Eksperthjælp: Problemer med amning og supplering

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.214 visninger
1 svar
0 synes godt om
15. januar 2016

Catrine Hansen

Jeg har meget svært ved at amme og lige ved at give op. Min søn er otte uger og der har været problemer fra dag 1. Efter en hård fødsel var jeg indlagt. Her prøvede vi igen og igen at proppe mkn brystvorte i munden på ham. Vi endte med at få han til at amme med en ammebrik. Da vi så kom hjem har prøvet vende ham af med den. Det lykkedes at få ham til at amme uden, da han var godt fire uger. Men så her i uge syv viser det sig, at han ikke har taget nok på.
Han græd meget, og det hjalp ikke at amme ham hele tiden. Så nu supplerer vi med mme, mens jeg prøver at øge min mælkeproduktion med en pumpe. Det vil jeg gøre en uge. Det virker også som om, han ikke rigtig lægger kræfter i til at få al mælken ud. Så jeg tror, problemet er en kombination af de to ting.
Men det påvirker mig rigtig meget, at jeg kan være nødt til at stoppe med amning. Jeg er bundulykkelig og føler jeg går glip af en stor del af moderskabet.
Forestiller mig det værste om at have et flaskebarn. Kan man gå ud, bliver de syge? Kan vi knytte os godt til hinanden?
Er det muligt at både amme og give flaske? Eller vil flasken helt ødelægge amningen?

Catrines svar

Kære dig

Jeg kan godt forstå at du er ked af det og frustreret når amningen ikke er blevet det som du havde drømt om.

Jeg tror at du skal væk fra at tænke, at det er så forfærdeligt at give flaske. Selvfølgelig kan vi godt blive enige om, at amning er det allerbedste, men dit moderskab sidder ikke i brysterne. Det sidder i dit hjerte og i dine tanker og handlinger. Og du lyder som en rigtig kærlig og betænksom mor. Så din søn har altså fået den bedste mor han kan få!

Når det er sagt, så er det da det helt rigtige du gør, når du er begyndt at malke ud. På den måde stimulerer du til at danne mere mælk, og din søn kan få mindre mme. 

Det lyder som om din søn er blevet lidt doven ved brystet, hvilket er meget almindeligt når man supplerer med flaske, da mælken meget lettere tømmes herfra. Så jeg vil foreslå dig to ting. Den ene er, at du bør skifte flasken ud med den flaske der hedder "Calma", som laves af firmaet Medela (der også laver brystpumper, suttebrikker m.m.). Denne sutteflaske er designet så barnet skal bruge de samme muskler til at få mælken ud som ved brystet. Der skal altså arbejdes lidt for maden (som ved brystet). Du kan også (eller i stedet for) bruge det der hedder "lact-aid" eller "hjælpebryst". Det er et system der består af en flaske, hvor man kommer mme eller udmalket modermælk i. Fra flasken går der to tynde silikone-slanger, som man så sætter ved brystvorten, sådan at når barnet tager fat om brystvorten, så får det både vorten og slangen ind i munden. Man slipper hermed for at supplere på flaske, da barnet både får mælk fra brystet og mælk fra flasken/slangerne samtidig.

Skriv endelig igen og/eller ring til en ammerådgiver, hvis du vil have uddybet noget.

Mange hilsner fra Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. maj 2017

Henriette82

Jeg havde også¨bare så store problemer under min amning. Én af mine veninder må helt give op over for at amme sin lille dreng.

Jeg faldt over en samling af gode artikler omkring amning, jeg gerne vil hjælpe andre med  :

http://min-barsel.dk/artikler/amning

vh

Henriette

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.