Hjælp.. to æu uden æo - ved at gå i panik!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.820 visninger
8 svar
0 synes godt om
25. januar 2016

SanneTB

Kære alle

Som overskriften siger, har vi været igennem to IVF forsøg, som begge er endt uden at have æg, at lægge tilbage.
I første forsøg var der 11 follikler, 4 æg ud, 3 er umodne, og det ene der er, befrugtes, men deler sig for langsomt, så ingen ÆO.
I det andet forsøg var der 15 follikler, 4 æg ved ÆU, 3 er modne nok til befrugtning, men kun et enkelt æg klarer befrugtningen, men denne deler sig unormalt = ingen ÆO igen 
Ekstra Info: Vi er begge 25, jeg har PCOS og min mand fejler intet.

Hvordan kan det være, jeg har så få æg ved ÆU i forhold til antallet af follikler (ved godt det er normalt, at der ikke er æg i alle), men 4 stk ud af 11 og 15?! Det er vel ikke normalt, når man er ung?

Jeg ved pt ikke, hvad jeg skal gøre.. Bliver så skuffet og ked af det hver gang (har tidligere haft 3 IUI-H), og efter nu to nærmest ens forsøg er jeg ved at miste håbet for at blive gravid med mine dumme æg :-(

Hvad vil jeg egentlig med det her indlæg? Jeg vil høre om nogle har været i samme/lignende situation og efterfølgende er blevet gravide?
Hvis jeg har dårlig ægkvalitet - (Ved godt nogle siger, at man ikke selv kan gøre noget for at forbedre ægkvaliteten), men er der slet intet, man kan gøre for, at jeg får flere æg ved ÆU?
Vil prøve ALT!! Ønsker bare SÅ meget nogle flere æg, så jeg kan prøve ÆO. Det er SÅ frusterende ikke at nå længere!!

Håber nogle af jer har nogle positive historier, gode råd, eller blot inputs.

Mvh
En pt knust pige

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. januar 2016

ErDuHerIkkeSnart

Kære du

Det lyder som en benhård omgang. Skuffelsen gang på gang er næsten ikke til at bære, når man er hele behandlings-møllen igennem.

Nej, der er ikke noget du kan gøre for at forbedre dine æg (ud over almindelig sund fornuft - rygning og overvægt er noget skidt i denne forbindelse). Du kan blot passe så godt på dig selv som muligt, og så skal I bede om en samtale med jeres fertilitetslæger omkring mulighederne fremadrettet. Måske har de et bud på hvad det er der går galt - eller hvilke alternativer der findes. Måske skal du skifte hormonpræparat, måske noget helt andet - men det er dét lægerne skal hjælpe med at vurdere.

Rigtig meget held og lykke med det hele.

Anmeld Citér

25. januar 2016

esioul

SanneTB skriver:

Kære alle

Som overskriften siger, har vi været igennem to IVF forsøg, som begge er endt uden at have æg, at lægge tilbage.
I første forsøg var der 11 follikler, 4 æg ud, 3 er umodne, og det ene der er, befrugtes, men deler sig for langsomt, så ingen ÆO.
I det andet forsøg var der 15 follikler, 4 æg ved ÆU, 3 er modne nok til befrugtning, men kun et enkelt æg klarer befrugtningen, men denne deler sig unormalt = ingen ÆO igen 
Ekstra Info: Vi er begge 25, jeg har PCOS og min mand fejler intet.

Hvordan kan det være, jeg har så få æg ved ÆU i forhold til antallet af follikler (ved godt det er normalt, at der ikke er æg i alle), men 4 stk ud af 11 og 15?! Det er vel ikke normalt, når man er ung?

