Eksperthjælp: At stoppe amning af barn på 8 mdr

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.649 visninger
0 svar
0 synes godt om
27. januar 2016

Catrine Hansen

Hej
Jeg har en søn på snart 8 måneder. Det er min tredje, og de to andre har jeg ammet til ca. 4 måneder - det var det, der føltes rigtigt for mig. Men med ham her, er det anderledes, for han vil IKKE tage flaske - har prøvet alle slags og alle slags mælk. Jeg har et brændende ønske om at stoppe amningen, da jeg i meget lang tid ikke har følt mig tilpas med det, og da jeg skal starte på job om nogle få uger. Lige nu ammer jeg sen eftermiddag, inden putning kl 19.30, ca. Kl 03 og ca. Kl 06, inden han vågner ca. kl 07. Han er rigtig god til at spise al slags mad og drikke af kop.
Har du en idé til, hvordan jeg kan stoppe amningen nu?
Vh LK

Catrines svar

Kære LK

Hvis du er fast besluttet på at stoppe med amning, så vil jeg foreslå dig at trappe langsomt ned. Du kan jo starte med at springe den sene eftermiddagstår over. Tilbyd i stedet mælk fra en kop (Sundhedsstyrelsen anbefaler modermælk eller modermælkserstatning indtil barnet er 1 år). Når han er dygtig til at drikke fra kop er det jo ikke nødvendigt at få ham til at tage en flaske.

Næste amning du fjerner kan være morgenamningen. Tag ham i stedet op og giv ham morgenmad og mælk fra kop.

Næste amning du kan fjerne er natamningen. Den kan godt være svær, og du får nok brug for hjælp fra din mand, så måske skal det ske i en weekend eller ferie. Jeg vil anbefale dig at sove i et andet rum, og lade din mand tilbyde jeres søn vand fra kop når han vågner. Det kan tage nogle nætter med en utilfreds dreng, men han skal nok lære det hvis I er standhaftige. I skal være 100 % besluttet og enige inden, da jeres søn kan mærke det hvis i tvivler/fortryder eller er usikre på jeres beslutning.

Den sidste amning du fjerne skal nok være aftentåren, da den nok er forbundet med et sove-ritual. Når du så stopper med den, så må du tilbyde noget andet i stedet. Når han ikke vil tage flaske kan det være mælk fra kop og en sang, bamse e.l.

Mange hilsner Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.