Skolevalg - hjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.105 visninger
8 svar
3 synes godt om
18. januar 2016

LouiseEm

HJÆLP. Jer med skolebørn!

Jeg har idag været til åbent hus på den skole som ligger nærmest vores hjem, og jeg havde egentlig regnet med at skrive min søn op til denne. Men efter mødet føler jeg det bare ikke. Jeg havde ikke den der aha oplevelse af at HER skal mit barn bare gå i skole. Er måske farvet af at det alle dage har været noget gammelt lort, og at mine søskende som har gået der/går der har fortalt diverse skrækhistorier som ingen varme om vinteren, punkterede vinduer og klamme gamle møbler. Den skal renoveres de kommende år, og det taler heller ikke for at hans første par skoleår bliver i byggerod.. Denne skole er ikke engang vores distriktsskole, jeg overvejede den udelukkende fordi den ligger tættest på, og han derfor selv ville kunne cykle allerede fra børnehaveklassen.

Den skole vi i princippet hører til ligger langt væk (3 kilometer på cykel er langt for små ben) og vejen derned går gennem centrum og trælse rundkørsler, og den vej vil han ikke kunne cykle selv før i 4-5 klasse. Desuden er den under renovering, så i 1. og muligvis også 2. klasse skal han gå et helt andet sted, indtil bygningerne står klar.

Jeg er nu ude i at skrive ham op til en helt 3. skole, som ligger lige så langt væk som distriktsskolen (2,5-3 km), men tæt på hvor jeg selv (efter planen) skal studere fra september, så vi kan følges på cykel det meste af vejen, og/eller jeg nemt ville kunne smide ham af ved skolen i bil, indtil han bliver stor nok til selv af cykle. Denne skole overvejer jeg udelukkende grundet det fantastiske ry, plus at han kommer til at gå på en skole i god stand, uden at skulle flytte skole midt i forløbet. 

Mit egentlige spørgsmål: ER det så vigtigt for børnene at kunne cykle selv i de små klasser? Jeg kan huske jeg var så DØD misundelig, især om vinteren, på de børn der blev kørt i skole. Men ok jeg var også jordens dovneste unge

Hvad ville i vælge? FØJ jeg synes det er svært �� Jeg har ingen i omgangskredsen jeg kan spørge om råd, så jer med skolebørn som har været inde i det et par år (og andre som mener de kan give et besyv med) jeg vil gerne vide hvad i tænker.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. januar 2016

Bshizzle

Der er mange ting der spiller ind i sådan et valg 

I vores tilfælde... Da bor vi 10 min i bil fra den skole min store dreng går på (og den mindste søn's BH). 

Simpelhen af den grund at jeg heller ikke havde lyst til at rykke ham i sin tid da vi flyttede ud af centrum. 

Men osse fordi at jeg fik den 'Aha' oplevelse da vi var rundt og se skolen. 

Den var slet ikke nyrenoverede og de sad ved gamle borde/stole, væggene var ik for kønne og manglede maling hist og her.. men dette gjorde ikke at jeg blev skræmt af den. 

Jeg havde hørt fra andre som osse har børn der eller selv har gået der, at det var en god skole.

Jeg kunne dengang ha valgt en anden skole som lå 600 meter fra vores hjem, men for mig var det vigtigt at skolen havde et godt ry og man fik en god oplevelse, 

Ja.. Eftersom vi bor ude af centrum nu, så ville jeg med glæde gerne køre den ekstra omvej for at aflever børn. 

DOG... Her til efter sommerferien, da stopper tiden for SFO. Dvs sønnen skal selv finde hjem efter skole med 10 min på gåben til bussen og endnu 10 min gåben fra bussen og hjem. 

Denne tid skal jeg lige 'sluge' eftersom vi ikke er hjemme når han kommer hjem, så arbejder på en løsning og ideer. (Eftersom der ikke er noget der hedder Klubben som jeg gjorde i min tid)  

mit it råd er.. Undersøg div skolder for deres ry, behandling og hvad de ellers kan tilbyde. 

Anmeld Citér

18. januar 2016

LouiseEm

Bshizzle skriver:

Der er mange ting der spiller ind i sådan et valg 

I vores tilfælde... Da bor vi 10 min i bil fra den skole min store dreng går på (og den mindste søn's BH). 

Simpelhen af den grund at jeg heller ikke havde lyst til at rykke ham i sin tid da vi flyttede ud af centrum. 

