Hej Lisbeth
Jeg har en lille datter på 6 uger nu, hun blev ammet den første uge men efter et vægttab på 12% blev hun et flaskebarn først med min mælk men efterfølgende udelukkende mme
I starten skulle jeg vække hende hver 3 time for at hun skulle tage på i vægt og hun skulle helst tage 95 ml hver gang. Det blev dog aldrig men hun tog pænt på. Nu her efterfølgende har min sp sagt hun at hun skal melde sig selv til måltiderne. Det gør hun på sin vis også om dagen men om natten føler jeg ikke hun vågner. Hun er småtspisende og spiser mellem 70 og 95 ml pr gang Ca 7 gange om dagen så hun får ikke den mængde hun skal.
Prøver vi at presse mere i hende gylper hun bare det hele op og med det hele mener jeg virkelig et kæmpe skyl.
Hun har taget fint nok på og både læge og sp har været tilfredse. Vi er dog startet med movicol fordi hun ikke har afføring hver 2 dag. Kan det ha været grunden til hun er småtspisende eller skal jeg bare acceptere at hun ikke spiser meget? Er nervøs for at hun iførte tage sig og vi igen bliver indlagt
Mvh Annika
Lisbeths svar
hej !
Tillykke med din lille datter. I har allerede været indlagt p.gr.a vægttab og nu er du bekymret for om hun får nok mad. Hun gylper i en stråle læser jeg.
Jeg kender ikke hendes fødselsvægt.Med de tal du har fortalt mig om gætter jeg på hun er omkring ca 5400 gr nu.
Forstår du er bekymret for 70-95ml , 7 gange i døgnet er ikke nok til hende. Du skal vække hende om natten så hun når op på de ca 900 som er hendes døgnbehov. hvis vægten er som jeg gætter på. 1/6 af vægten skal hun have.
Hun gylper i en skylle som du beskriver. Det må være sådan at du til enhver tid kan kontakte børneafdelingen hvor I var indlagt, hvis du er bekymret over et eller andet. Ellers er det egen læge.
Babyer gylper, som en slags overløbsventil,men ikke i store skyller. Øverst kan mavens lukning være lidt slap , det går over. Hvis musklen i bunden er for stram kan det være svært for maden at passere. derfor ofte store gylp. Hvis hun er massivt forstoppet kan det virke på
Jeg vil ikke forskrække dig, men forklare at der kan være årsager til det du beskriver.
Håber der kommer bedring med hendes gylperi og hun får det mad hun skal have. Hold hende nærmest lodret når du giver flaske.. Og hav hende godt oppe på skulderen efter måltidet.
Hvi du stadig er bekymret om hendes trivsel skal du kontakte børneafdelingen.
Held og lykke med det hele.
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk
Anmeld
Citér