Kære du.
Angsten forbundet med ny graviditet, når man har været traumatiske forløb igennem kan være rigtig svær at håndtere. Dels er meget af det jo ikke rationelt, dels er man glad og dels er det til tider meget svært for omverdenen at forstå at man ikke bare er glad - nu er der jo "ovre" i deres øjne.
Din hjerne er ved at rydde op i alt det der er sket. Den bearbejdning tager tid og løses ikke nødvendigvis af en ny graviditet - ikke med det samme i hvert fald. Man kan godt være glad og angst samtidig, selvom det ikke udadtil giver mening. Se igennem fingre med de velmenende "det skal nok gå" og "sådan er det jo at blive mor"...
Mit bedste råd er at lade tiden arbejde for dig og at tale om og acceptere at dine følelser er som de er lige nu. Det bliver måske bedre med tiden, eller måske bliver det en del af din måde at være gravid på. Begge dele er ok.
Jeg er i 30. uge efter 3 GUL og en MA. Jeg har det godt - bedre end jeg havde turde håbe. Men jeg "sørger" også stadig over alt det vi har været igennem, for at nå hertil. Alt det vi mistede undervejs. Og ja, jeg er også stadig bange for at miste igen. På samme måde som at en person der har været alvorligt syg, nok aldrig helt vil holde op med at frygte et tilbagefald.
Tal evt. med din jordemoder om det. Der er god hjælp at hente i "systemet", hvis man fanger en af dem med forstand på gravide med "kompliceret" historik.
De bedste tanker til dig.
Signe
Anmeld
Citér