Men osse fordi at jeg fik den 'Aha' oplevelse da vi var rundt og se skolen. 

Den var slet ikke nyrenoverede og de sad ved gamle borde/stole, væggene var ik for kønne og manglede maling hist og her.. men dette gjorde ikke at jeg blev skræmt af den. 

Jeg havde hørt fra andre som osse har børn der eller selv har gået der, at det var en god skole.

Jeg kunne dengang ha valgt en anden skole som lå 600 meter fra vores hjem, men for mig var det vigtigt at skolen havde et godt ry og man fik en god oplevelse, 

Ja.. Eftersom vi bor ude af centrum nu, så ville jeg med glæde gerne køre den ekstra omvej for at aflever børn. 

DOG... Her til efter sommerferien, da stopper tiden for SFO. Dvs sønnen skal selv finde hjem efter skole med 10 min på gåben til bussen og endnu 10 min gåben fra bussen og hjem. 

Denne tid skal jeg lige 'sluge' eftersom vi ikke er hjemme når han kommer hjem, så arbejder på en løsning og ideer. (Eftersom der ikke er noget der hedder Klubben som jeg gjorde i min tid)  

mit it råd er.. Undersøg div skolder for deres ry, behandling og hvad de ellers kan tilbyde. 

Tak for svar  Jeg er også påpasselig med at vælge skole efter hvor tæt på vi bor - for jeg kan ikke garantere at vi ikke flytter et andet sted hen i byen om nogle år. Jeg tager til åbent hus imorgen på den skole jeg overvejer mest, og så må jeg mærke efter imorgen aften hvad jeg føler. Tror jeg skal indskrive ham senest på fredag. Øj det er en stor beslutning 

Anmeld Citér

18. januar 2016

Roselil

Profilbillede for Roselil
LouiseEm skriver:

Jeg har idag været til åbent hus på den skole som ligger nærmest vores hjem, og jeg havde egentlig regnet med at skrive min søn op til denne. Men efter mødet føler jeg det bare ikke. Jeg havde ikke den der aha oplevelse af at HER skal mit barn bare gå i skole. Er måske farvet af at det alle dage har været noget gammelt lort, og at mine søskende som har gået der/går der har fortalt diverse skrækhistorier som ingen varme om vinteren, punkterede vinduer og klamme gamle møbler. Den skal renoveres de kommende år, og det taler heller ikke for at hans første par skoleår bliver i byggerod.. Denne skole er ikke engang vores distriktsskole, jeg overvejede den udelukkende fordi den ligger tættest på, og han derfor selv ville kunne cykle allerede fra børnehaveklassen.

Den skole vi i princippet hører til ligger langt væk (3 kilometer på cykel er langt for små ben) og vejen derned går gennem centrum og trælse rundkørsler, og den vej vil han ikke kunne cykle selv før i 4-5 klasse. Desuden er den under renovering, så i 1. og muligvis også 2. klasse skal han gå et helt andet sted, indtil bygningerne står klar.

Jeg er nu ude i at skrive ham op til en helt 3. skole, som ligger lige så langt væk som distriktsskolen (2,5-3 km), men tæt på hvor jeg selv (efter planen) skal studere fra september, så vi kan følges på cykel det meste af vejen, og/eller jeg nemt ville kunne smide ham af ved skolen i bil, indtil han bliver stor nok til selv af cykle. Denne skole overvejer jeg udelukkende grundet det fantastiske ry, plus at han kommer til at gå på en skole i god stand, uden at skulle flytte skole midt i forløbet. 

Mit egentlige spørgsmål: ER det så vigtigt for børnene at kunne cykle selv i de små klasser? Jeg kan huske jeg var så DØD misundelig, især om vinteren, på de børn der blev kørt i skole. Men ok jeg var også jordens dovneste unge

Hvad ville i vælge? FØJ jeg synes det er svært �� Jeg har ingen i omgangskredsen jeg kan spørge om råd, så jer med skolebørn som har været inde i det et par år (og andre som mener de kan give et besyv med) jeg vil gerne vide hvad i tænker.

Jeg ville først og fremmest vælge det sted som virkede bedst fagligt og mest trygt for barnet. Endvidere ville jeg tage hensyn til om gode kammerater skulle gå det samme sted og så ikke mindst beliggenheden. Men synes afstanden mest betyder noget hvis det er mest praktisk for dig som forælder ikke at skulle aflevere i flere år.