Jeg ved pt ikke, hvad jeg skal gøre.. Bliver så skuffet og ked af det hver gang (har tidligere haft 3 IUI-H), og efter nu to nærmest ens forsøg er jeg ved at miste håbet for at blive gravid med mine dumme æg :-(

Hvad vil jeg egentlig med det her indlæg? Jeg vil høre om nogle har været i samme/lignende situation og efterfølgende er blevet gravide?
Hvis jeg har dårlig ægkvalitet - (Ved godt nogle siger, at man ikke selv kan gøre noget for at forbedre ægkvaliteten), men er der slet intet, man kan gøre for, at jeg får flere æg ved ÆU?
Vil prøve ALT!! Ønsker bare SÅ meget nogle flere æg, så jeg kan prøve ÆO. Det er SÅ frusterende ikke at nå længere!!

Håber nogle af jer har nogle positive historier, gode råd, eller blot inputs.

Mvh
En pt knust pige

Har i prøvet forskellige hormon præparater?  

Anmeld Citér

25. januar 2016

SanneTB

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Kære du

Det lyder som en benhård omgang. Skuffelsen gang på gang er næsten ikke til at bære, når man er hele behandlings-møllen igennem.

Nej, der er ikke noget du kan gøre for at forbedre dine æg (ud over almindelig sund fornuft - rygning og overvægt er noget skidt i denne forbindelse). Du kan blot passe så godt på dig selv som muligt, og så skal I bede om en samtale med jeres fertilitetslæger omkring mulighederne fremadrettet. Måske har de et bud på hvad det er der går galt - eller hvilke alternativer der findes. Måske skal du skifte hormonpræparat, måske noget helt andet - men det er dét lægerne skal hjælpe med at vurdere.

Rigtig meget held og lykke med det hele.

Tak for svar.  Nej, den ene skuffelse efter den anden er slet ikke til at være og gør det svært at bevare en positiv tankegang!  ��

Jeg er normalvægtig, ikke-ryger og spiser for det meste sundt. Vi har en samtale med lægen den 2/2, så håber virkelig han har noget godt at sige, og kan give noget håb igen. Sidst ændrede han på den ægmodnende sprøjte i håb om at modne æggene bedre. 

Hvor er det ærgerligt man intet rigtig selv kan gøre ved ægkvaliten! �� 

Anmeld Citér

25. januar 2016

SanneTB

esioul skriver:

Har i prøvet forskellige hormon præparater?  

Jeg har begge fået Menopur i 8 dage. Suppleret med Orgulatran 0,25 mg om morgen i 5 dage med start på 6. dagen. Ved første forsøg fik jeg Suprefact som ægmodnende sprøjte, men da det ikke modnede mere end et æg blev det ændret til andet forsøg. Der fik jeg i stedet for 5000 ie Pregnyl. Men det virkede heller ikke til, at der var stor succes ved det. 

Men kan de gøre noget på klinikken for at få flere æg? Måske et dumt spørgsmål..

Anmeld Citér

25. januar 2016

esioul

SanneTB skriver:

Jeg har begge fået Menopur i 8 dage. Suppleret med Orgulatran 0,25 mg om morgen i 5 dage med start på 6. dagen. Ved første forsøg fik jeg Suprefact som ægmodnende sprøjte, men da det ikke modnede mere end et æg blev det ændret til andet forsøg. Der fik jeg i stedet for 5000 ie Pregnyl. Men det virkede heller ikke til, at der var stor succes ved det. 

Men kan de gøre noget på klinikken for at få flere æg? Måske et dumt spørgsmål..

Der er jo forskel på hvordan man reagerer på hormonerne. Synes du skal snakke med klinikken om at prøve noget andet end menopur. 

Anmeld Citér

25. januar 2016

Mille:)

Hej

vi har heller ikke prøvet en ÆO 

vi har været igennem 8 IUI og 4 IVF og skal nu prøve ICSI...

jeg laver mange ægblærer, men der er ikke mange æg i dem... Så vi har fået 1, 5, 7 og 4 æg ud... Alle har delt sig forkerte... Og nogle har været umodne...  Ved vores forsøg nr 3 fik jeg pergovesis som har noget ekstra hormon som gør at man producerer flere æg...

nu skal vi til vores 5 forsøg hvor de igen vil prøve med pergovesis da det er det medicin der har givet flest modne æg (7 ved mig) men de vil så prøve med ICSI denne gang for at se om det har en betydning for at æggene deler sig bedre...

