Anonym skriver:
Jeg er ved at blive vanvittig!
Må man virkelig godt holde hane når man bor indenfor byzonen??
Jeg bor i en mindre by på 7000 indbyggere, bor til leje i en lejlighed i centrum. Vores nabo har anskaffet sig høns, deriblandt en hane. Den er nu begyndt at gale hver morgen ca kl 5.30
Både mine 2 børn og jeg vågner ved det, og jeg er rigtig ked af at mine børn ikke får deres søvn. Tænker også at om nogle måneder, når det bliver tidligere lyst begynder den vel at gale tidligere.
Må man virkelig holde hane når den galer så tidligt og forstyrrer vores søvn?
Jeg har ikke snakket med dem endnu, vil gerne kende reglerne inden jeg kontakter dem. Nogen der ved hvor jeg kan læse om dem?
Nogle kommuner har regler på området. Se her: "
I Danmark er hønsehold som udgangspunkt lovligt alle andre steder end i kommuner, hvor der er udstedt et generelt eller lokalt forbud - og det er kun tilfældet de færreste steder. Du kan typisk finde information herom på kommunens hjemmeside eller ved at kontakte teknisk forvaltning.
Desuden kan grundejer- eller andelsboligforeninger vedtage lokale forbud mod bestemte typer dyrehold.
Ofte fastsætter kommunen derudover regler for såkaldt "ikke-erhvervsmæssigt" dyrehold i almindelighed eller for hønsehold i særdeleshed. Det gælder f.eks. i Københavns Kommune, hvor reglerne har til hensigt at sikre, at dyreholdet sker på en forsvarlig facon og ikke medfører væsentlige lugt- og støjgener og hygiejniske problemer - eller tiltrækker rotter.
I andre kommuner har man i stedet vedtaget anbefalinger for, hvor store hønsehold maksimalt bør være, og hvad man skal overveje, før man anskaffer dyrene."
Anmeld
Citér