Brug for hjælp/råd om evt. huskøb.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

755 visninger
7 svar
1 synes godt om
18. januar 2016

Anonym trådstarter

vi sidder i den situation, at vi gerne vil flytte tilbage til Sjælland fra Jylland, her når vi når sommeren eller evt før. 

Vores situation er den at min kæreste er selvstændig (dvs lønnen kan variere lidt) og jeg er færdig uddannet til sommer, med en uddannelse med lav ledighed, men ellers vil det være dagpenge dimmitent sats jeg kan få. 

Vi ville rigtig gerne købe et hus, da vi det sidste år har haft usikkerhed nok i vores liv mht boligsituationen. 

Vi ved det ville være klogest at vente med at spørge banken til jeg har fast job, men det vil betyde at vi til sommer skal starte med at bo til leje, og vores søn så skal gå i en børnehave, og når/hvis vi får lov at købe, så endnu engang skal skifte (han har allerede nu på et år gået i to BH) jeg ville være SÅ ked af at skulle flytte ham alt for mange gange. Men vi kan jo ikke være sikker på at få en lejebolig i samme område som et kommende hus. 

Er der andre der har købt hus under samme betingelser som os? 

Hvad kan vi forvente af bankerne? Altså vil de bare sige:kom tilbage når du har fast job?

Skal man være sin bank "tro"? Eller er det okay at spørge nogle forskellige?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. januar 2016

Heksemutter

Jeg tror det kommer helt an på, hvilket område/prisklasse i kigger hus i, og hvor meget din kæreste tjener - selvom det varierer, er der jo stor forskel på om gennemsnittet er 20.000 eller 50.000 om måneden. Min kæreste er også selvstændig med svingende indtægt, og der kiggede de på den sidste årsopgørelse fra skat og det nyeste regnskab i virksomheden.

I forhold til bank, så tror jeg det er meget forskelligt. Vi havde bedst lånemuligheder i vores egen bank, jeg tror det gav noget goodwill at de kendte os, og vidste at vi altid betaler vores ting til tiden - også de måneder hvor min kæreste ikke har tjent så meget.

Anmeld Citér

18. januar 2016

Anonym trådstarter

Heksemutter skriver:

Jeg tror det kommer helt an på, hvilket område/prisklasse i kigger hus i, og hvor meget din kæreste tjener - selvom det varierer, er der jo stor forskel på om gennemsnittet er 20.000 eller 50.000 om måneden. Min kæreste er også selvstændig med svingende indtægt, og der kiggede de på den sidste årsopgørelse fra skat og det nyeste regnskab i virksomheden.

I forhold til bank, så tror jeg det er meget forskelligt. Vi havde bedst lånemuligheder i vores egen bank, jeg tror det gav noget goodwill at de kendte os, og vidste at vi altid betaler vores ting til tiden - også de måneder hvor min kæreste ikke har tjent så meget.

Kigger de på hvor meget firmaet har tjent eller hvordan?

for det sidste år har han kun hevet 150.000 kr ud til sig selv. Altså som løn til ham. Han har kun hevet ud hvad der lige præcis var behov for, og langt fra hvad han egentlig kunne have gjort. Så hans løn er derfor rigtig svær at sætte tal på. 

Får jeg job til sommer vil jeg som minimum tjene 25.000 før skat. 

De huse (små landejendomme) vi kigger på, ligger på 2.000.000 +/- et par hudrede. 

Anmeld Citér

18. januar 2016

Mom

Profilbillede for Mom

Nu ved jeg ikke hvad jeres opsparing er, men de nye regler siger at man selv skal have 5% af købssummen sparet op.

(Jeg mener det er 5%, I andre ret mig gerne hvis jeg tager fejl).

Dertil ser de fleste banker at man skal have 5.000 kr pr voksen og 2.500 kr pr barn til rådighed pr mdr efter alle faste udgifter er betalt.

Anmeld Citér

18. januar 2016

Augustmama

Vi tog i banken og spurgte hvad mulighederne var hvis vi fik fast arbejde begge to. (vi er begge studerende) 

Hun lagde budget og regnede alt ud for os. 

Og vi ved godt hvilket hus vi skal købe da det er familie hus. Og hun sagde, når vi havde sparet 70.000 sammen kunne vi købe huset for 1.400,000  

så hvis jeg var jer, ville jeg tage i banken og høre hvad jeres muligheder var både som begge i fast arbejde, og som 1 fast og 1 på dagpenge 

Evt flere banker hvis ikke i er glade og tætte med jeres nuværende bank 

Anmeld Citér

18. januar 2016

God-mor

Anonym skriver:

Kigger de på hvor meget firmaet har tjent eller hvordan?

for det sidste år har han kun hevet 150.000 kr ud til sig selv. Altså som løn til ham. Han har kun hevet ud hvad der lige præcis var behov for, og langt fra hvad han egentlig kunne have gjort. Så hans løn er derfor rigtig svær at sætte tal på. 

Får jeg job til sommer vil jeg som minimum tjene 25.000 før skat. 

De huse (små landejendomme) vi kigger på, ligger på 2.000.000 +/- et par hudrede. 

Som en anden skriver så skal i have 5% af købesummen selv og lægge i udbetaling. Derudover tror jeg det bliver lidt svært at låne 2 mil. når din kæreste har tjent 150.000 sidste år (kan se det er det han har hevet ud til sig selv), og det er ikke meget. Jeg tror jeres chancer er bedre når du er i fast arbejde og de kan se, at i har en stabil indtjening. Men forhør jer i nogle forskellige banker. Vi købte hus i december, og vi valgte en anden bank end den vi havde, da de gav en bedre rådgivning iflg os, og en lavere rente. Held og lykke med det hele

Anmeld Citér

18. januar 2016

Anonym trådstarter

God-mor skriver:

Som en anden skriver så skal i have 5% af købesummen selv og lægge i udbetaling. Derudover tror jeg det bliver lidt svært at låne 2 mil. når din kæreste har tjent 150.000 sidste år (kan se det er det han har hevet ud til sig selv), og det er ikke meget. Jeg tror jeres chancer er bedre når du er i fast arbejde og de kan se, at i har en stabil indtjening. Men forhør jer i nogle forskellige banker. Vi købte hus i december, og vi valgte en anden bank end den vi havde, da de gav en bedre rådgivning iflg os, og en lavere rente. Held og lykke med det hele

Vi har gode opsparinger, og andre værdier. Vi har prøvet at taste ind på de forskellige hjemmesider, hvad man kan låne for. Der havde vi naturligvis sat hans løn lidt højere, da det sagtens ville kunne lade sig gøre. 

De fleste sider sagde 2,6 mill, og så har vi trukket en god slat væk, da vi godt ved at det er med forbehold for diverse ting. 

Men ja, vi bør nok bare få et møde i banken og høre hvad vores muligheder er. 

Tak for hjælpen

Anmeld Citér

18. januar 2016

Anonym trådstarter

Tak for rådene alle sammen. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.