Studerende, barsel, dagpenge mm. hjælp!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

494 visninger
1 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
25. januar 2016

Anonym trådstarter

Hejsa

Jeg er super forvirret over, hvordan og hvorledes min barsel kommer til at foregå - økonomisk set.

Jeg er klar over, at jeg får 12 barsels-klip, som jeg selv vælge hvornår jeg vil have udbetalt.

Så langt så godt!

Min kæreste og jeg bor sammen, men er ikke gift - så første spørgsmål lyder på, om jeg får mere i SU i forbindelse med familie forøgelse, eller om det uændret vil fortsætte som nu?

Derudover, så arbejder jeg også deltid nu, og har også mulighed for at nå op på de timer det kræver, før man kan søge om barsels dagpenge. Men som jeg forstår det, er det umiddelbart ikke ret meget man får (halvdelen af den løn man plejer at få).

Og i og med, at jeg er usikker på om jeg opsiger min stilling, så ved jeg heller ikke, om jeg skal søge dagpengene ved kommunen, eller om jeg skal gøre det via min a-kasse?

Grunden til min forvirring er, at jeg er usikker på om jeg skal holde et halv eller et helt års barsel - da jeg først går på barsel mere eller mindre på min terminsdato.

Den umiddelbare plan var, kun at holde 6 måneders barsel og få de 12 klip udbetalt der (dobbelt).

Men hvis jeg kan søge barsels dagpenge som tilskud til SU'en (og hvis jeg evt. får mere i SU end nu), så vil jeg kun have 1 klip udbetalt om måneden, og evt. have muligheden for at forlænge min barsel med 6 måneder (så jeg holder et helt år) hvis jeg føler at det er nødvendigt.  

Jeg er klar over at ovenstående er lidt forvirret skrevet, men hold nu op hvor er jeg ikke ret klog på det område

Jeg håber derfor at der er et klogt hoved på siden, som kan forstå hvad jeg mener, og evt. kender svaret på mine mange spørgsmål

Jeg takker i hvert fald på forhånd!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. januar 2016

Anonym

Du får ikke mere Su fordi du får barn når du er samboende....

Su er  knap 6000 før skat... Også når du har født...

Du får 12 klip men husk du ikke modtager alm Su samtidig så et klip svare til alm Su...

Du kan få lidt ekstra hvis i begge er studerende.... 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.