sprog vanskeligheder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

481 visninger
6 svar
2 synes godt om
17. januar 2016

hannetheis

Profilbillede for hannetheis

min søn har svært ved at sige r og k

han bruger sin tunge ekstremt meget og får derfor ikke sagt de bogstaver rigtig.

eller det vil sige nogle ord kan han godt sige med de bogstaver.

før jul havde han det også med h og f men det var lidt som om det bare var en dårlig vane fra babysprog/startsprog så der er ikke noget problem mere.

vi vil have ham til en tale pæd men det tager jo tid i en inst.

nogle gode råd til hvordan vi selv kan hjælpe ham med at sige de bogstaver rigtig.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. januar 2016

Valle81

Samme problem havde min mands søn, dog var to også en problem, en ko blev til to��

Han gik til talepædagog via børnehaven, og vores hjemmearbejde var, at han skulle udtale bogstaverne med en slikkepind placeret på tungen. Det er noget med, at tungen ryger for meget op i ganen, når de siger bestemte bogstaverm og slikkepinden hjælper med at afhjælpe dette.

Det gik faktisk meget hurtigt med at han lærte det��

Anmeld Citér

17. januar 2016

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
Valle81 skriver:

Samme problem havde min mands søn, dog var to også en problem, en ko blev til to��

Han gik til talepædagog via børnehaven, og vores hjemmearbejde var, at han skulle udtale bogstaverne med en slikkepind placeret på tungen. Det er noget med, at tungen ryger for meget op i ganen, når de siger bestemte bogstaverm og slikkepinden hjælper med at afhjælpe dette.

Det gik faktisk meget hurtigt med at han lærte det��

det er lige det der er hans problem.

vi må ud og købe slikkepinde.

Anmeld Citér

17. januar 2016

Tip!

Min søn gjorde det også som lille.. Han kunne ikke sige k. 

Så delte jeg ordet op, og sagde k først og niv bagefter. (Kniv, Kenneth, ko, køre) Så fik han en sammenhæng mellem bogstaverne, og der gik ikke længe, så snakkede han helt "rent".. 

Anmeld Citér

17. januar 2016

Happiness

Det er også en god ide at lave lidt mundmotorik med ham. Det har rigtig meget at sige, i forhold til udtalen. 

Fx. sid med et spejl og spørg ham om han kan ramme næsen med tungen, og derefter hagen, kinderne osv.... Evt. "kan du presse tungen op i ganen" og alle mulige øvelser hvor han får styrket muskulaturen i munden.

SÅ bed ham om at gabe høøøøjt op, lave suuur mund, og glaaad mund, osv.... Lav det til en leg.

Og så kan det hjælpe at synge bogstavlyden. Fx. "må jeg høre dig sige: k-k-k-k-kåååååååå", og "rrrrrr-raaaaaaa". (det er svært at skrive, men håber du forstår hvad jeg mener ) Og som en anden nævner del ordet op, og overdriv med K/R lyden. 

Lav "kims leg" kun med ting der starter med et "K" og bagefter "R". Start evt med et bogstav af gangen. 

Hilsen en sprogpædagog og mor til en dreng med forsinket udtale

Anmeld Citér

17. januar 2016

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Hapiness har skrevet en masse gode forslag - det eneste jeg har at tilføje er at du kan lave dit eget huskespil med billeder af ting der starter med k eller r. Det samme kan du gøre med billedlotteri

og så kan I læse pixi bøger med k og r 

Anmeld Citér

18. januar 2016

serinasmor

Serina havde samme taleproblem for 1,5 år siden ...

K, G og R var problemet ... 

K blev til t

G blev til d

Og r blev til forskellige bogstaver 

Her har slikkepinde tricket (også bare med en finger ) været i brug 

Vi lavede også huskespil (husk 7 ting under viskestykke ) som tilfældigvis alle var med K eller g fx gravko , ko, kop, krone, ged, kalv osv 

Vi lavede gentag efter mig lege med fjollede lyde fx DaDaDa KoKoKoKo GimiGimiGimi 

Vi gentog ordet (rigtigt) med en sætning når hun havde sagt et forkert

Og serina gik til talepædagog  

R kom nærmest ad sig selv men resten tog nok et års tid 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.