jeg forstår udmærket din frustration... Men tag en god snak med lægen når i skal derhen og hør dem af om mulighederne  de kan gøre mange forskellige ting og justere på forskellige ting for at se om det ikke giver bedre resultater...

rigtig meget held og lykke

ps. Du er velkommen til at skrive hvis du har behov for at snakke 

Anmeld Citér

27. januar 2016

Tex

Hej SanneTB

Ja, ægudtagning uden æg til oplægning er det værste!! Jeg var fuldstændig knust første gang, når man nu får at vide, at kun 5-10% ikke har æg til oplægning...

Vi er i nogenlunde samme situation som jer: har haft 3 ICSI (pga nedsat sædkvalitet) med 10-17 æg ud hver gang, men kun 4-6 modne æg og kun et enkelt der overlevede 3.-5. dagen til oplægning ved et forsøg (lang protokol)...

Vi har prøvet både lang og kort protokol med forskellig medicin men nogenlunde samme resultat.

Vores nye plan er at fortsætte 1-2 dage længere før jeg tager ægløsningssprøjten og på den måde håber vi, at flere af de umodne æg bliver modne og forhåbentligt også bedre bliver befrugtede og så højere dosis medicin fra starten af mhp. at rekruttere flere æg fra starten af (ved ikke om det hjælper, men det giver mening i mit hoved og i første forsøg fik jeg feks. kun menopur 112 ie, hvilket jeg tror er en ret lav dosis).

Hvor store har dine æg været ved ægudtagning (eller sidste scanning før ægløsningssprøjten)?

Sidst jeg spurgte fik jeg at vide, at der skulle være 3 æg på 17 mm når sprøjten tages. Jeg har læst mindst et æg på 20 mm eller 3 æg på 18 mm...og nogle skriver at de bare skal have lidt længere tid/være lidt større end andre - så det kan være, at det er løsningen for os at vente lidt med ægløsningssprøjten:-)

Anmeld Citér

27. januar 2016

SanneTB

Mille:) skriver:

Hej

vi har heller ikke prøvet en ÆO 

vi har været igennem 8 IUI og 4 IVF og skal nu prøve ICSI...

jeg laver mange ægblærer, men der er ikke mange æg i dem... Så vi har fået 1, 5, 7 og 4 æg ud... Alle har delt sig forkerte... Og nogle har været umodne...  Ved vores forsøg nr 3 fik jeg pergovesis som har noget ekstra hormon som gør at man producerer flere æg...

nu skal vi til vores 5 forsøg hvor de igen vil prøve med pergovesis da det er det medicin der har givet flest modne æg (7 ved mig) men de vil så prøve med ICSI denne gang for at se om det har en betydning for at æggene deler sig bedre...

jeg forstår udmærket din frustration... Men tag en god snak med lægen når i skal derhen og hør dem af om mulighederne  de kan gøre mange forskellige ting og justere på forskellige ting for at se om det ikke giver bedre resultater...

rigtig meget held og lykke

ps. Du er velkommen til at skrive hvis du har behov for at snakke 

Øv, er ked af at høre i heller ikke har prøvet en ÆO endnu  I har også været meget igennem med flere forsøg. 

Det lyder lidt ligesom mig - jeg laver også fint med ægblærer. Det er også æggene det er for få af - specielt når de der er der så ikke duer. Jeg fik slet ikke nævnt, at det ene æg som begge gange er blevet befrugtet faktisk var ved ICSI (de valgte den metode pga. de få modne æg), men det delte de sig forkert ved os  Håber i har bedre held med det! 

Pergovesis lyder da som en god mulighed at prøve, hvis det kan give flere æg og så endda modne flere. Det vil jeg prøve at nævne til samtalen på tirsdag.

Tusind tak for dit svar - det var dejligt og gav mig ekstra håb  Jeg skal huske at skrive,  hvis jeg får behov. 

Rigtig meget held og lykke til dig også!!! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.