Hej Lisbeth jeg har en lille dreng på ca 9uger. Jeg har siden han var 2-3 uger blevet nødtil at give ham MME da jeg ikke havde nok mælk til at mætte ham. De første par uger glemte jeg at spise/drikke så det kan være grunden til mindre mælk. Nu mit spørgsmål bare,hvad kan jeg gøre for at starte amningen forfra, og er det overhovedet muligt?
Catrines svar
Hejsa
Jeg har fået sendt spørgsmålet videre fra Lisbeth, da det handler om amning. :-)
Jeg synes ikke at det for sent at give fuld amning en chance. Jeg vil anbefale dig at tage et par dage ud af kalenderen, hvor du giver din søn og amningen al din opmærksomhed. Lig i sengen med ham - gerne så meget hud-mod-hud som muligt, da det stimulerer mælkeproduktionen og din søns lyst til at ville amme. Giv ham mindre erstatning i disse to døgn, så han bliver mere sulten til at ville amme.
Hvis din søn hurtigt giver op ved brystet, så vent lidt, og tilbyd ham brystet igen, istedet for erstatning. Du skal selvfølgelig give det, hvis han nægter det fuldstændigt og stadig er ked af det, men giv mindre end du plejer. Og så kan det være en rigtig god ide at bruge en brystpumpe (eller hånden) til at malke ud og stimulere din mælkeproduktion, så du begynder at danne mere mælk. Du kan med fordel malke ud efter amning, hvis din søn ikke har ligget så længe og/eller suttet særlig effektivt.
Og husk at slappe af og tro på at det skal lykkes! :-)
Hvis der opstår frustrationer undervejs, så ring til en ammerådgiver og få hjælp.
Held og lykke
Mange hilsner Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk
Anmeld
Citér