Eksperthjælp: I tvivl om signaler

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.378 visninger
0 svar
2 synes godt om
10. januar 2016

Catrine Hansen

Hej
Vi har fået en dejlig søn, som nu er 14 dage gammel. Det er vores første barn, og vi har meget at lære. Har haft stor glæde af at læse spørgsmålene herinde.

Jeg synes dog det kan være svært at læse hans signaler. Især når han vågner og når han skal sove. Synes ikke han giver tegn til at han er sulten, men hvis jeg ligger ham til brystet når han vågner, så spiser han flittigt. Det har dog resulteret i, at der kun går en time mellem måltiderne, døgnet igennem, og det kan jeg ikke holde til i længden. Han tager rigtig fint på, så har aftalt med sundhedsplejersken at vi kan prøve at trække tiden lidt med en sut eller gåture, så der går to timer mellem måltiderne. Og det virker til han har accepteret det. Men jeg vil jo hellere give ham mad, når han er sulten, men er det fordi han er så lille at han ikke viser tegn på sult, men bare bliver utilfreds når han vågner? Det går også nogen gange rigtig stærkt når han vågner, fra han bare ligger og klynker lidt og roder rundt, til han skriger af fuld hals. Men det virker bare som om han stadig sover når han roder rundt, men lige pludselig åbner han øjnene og skriger. Så jeg er i tvivl om hvornår han vågner. Synes ikke der er nogen grund til at vække ham, hvis han stadig sover. Han bøvler meget med maven, er ikke så glad for at bøvse, så han prutter i stedet. Så derfor ligger han meget uroligt, men vågner ikke altid af det. Men jeg er i tvivl om jeg skal tage ham op når han bøvler og risikere at vække ham? Jeg vil jo heller ikke have at han ligger og er ked af det.

Og så har han svært ved at falde i søvn, især om aftenen og natten. Han falder som regel i søvn ved brystet, men når jeg prøver at ligge ham i liften så vågner han efter et minuts tid. Og det er lige meget om jeg ligger ham lige efter han har spist, eller sidder med ham en halv time eller mere. Vi har prøvet at pakke ham ind i hans dyne og sidde med ham, og også prøvet sut. Det virker nogen gange men om natten er det som om han bare ikke vil sove selv. Er det bare fordi han er så vant til at være tæt på mig i graviditeten og skal vænne sig til at være selv? Om dagen er det ikke så slemt, da behøver vi kun sidde ned ham lidt, så falder han hen.

Catrines svar

Tak for dine spørgsmål, som jeg mere læser som nogle reflektioner, som du gerne vil have min mening om. Og det er også helt ok. :-)

Du har mange gode tanker omkring jeres søn og hans signaler. Jeg vil sige, at det er helt almindeligt at blive i tvivl om sit lille barns signaler, særligt når han ikke er ældre. Lige så stille vil I lære at skelne hans gråd fra hinanden, så I ved hvornår han er sulten og hvornår han er træt, ønsker selskab, har fået nok etc.. Men lige nu er det svært. Ift. om han er sulten eller ej, så er gråd faktisk det sidste "råb om hjælp". Når et barn græder for sult, så har det i lang tid forsøgt, på en stille måde, at fortælle sine forældre at det er sultent. Når de så ikke hører efter, så må det skrige det ud i stedet! De første spæde tegn på sult:

• Barnet smasker og slikker på læberne
  • Barnet åbner og lukker munden
  • Barnet sutter på læber, tunge, hænder, fingre, tæer, legetøj eller tøj.

At din søn vil amme hver time er der i princippet ikke noget galt i set fra hans synsvinkel. Hans mavesæk er ikke så stor, og modermælk fordøjes ret hurtigt (ca. efter 1 time). Jeg tænker dog at det er fint at trække tiden lidt, så du også får lidt pause.

Ift at han har ondt i maven pga luft, så ville det nok være en god ide at prøve mere ihærdigt at få ham til at bøvse. Nogle babyer bøvser bedst når man holder dem i en siddende stilling - let foroverbøjet - på forældrenes skød.

Nogle babyer døjer med luft i maven fordi de får mest af den tynde formælk, som indeholder en del laktose. Hvis du hele tiden skifter bryst, så kan det være grunden. Prøv at tænke det sådan, at i tre timer tilbyder du kun det samme bryst. Dvs at hvis din søn vil amme mere end én gang i de tre timer, så bliver det fra samme bryst. hvis han nægter at tage brystet, så må du naturligvis gerne tilbyde det andet.

Nogle babyer kan ikke tåle komælk, og reagerer derfor på morens mælk hvis hun drikker mælk/spiser mælkeprodukter. Hvis ovenstående ikke hjælper, så kan du jo i 14 dage prøve at udelukke alle mælkeprodukter og se om det hjælper.

Du skriver også at din søn har svært ved at ligge og sove alene, hvilket er helt almindeligt. Du har nemlig helt ret i, at han har været tæt på dig i 9 mdr, og nu skal han til at lære at være sig selv i en stor, ny verden. Og det kan godt tage tid og kræve en masse nærhed/tryghed/kærlighed. I kan ikke forkæle ham eller lave dårlige vaner. Lige så stille skal han nok finde ud af det med søvnen - men kun hvis I respekterer hans behov for nærhed og tryghed. Han har brug for at mærke at I er der for ham. Det vil give ham en sund tilknytning og en sund psyke på lang sigt.

Mange hilsner Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.