Må de det??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

863 visninger
7 svar
0 synes godt om
12. januar 2016

Anonym trådstarter

Jeg er ved at blive vanvittig!  

Må man virkelig godt holde hane når man bor indenfor byzonen??

Jeg bor i en mindre by på 7000 indbyggere, bor til leje i en lejlighed i centrum. Vores nabo har anskaffet sig høns, deriblandt en hane. Den er nu begyndt at gale hver morgen ca kl 5.30  Både mine 2 børn og jeg vågner ved det, og jeg er rigtig ked af at mine børn ikke får deres søvn. Tænker også at om nogle måneder, når det bliver tidligere lyst begynder den vel at gale tidligere.

Må man virkelig holde hane når den galer så tidligt og forstyrrer vores søvn?

Jeg har ikke snakket med dem endnu, vil gerne kende reglerne inden jeg kontakter dem. Nogen der ved hvor jeg kan læse om dem?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. januar 2016

Fremad

Anonym skriver:

Jeg bor i en mindre by på 7000 indbyggere, bor til leje i en lejlighed i centrum. Vores nabo har anskaffet sig høns, deriblandt en hane. Den er nu begyndt at gale hver morgen ca kl 5.30  Både mine 2 børn og jeg vågner ved det, og jeg er rigtig ked af at mine børn ikke får deres søvn. Tænker også at om nogle måneder, når det bliver tidligere lyst begynder den vel at gale tidligere.

Jeg har ikke snakket med dem endnu, vil gerne kende reglerne inden jeg kontakter dem. Nogen der ved hvor jeg kan læse om dem?

De må ikke gale på det tidspunkt nej.. inde på kommunen er der regler for det...

tror du kan finde det på hjemmesiden :-)

Anmeld Citér

12. januar 2016

Gevher Atici

Så vidt jeg ved så må de ikke, men er ikke 100% sikker..

Anmeld Citér

12. januar 2016

Julemusen

En hane er en støjgene men det kan forhindres ved at ejerne laver et lysisoleret hønsehus og først lukker hønsene ud kl 7 i hverdage og senere i weekenden. De fleste kommuner har regler for privat hønsehold i byerne, så en god ide er at kigge på din kommunes hjemmeside og dernæst tage fat i ejerne. En hane er også nem at undvære hvis de vil holde høns for at få æg. De flest jeg kender har ingen hane hvis de bor tæt med naboer. Min søster bor på et nedlagt landbrug midt i en by, hvor der er bygget parcelhuse hele vejen rundt. De skal holde hønsene inde til kl 7 hver dag efter regler for byområdet. 

Anmeld Citér

12. januar 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Nogle kommuner har regler på området. Se her: "

I Danmark er hønsehold som udgangspunkt lovligt alle andre steder end i kommuner, hvor der er udstedt et generelt eller lokalt forbud - og det er kun tilfældet de færreste steder. Du kan typisk finde information herom på kommunens hjemmeside eller ved at kontakte teknisk forvaltning.

Desuden kan grundejer- eller andelsboligforeninger vedtage lokale forbud mod bestemte typer dyrehold.

Ofte fastsætter kommunen derudover regler for såkaldt "ikke-erhvervsmæssigt" dyrehold i almindelighed eller for hønsehold i særdeleshed. Det gælder f.eks. i Københavns Kommune, hvor reglerne har til hensigt at sikre, at dyreholdet sker på en forsvarlig facon og ikke medfører væsentlige lugt- og støjgener og hygiejniske problemer - eller tiltrækker rotter.

I andre kommuner har man i stedet vedtaget anbefalinger for, hvor store hønsehold maksimalt bør være, og hvad man skal overveje, før man anskaffer dyrene." 

Anmeld Citér

12. januar 2016

Xolia

Anonym skriver:

De fleste kommuner har høns/hane regulativer. Søg på hjemmesiden eller ring. Du behøver jo ikke klage med det samme men kan høre hvad reglerne er.

Og når du så henvender dig så forsøg at sige det pænt så I ikke får en nabokrig ��

Anmeld Citér

12. januar 2016

EnGodMor

Du skal læse reglerne på din kommunes hjemmeside, for regler om høns. 

Her fx, der har de den regl, at man må have 8 høns i villakvarteret, og har man hane, så må den først gale efter kl 8, derefter er der ingen regler om at den ikke må gale, men der står at man skal kunne holde det på et nogenlunde almindelig plan, så man ikke generer naboerne mere end hvis man fx skulle fælde træer, eller anden form for larm. 

Alle skal kunne være her om dagen. 

Hanen må godt være inde i hønsehuset og gale, men skal den gale ude, så er det efter kl 8

Anmeld Citér

12. januar 2016

Benjamins'mor

Nu har vores nabo heldigvis ikke en hane, men de har mange høns. Vi bor inde midt i byen og der er vel 2 meter fra hvor vi bor til deres have (hvor hønsene går), heldigvis høre vi dem ikke. 

Men tænker ikke en hane er lovlig i byer.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.