Eksperthjælp: At få amningen igang igen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.035 visninger
0 svar
0 synes godt om
10. januar 2016

Catrine Hansen

Hej. Er en frustreret 1 gangs mor. Min dreng er 6 uger, de første tee uger tog han fint på som han skulle, men fra han var 3 til 5 uger tog han kun 150 gram på. Det er på trods af han har ligget ved mit bryst konstant .. Så min sp sagde Keg bar nødt til at give ham en flaske hvis han stadig meldte sult efter amning og ligge ham til sp ofte som muligt og malke ud.. Når jeg malker ud nu får jeg kun mellem 10-79ml .. Mine bryster virker flade hele tiden, hvor Keg dør han på der konstant havde spændinger osv .. Men nu er problemer han sket ike vil brystet længere, han bliver alt doe utålmodig .. Hvad kan jeg ellers gøre for at øge nok produktion? Og kan jeg gøre noget for han vil amme igen zz vil SÅ gerne amme!

Catrines svar

Som jeg forstår på dit spørgsmål, så ønsker du at komme tilbage til at amme din søn. Jeg går derfor ud fra at han nu får flaske, sikkert kombineret med at du også lægger ham til. Men at han er blevet utålmodig ved brystet, da han her skal arbejde mere for mælken end fra en flaske. Det er en meget klassisk problematik. At man supplerer med flaske hvorefter barnet bliver "dovent" ved brystet og til slut måske nægter at amme.

Du kan gøre flere ting for at få din søn tilbage til brystet. For det første er det vigtigt at du malker regelmæssigt ud, så dine bryster igen begynder at danne tilstrækkeligt mælk. Hvis du ammede fuldt, så ville du nok skulle amme din søn mellem 6-12 gange i døgnet. Du skal derfor malke ud i et omfang der svarer til at dine bryster bliver tømt med et interval på mellem 3-4 timer. Hvis din søn har ammet hos dig og spist godt behøver du ikke at malke ud, men ellers bør du malke ud, både hvis din søn springer en amning over, men også efter amning, hvis han ikke har suttet effektivt nok. Det er især vigtigt at malke ud eller amme mindst én gang om natten, da man her har ekstra meget mælkedannende hormon.

Derudover bør du skifte sutteflasken ud med den sutteflaske der hedder Calma, som bliver lavet af firmaet Medela. Den efterligner måden at sutte på som ved amning. Dvs at barnet skal arbejde med de samme muskler for at få mælken ud af flasken som ved brystet. Det vil gøre det lettere for din søn at acceptere dit bryst igen.

Du kan også prøve at bruge lact-aid systemet. Det handler om at barnet får mælk/tilskud imens det ligger ved brystet vha to tynde silokoneslanger, der hæftes fast på brystet. Barnet får derved både brystvorte og silikoneslange i munden på én gang, og man styrer så mælkestrømmen fra en flaske der er tilsluttet slangerne. Prøv at google det, så kan du læse mere om det.

Du kan også prøve at finde noget ammethe, som er tilsat specielle urter som efter sigende KAN have en mælkedannende effekt.

Og til slut bør du prøve at lade opvask og rengøring være og bare koncentrere dig om din søn og dig selv. Slap så meget af som muligt og lig gerne hud-mod-hud med sin søn i det omfang han har lyst til.

Du er også velkommen til at ringe til en af Forældre og Fødsels ammerådgivere for mere sparring.

Held og lykke

Mange hilsner fra Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.