HJÆLP. Jer med skolebørn!
Jeg har idag været til åbent hus på den skole som ligger nærmest vores hjem, og jeg havde egentlig regnet med at skrive min søn op til denne. Men efter mødet føler jeg det bare ikke. Jeg havde ikke den der aha oplevelse af at HER skal mit barn bare gå i skole. Er måske farvet af at det alle dage har været noget gammelt lort, og at mine søskende som har gået der/går der har fortalt diverse skrækhistorier som ingen varme om vinteren, punkterede vinduer og klamme gamle møbler. Den skal renoveres de kommende år, og det taler heller ikke for at hans første par skoleår bliver i byggerod.. Denne skole er ikke engang vores distriktsskole, jeg overvejede den udelukkende fordi den ligger tættest på, og han derfor selv ville kunne cykle allerede fra børnehaveklassen.
Den skole vi i princippet hører til ligger langt væk (3 kilometer på cykel er langt for små ben) og vejen derned går gennem centrum og trælse rundkørsler, og den vej vil han ikke kunne cykle selv før i 4-5 klasse. Desuden er den under renovering, så i 1. og muligvis også 2. klasse skal han gå et helt andet sted, indtil bygningerne står klar.
Jeg er nu ude i at skrive ham op til en helt 3. skole, som ligger lige så langt væk som distriktsskolen (2,5-3 km), men tæt på hvor jeg selv (efter planen) skal studere fra september, så vi kan følges på cykel det meste af vejen, og/eller jeg nemt ville kunne smide ham af ved skolen i bil, indtil han bliver stor nok til selv af cykle. Denne skole overvejer jeg udelukkende grundet det fantastiske ry, plus at han kommer til at gå på en skole i god stand, uden at skulle flytte skole midt i forløbet.
Mit egentlige spørgsmål: ER det så vigtigt for børnene at kunne cykle selv i de små klasser? Jeg kan huske jeg var så DØD misundelig, især om vinteren, på de børn der blev kørt i skole. Men ok jeg var også jordens dovneste unge
Hvad ville i vælge? FØJ jeg synes det er svært Jeg har ingen i omgangskredsen jeg kan spørge om råd, så jer med skolebørn som har været inde i det et par år (og andre som mener de kan give et besyv med) jeg vil gerne vide hvad i tænker.
Anmeld
Citér