Hej
Jeg er mor til en dejlig dreng på 7 uger. Dog har vi lidt udfordringer med hans mave, søvn og amning.
Han har meget urolig mave, som rumler meget og han prutter også en del. Dette giver ham også en urolig søvn, og Sundhedsplejesken har sagt at det blandt andet kan være hyppig amning.
Han ammes i gennemsnit hver 2. time (nogle gange efter 2,5 time og andre efter 1,5 time). Jeg har fået at vide at jeg skal prøve at strække tiden mellem amningerne så der går 2,5-3 timer mellem hver af dem, da hans mave så ikke skal arbejde aå meget. Synes bare ikke det lykkes. Jeg har også prøvet at dele amningen op, så jeg ammer, pusler, pludre og ammer igen fra samme bryst for at være sikker på, at han får den fede mættende mælk.
Har du et godt råd til, hvordan jeg kan skabe lidt mere ro i maven på William?
Mvh
Sofie
Catrines svar
Hej Sofie
Jeg synes ikke at du skal strække tiden, hvis din søn virker sulten. I stedet vil jeg anbefale dig kun at tilbyde samme bryst i fx 3-4 timer (dine bryster må ikke blive hårde/ømme/røde, så skal du amme fra brystet). Altså, du ammer fx fra højre bryst, og hvis din søn så melder sig efter 2 timer, så tilbyder du først det højre bryst igen. På den måde er du sikker på at han får den fede mælk.
Hvis man ammer hyppigt og skifter bryst hver gang, så får barnet mest at den tynde formælk, der indeholder meget laktose. Denne laktose kan barnet reagere på ved at få ondt i maven/luft i maven og evt. lave tynd/skummende/slimet afføring. Meget ofte vil man se at barnet bliver mere roligt at at blive ammet efter ovenstående metode.
Hvis ikke det hjælper må du meget gerne skrive igen eller ringe til en af Forældre og Fødsels ammerådgivere.
Mange hilsner fra Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk
Anmeld
Citér