Der er forskel på en indberetning og et obs i svangerjournalen eller vandrejournaler.
En indberetning så er man reelt i tvivl om trivslen for barnet eller det ufødte barn når det bliver født. Hvorimod et obs i højere grad handler om, at man lige som fagperson skal være obs på signaler eller tegn. Og ja det kan udløse at man bliver fulgt af en fødselslæge, får lidt flere scanninger, ekstra snakke hos jordemoderen mm. Alt efter historien.
Jeg er blevet fulgt tættere i to graviditeter fordi jeg har mistet en datter. Da hun døde af en hjertefejl der ikke var opdaget fik jeg selvsagt flere gennemscanninger af især hjertet, men jeg fik fx også lov at se lillebror i 3D hvilket intet havde med hjertet at gøre, men fordi jeg forklarede jeg var så bange for han lignede min datter og jeg ikke ville kunne klare det - han lignede hende helt vildt og jeg var glad for jeg vidste det da han blev født.
Jeg blev også fulgt af en fødselslæge igen havde det jo intet med hjertet at gøre, men der blev vækstscannet, talt om fødslen og hvem der ville være tilstede, mulighed for igangsættelse mm.
Derudover bad jeg selv om et ekstra besøg af sundhedsplejerske i den første graviditet efter jeg havde mistet, så jeg kunne forklare mine tanker få jeg stod midt i dem, troede naivt hun så ville kunne spotte en efterfødselsreaktion, men jeg var simpelthen for dygtig til at gemme den.
Jeg var på alene rundvisning på barselsgangen, hvor jeg kunne komme ind og se det rum hvor jeg havde været med min datter, og det kunne skrives i journalen at jeg ikke skulle samme sted hen.
Men du spurgte jo ikke hvad man fik, men hvordan. Scanninger og fødselslæge noterede min læge i vandrejournaler og så skete det (næsten) automatisk, 2. Gang skrev jeg selv til chefjordemoder på afdelingen og forklarede om mine to tidligere forløb og hvad jeg kunne forestille kunne hjælpe mig - og så fik jeg nogenlunde det.
Sundhedsplejerske og barselsgangen det var noget jeg selv tog kontakt og ordnede.
Anmeld
Citér