Anmeld Citér

19. januar 2016

lineog4

Hmm ville gerne sige man skal se på skolen og dens faglighed - men hvordan pokker gør man egentlig det? På karaktererne eller...? 

Skal man så basere det på mavefornemmelse og hvor får man den fra, fra den leder der er bedst til at tale for sig eller...? Ideelt er det hvis man kender nogle der har børn på alle skolerne og man kan høre lidt til hverdagen. Som eksempel kan jeg tage den skole jeg arbejder på og den mine børn går på. Spurgte man aktørerne på "min" skole ville man nok høre om mangfoldigheden (som en styrkeside), lærere der nogle gange bruger for meget tid på at fange alle både elever og forældre men det jo også er tegn på entusiasme. Man vil nok høre om at anderledes er er begreb vi ikke bruger for det er vi bare alle sammen, om en masse kunst på gangene, fokus på bevægelse (tidligere idrætsskole), mange pædagogiske og didaktiske "eksperimenter" fx en udskole hvor klasser er ophævet. Kan man se det hvis man besøger os - nej der er vi vist bar en slidt 70'er skole. 

Mine børns skole, ry som faglig god, en tilvalgsskole som får cirka en klasse pr årgang uden for distriktet. iPad til alle elever, smartboard i alle klasserne. Men en mere "traditionel" skole med undervisning, lærebogssystemer, 26-28 elever i klassen. Når de taler uro, så synes jeg de piber  når de fortæller om der ene udfordrede barn i klassen, tænker jeg på vores 10  knapt så meget plads til at være anderledes. Og en fantastisk SFO. Ville jeg kunne se det på en rundvisning? Nej der ville jeg bare se en gammel skole dog med en fed legeplads. 

Hvor ville jeg få den bedste mavefornemmelse - aner det ikke. 

Så er der det med det geografiske. Jeg gik selv på en skole hvor jeg boede tæt på og alle andre boede langt væk (det var en fravalgsskole) og jeg har altid misundt dem der boede tæt på deres klassekammerater så man bare lige kunne smutte over. Bor man fx i rækkehuskvarter, villakvarter, socialboligyggeri som de på min skole så kan jeg se en samhørighed som er fantastisk, hvor man lige er samme 5 minutter her og der.

mine børn går i byens centrum skole, og eleverne er spredt geografisk meget ud (også fordi det er en tilvalgsskole) og det gør det med lige at smutte hen og lege ikke sker på samme måde. Så det ville jeg overveje: de der bor tæt på os med børn i samme alder, hvor går de i skole? 

Anmeld Citér

19. januar 2016

modesty

LouiseEm skriver:

Jeg ville så absolut vælge den bedste skole. Det ville slet ikke spille en rolle for mig om han kunne cykle selv eller ej, eller hvornår.

Anmeld Citér

19. januar 2016

(august)

Vi har lige valgt skole til vores ældste og det blev ud fra hvad forældre i børnehaven med større børn kunne fortælle om de to skoler i området også det mest vigtige vores mavefornemmelse. Derefter skal man nok finde ud af logistikken. 

Anmeld Citér

19. januar 2016

Carina:-)

Her gik vi efter friskole 

Vi har en friskole  2 gader væk ,men den tiltalte os ikke da vi skulle ud og vælge

Så vi valgte en der ligger 3 km væk og kører vores børn frem og tilbage.

Her var det vigtigt at finde en som havde de værdier som vi har 

Som tiltalte os både fagligt men også socialt og kiggede slet ikke på afstand.

Så ja jeg ville vælge udfra hvad jeg synes om skolen og ikke om den lå i gåafstand.

Anmeld Citér

19. januar 2016

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller

Min datter går i skole 25 km væk - dvs hun aldrig selv kan tage i skole men skal køres hver vej. Min søn starter på samme skole til september. 

Jeg valgte den skole, da det er en lille skole med små klasser, der er god tid til hver enkelt elev, og de bruger mindst halvdelen af dagen udenfor i skoven. Derudover går min datters bedste veninde også der, så hun var ikke helt alene, da hun startede. Jeg deler kørsel med tre andre forældre, så kører 4-5 ture om ugen. 

For mig var det vigtigere, at det var en sådan skole, end en der lå tæt på os (vi har tre skoler inden for en radius af to km). 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.