jeg bliver simpelthen nød til at høre, om I forældre oplever det samme... Jeg er så tyndslidt og frustreret at jeg snart ikke kan rumme det mere!
vores datter er lige fyldt 5 år her i december. Hun har siden hun var helt lille haft et vældigt temperament, som er mere tydelig i nogle perioder end andre og især når hun er træt, kan hun ikke rumme særlig meget.
jeg tænker nogle gange på om hun er sensitiv eller om hun "bare" er en temperamentsfuld pige....
vi oplever for tiden, at hun ikke kan rumme at ting/handlinger mm. Afviger fra hendes egne tanker og forestillinger... Hun kan simpelthen ikke rumme, at vi fx. Børster tænder på hende - kan finde på efterfølgende at gå fuldstændig i selvsving efter tandbørstning fordi det skulle hun selv have gjort.
Hun kan finde på at spørge om noget og får et svar, passer svaret hende ikke eller havde hun en ide inde i hovedet om, at det var et andet svar end der kommer, kan hun også flippe skråt over det... Vi snakker raseri anfald i voldsom grad. Hun er bla. Begyndt at slå os, hvilket hun ikke har gjort før. Hun råber og skriger og dikterer at vi skal sige noget andet end vi gjorde, så det passer ind i hendes forestillinger.
Hun vil have ret hele tiden og ønsker min opmærksomhed HELE TIDEN , hun kan næsten ikke rumme at vi har besøg for så skal hun dele opmærksomheden. Hun flipper igen i raseri anfald, hvis hendes far og jeg snakker sammen og vil bestemme og høres hele tiden.
Det der bekymrer mig mest er, at hun faktisk virker manisk / autistisk i hendes tankegang... Hele verden skal formes ind til hendes univers og gør det ikke det, har vi igen raser anfald med råben, skrigen, smadret ting, sparken og slåen til højre og venstre. Hun virker ekstremt ufleksibel og jeg kan ikke finde ud af, om det er grænsesøgende adfærd eller hun reelt ikke kan rumme "verden" her og der....
Hun har alle dage været en "hystade" herhjemme og er i bund Og grund en følsom pige med en lettere hård skald udadtil.
Når hun er i børnehave og sammen med bedsteforældre mm. Er der intet, det er kun herhjemme og sammen med mor og far, at hun får de voldsomme raseri anfald.
Jeg har forsøgt at snakke med hende om det, sætte ord på hendes følelser, spørge hende hvorfor og hvad der ligger til grund for det hele og hun har svært ved at forklare og siger, at hun bliver ked af det. Hun siger vi ikke forstår hende eller hører efter hvad hun siger og er for tiden i en rolle, hvor hun ofte føler sig som et "offer" og kommer med udtalelser som: "du vil jo ikke snakke/lege med mig" mm. Vi snakker meget om, at det er i orden at være ked af det, sur osv. Men at vi alle skal kunne være her og alle de følelser godt kan komme ud på anden vis og giver hende alternative handlemåder.
Det skal lige siges, at hun har været meget syg og haft lang juleferie her i december + hun i november sagde farvel til bedsteveninden i børnehaven, da hun flyttede fra byen. Tænker der er mange ting der roder rundt i det lille hovede, men bekymrer mig over hendes adfærd og vi er slidt tynde herhjemme af konstant at have konflikter med hende.. Hun kan skrige og rase i 3 timer i streg og vi er alle der, hvor vi er trætte og brugte!
Oplever I andre det samme med jeres på 5 år????