antihistamin, som din læge har foreslået, og se om det hjælper. Ellers må du ringe til din egen læge mandag, og han kan i såfald tage blodprøver og be-eller afkræfte om der er tale om leverbetinget kløe.
Venlig hilsen,
Sonja
Sonja er uddannet jordemoder og vil besvare spørgsmål omkring graviditet og fødsel samt spørgsmål omkring den første tid efter fødslen. Hos Sonja kan du få råd og vejledning, så du kan føle dig tryg i din graviditet og klar til din fødsel.
Se Sonjas hjemmeside: DenGodeBarsel.dk
Anmeld
Citér