Hej Lisbeth.
Jeg skriver til dig, da vi oplever problemer med vores søn på 4 år. Han går i børnehave. Han har uheld, både stort og småt næsten hver dag og nogen dage, er det flere uheld om dagen. Det er primært i børnehaven, at han har uheld. Han kommer ikke og fortæller, hvis han har uheld. Pædagogerne, eller os (når vi henter) skal selv opdage det.
Vi har forsøgt med ros, og en yoghurt på de dage, hvor der er 0 uheld. Han er selv helt bevidst om det, og kommer stolt hjem, når der har været 0 uheld og be'r om en yoghurt.
Vi kan ikke se os fri af, at have været blevet småirriteret på ham, når der har været uheld. Da vi har forsøgt stort set alt, for at guide ham i færre/ingen uheld i hverdagene. I weekenderne oplever vi kun meget sjældent uheld. Vores søn bor hos mig og min kæreste i hverdagene. Og han er hos hans far og hans kæreste hveranden weekend fra torsdag-mandag. Vi har et tæt og gnidningsfrit samarbejde omkring vores søn, og deltager sammen i de sammenhænge, som vores søn indgår i fx gymnastik, arrangementer i børnehaven mm.
Udover uheldene er vores søn MEGET bestemt, han vil i de fleste situationer ikke høre efter hverken i børnehaven eller hjemme. Vi er meget klare i vores kropssprog og giver ikke efter for vores søns ønsker. Han vil forhandle om ALT. Og vi holder altid fast i vores nej, eller de ting vi be'r ham om. Men han udviser fortsat stor modstand mod alt. Han vil ikke tage tøj på, han vil ikke tage støvler på, han vil ikke tage hans tallerken ud, han vil ikke børste tænder, han vil ikke komme ud af badet osv.
Vi holder som sagt fast, men kampene er lange og tager hårdt på os, som forældre. Han ender med at gøre tingene, men det kan tage rigtig lang tid (nogen gange helt op imod en time). Han får masser af positiv opmærksomhed, i form af kys, kram, historier, vi leger, hjælper med madlavning, osv. Så jeg tænker ikke det er fordi, han vil have opmærksomhed..
Vi har samarbejde med børnehaven. De har rådet os til at holde hårdt mod hårdt, hvilket er det vi gør ved ikke at give efter, og holde fast i, at han skal gøre de ting, vi vil have ham til. Men vi oplever fortsat en dreng, der opponierer mod voksne og deres krav.
Kan du ud fra ovenstående give nogle råd til en frustreret mor/familie?
Hilsen en frustreret mor
Lisbeths svar
Hej !
Deter klart du er frustreret, nu troed du han var renlig og alligevel sker der uheld i børnehaven, som I selv opdager ved afhentning.
Det bedste ville være at han sagde til, når det var sket.
Samtidig er han meget i opposition i forhold til, hvad han skal og hvornår han skal det.
Uden at kende hele jeres familiehistorie,om der er flere børn, enten hos jer eller hos far og kæresten. tror jeg I har en dreng som regagerer på en del krav.
Børnehaven siger I skal være hårde,om deter i afføringssituationen de mener, eller generelt, det kan jeg kun gætte.Jeg går ind for respekt og empati til børn og voksne.
Jeg forestiller mig uheldene i børnehaven kan modhjælpes, hvis derer en omsorgfuld kontaktperson, der kan hjælpe ham på toilettet efter maden.
Mange 4 årige skal hjælpes til at huske både at tisse , før leg, før mad, samt gå på toilettet efter maden.. Det er de fleste børnehaver gode til.Det kan blive en positiv fællesoplevelse at børn minder hinanden på at følges på toilettet. Tisse tid og " lave lort tid "( ja sådan er sproget jo nu).
Sker der uheld ,og det gør der hos de fleste børn af mange forskellige grunde. Så er det bedste at være åben og kærlig.
F.Eks. Jeg tror da du ikke har nået w.c.kom min ven vi går lige ud og ordner det, så du får dejlige rene bukser på. Det kan ske når man er midt i en god leg. Ser de andre børn det, ja så er det ikke et nederlag. deter et uheld, som hjælpes af en kompetent voksen.
Det kan jo lugtes,så at der er ikke reageres,undrer mig.
De skal være gode til nærkontakt med din kære dreng så det bliver opdaget.
Når alt dette så er sagt, så kan han jo være forstoppet langt oppe, som lægen skal kontaktes for. Der findes børneambulatorier, hvor I kan komme og få hjælp. Børn med afføringsproblemer. Deter altid godt at få den rette hjælp.
Din søn er 4 år. Derer sket en del i hans liv. Mor og far bor med deres nye kærester, og han pendler frem og tilbage. Dejligt I voksne har en fint samarbejde, det letter situationen meget. Alligevel skal et lille barn have lang tid til at vænne sig og lære at leve i de forskellige familiesammenhænge.
En 4 årig skal selvfølgelig have tydelige kærlige omsorgsfulde voksne. for at trives bedst muligt.
Jeg vil foreslå jer sammen,uden ham .at lave en liste over hvilke ting han er god til.
Find ud af hvilke ting han selv kan bestemme. Hvis han oplever han aldrig får lov at bestemme, så sætter han hælene i. Tryk avler modtryk.
Juster jeres fælles forventninger, I har forskellige historier med jer, og sikkert forskellige normer for ,hvad børn skal.I et parforhold skal der sevlfølgelighed helst være enighed om opdragelse, alligevel skal han være tryg I mor og far er hans advokater.
Forventer I mon for meget af ham. Han er 4 år. kan sikkert godt tage tøj på, men det tager tid. Han kommer i tanker om en leg, en bog en bil eller andet. Deter helt normalt for en 4 årig.
En 4 årig bliver også indimellem lidt mindre og har brug for hjælp
Han kan ikke huske flere beskeder på en gang. Han skal guides og
Der skal gentages
Han skal have god tid om morgenen, og han skal måske have hjælp. Forbered ham, når der kort tid til I skal du af døren.
En Tavle hvor I med figurer viser dagen vil hjælpe ham, hvad skal ske om morgenen, midt på dagen og om aftenen . Lav gerne en humørtavle, så kan han vise ,hvordan han har det lige den dag.
I har forældrekasketten . Fortæl Hvad I gerne vil have, reducer i kravene, hvis der er for mange og for komplicerede.
Fortæl kærligt hvad I gerne vil have han gør og giv lidt frist.
Fortæl ham ikke alt det, I ikke vil have.
Lige som i respekterer hinanden har han også brug for respekt og blive rummet i sine følelser.Du kan læse nogle artikler om girafsprog på min hjemmeside.
Håber dette kan inspirere. skriv igen, hvis noget skal uddybes.
Held og lykke fortsat med din lille dreng.
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk