Indberetning, hvorfor/hvornår?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

952 visninger
9 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
13. januar 2016

Anonym trådstarter

Hej derude 

en længere undren fra mig, jeg læser mange der pr automatik bliver indberetning/får ekstra støtte ved en svær fortid. 

Jeg selv har en meget belastet baggrund, massive omsorgssvigt i barndommen, tvangsfjernelse og psykiatrisk afdeling i 4 år, herefter en periode som hjemløs. Som 21 årig blev jeg gravid med min første søn. 

Jeg var til en sludder hos Jordmoderen om min fortid og det var så det? Jeg vil jo objektivt set mene jeg om nogen burde for den indberetning i sin tid, men det var aldrig på bordet. 

Så hvornår og hvorfor indberetter de og får man den ekstra støtte? Jeg har ikke haft brug for den, så jeg har ikke bedt om noget støtte, men med tanke på alle de tråde herinde og den der kører nu, lyder det ikke som om det er helt frivilligt altid. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. januar 2016

Sedigfor

Her gjorde min jordemoder der grundet min alder. Hun var aldrig bange for jeg røg tilbage. Grundene er meget forskellige. 

Anmeld Citér

13. januar 2016

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Hej derude 

en længere undren fra mig, jeg læser mange der pr automatik bliver indberetning/får ekstra støtte ved en svær fortid. 

Jeg selv har en meget belastet baggrund, massive omsorgssvigt i barndommen, tvangsfjernelse og psykiatrisk afdeling i 4 år, herefter en periode som hjemløs. Som 21 årig blev jeg gravid med min første søn. 

Jeg var til en sludder hos Jordmoderen om min fortid og det var så det? Jeg vil jo objektivt set mene jeg om nogen burde for den indberetning i sin tid, men det var aldrig på bordet. 

Så hvornår og hvorfor indberetter de og får man den ekstra støtte? Jeg har ikke haft brug for den, så jeg har ikke bedt om noget støtte, men med tanke på alle de tråde herinde og den der kører nu, lyder det ikke som om det er helt frivilligt altid. 

Jeg blev ikke indberettet men fik tilbudt ekstra støtte grundet min alder og fortid. Jeg var rigtig glad for den støtte jeg fik.

Men jeg har en veninde der tvunget skulle have besøg af sundhedsplejerske og en fra kommunen 6 dage o ugen i starten

Anmeld Citér

13. januar 2016

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Jeg tænker, at der er nogle ting, som de vurderer for den enkelte person.

Jeg har selv haft en belastet barndom, og jeg har også noget psykisk, men der har aldrig været snak om ekstra støtte eller noget.

Jeg kan dog se inde på min journal, at der lige er en kort note om det. 

Jeg har også undret mig, da jeg var sikker på, at jeg skulle have flere besøg og flere snakke osv. Men der har intet været.. 

Men de må have vurderet, at jeg sagtens kunne klare rollen som mor... Og ja, det går rigtigt fint

Anmeld Citér

13. januar 2016

Anonym

Anonym skriver:

Hej derude 

Ved mig blev det hele sat i værk af egen læge da hun noterede at jeg havde haft traumatiske oplevelser i barndommen i min svangerskabsjournal. Herefter blev jeg sendt til møde med en fødselslæge efter MD scanning. Sygehuset kan ikke reagere og tilbyde ekstra støtte såfremt der ikke noteres grunde hertil i svangerskabsjournalen. Det er mig der har oprettet den debat omkring fokus på fortiden. Jeg får afvide at alle støtte muligheder er frivillige og jeg har også samarbejdet med dem. Jeg ved selvfølgelig ikke om de kunne have tænkt på at indberette os hvis jeg havde stejlet og nægtet alt støtte. 

Anmeld Citér

13. januar 2016

lineog4

Der er forskel på en indberetning og et obs i svangerjournalen eller vandrejournaler.

En indberetning så er man reelt i tvivl om trivslen for barnet eller det ufødte barn når det bliver født. Hvorimod et obs i højere grad handler om, at man lige som fagperson skal være obs på signaler eller tegn. Og ja det kan udløse at man bliver fulgt af en fødselslæge, får lidt flere scanninger, ekstra snakke hos jordemoderen mm. Alt efter historien.

Jeg er blevet fulgt tættere i to graviditeter fordi jeg har mistet en datter. Da hun døde af en hjertefejl der ikke var opdaget fik jeg selvsagt flere gennemscanninger af især hjertet, men jeg fik fx også lov at se lillebror i 3D hvilket intet havde med hjertet at gøre, men fordi jeg forklarede jeg var så bange for han lignede min datter og jeg ikke ville kunne klare det - han lignede hende helt vildt og jeg var glad for jeg vidste det da han blev født.

Jeg blev også fulgt af en fødselslæge igen havde det jo intet med hjertet at gøre, men der blev vækstscannet, talt om fødslen og hvem der ville være tilstede, mulighed for igangsættelse mm.

Derudover bad jeg selv om et ekstra besøg af sundhedsplejerske i den første graviditet efter jeg havde mistet, så jeg kunne forklare mine tanker få jeg stod midt i dem, troede naivt hun så ville kunne spotte en efterfødselsreaktion, men jeg var simpelthen for dygtig til at gemme den.

Jeg var på alene rundvisning på barselsgangen, hvor jeg kunne komme ind og se det rum hvor jeg havde været med min datter, og det kunne skrives i journalen at jeg ikke skulle samme sted hen.

Men du spurgte jo ikke hvad man fik, men hvordan. Scanninger og fødselslæge noterede min læge i vandrejournaler og så skete det (næsten) automatisk, 2. Gang skrev jeg selv til chefjordemoder på afdelingen og forklarede om mine to tidligere forløb og hvad jeg kunne forestille kunne hjælpe mig - og så fik jeg nogenlunde det.

Sundhedsplejerske og barselsgangen det var noget jeg selv tog kontakt og ordnede.

Anmeld Citér

13. januar 2016

Anonym trådstarter

Der er forskel på en indberetning og et obs i svangerjournalen eller vandrejournaler.

En indberetning så er man reelt i tvivl om trivslen for barnet eller det ufødte barn når det bliver født. Hvorimod et obs i højere grad handler om, at man lige som fagperson skal være obs på signaler eller tegn. Og ja det kan udløse at man bliver fulgt af en fødselslæge, får lidt flere scanninger, ekstra snakke hos jordemoderen mm. Alt efter historien.

Jeg er blevet fulgt tættere i to graviditeter fordi jeg har mistet en datter. Da hun døde af en hjertefejl der ikke var opdaget fik jeg selvsagt flere gennemscanninger af især hjertet, men jeg fik fx også lov at se lillebror i 3D hvilket intet havde med hjertet at gøre, men fordi jeg forklarede jeg var så bange for han lignede min datter og jeg ikke ville kunne klare det - han lignede hende helt vildt og jeg var glad for jeg vidste det da han blev født.

Jeg blev også fulgt af en fødselslæge igen havde det jo intet med hjertet at gøre, men der blev vækstscannet, talt om fødslen og hvem der ville være tilstede, mulighed for igangsættelse mm.

Derudover bad jeg selv om et ekstra besøg af sundhedsplejerske i den første graviditet efter jeg havde mistet, så jeg kunne forklare mine tanker få jeg stod midt i dem, troede naivt hun så ville kunne spotte en efterfødselsreaktion, men jeg var simpelthen for dygtig til at gemme den.

Jeg var på alene rundvisning på barselsgangen, hvor jeg kunne komme ind og se det rum hvor jeg havde været med min datter, og det kunne skrives i journalen at jeg ikke skulle samme sted hen.

Men du spurgte jo ikke hvad man fik, men hvordan. Scanninger og fødselslæge noterede min læge i vandrejournaler og så skete det (næsten) automatisk, 2. Gang skrev jeg selv til chefjordemoder på afdelingen og forklarede om mine to tidligere forløb og hvad jeg kunne forestille kunne hjælpe mig - og så fik jeg nogenlunde det.

Sundhedsplejerske og barselsgangen det var noget jeg selv tog kontakt og ordnede.

Det er jeg klar over, men med henblik på de mange tråde hvor folk er indberettet af kommunen for at sp osv er OBS har jeg taget det med i forhold til debatten som omhandler indberetninger og ekstra støtte til mødre med en belastet barndom eller baggrund. 

Anmeld Citér

13. januar 2016

Roselil

Profilbillede for Roselil
Anonym skriver:

Hej derude 

Jeg har indtryk af, at der er stor forskel på hvordan disse sager behandles i de forskellige kommuner og regioner. Måske du bare bor i en kommune/region der ikke har brugt mange ressourcer på det eller også var du en smutter, det sker jo

Anmeld Citér

13. januar 2016

Anonym trådstarter

Jeg har indtryk af, at der er stor forskel på hvordan disse sager behandles i de forskellige kommuner og regioner. Måske du bare bor i en kommune/region der ikke har brugt mange ressourcer på det eller også var du en smutter, det sker jo

Så jeg en smutter 3 gange i 2 forskellige regioner første barn var Københavns kommune, 2 barn vestegns kommune og 3 gang Midtjyllands kommune 

Jeg har også indtryk af det kommer an på hvilken sagsbehandler/læge/jordmoder 

Anmeld Citér

13. januar 2016

Roselil

Profilbillede for Roselil

Så jeg en smutter 3 gange i 2 forskellige regioner første barn var Københavns kommune, 2 barn vestegns kommune og 3 gang Midtjyllands kommune 

Jeg har også indtryk af det kommer an på hvilken sagsbehandler/læge/jordmoder 

Okay, ja så ved jeg ikke lige  men da godt du ikke endte med, at have brug for hjælp så. Men tror du har ret i, at der også er forskel hos de forskellige jordmødre, læger etc. Der er selvfølgelig retningslinjer for korrekt praksis, men det kan jo nok fortolkes bredt. Desuden fremstår folk jo også forskelligt. Behandlerne kan måske reagere på en kvinde der virker følsom og grådlabil, mens en anden virker rolig. Det kan være den rolige kvinde, har brug for hjælp, mens den anden bare er lettere hormonel osv.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.